Gå til innhold

Hvordan unngå mensen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Første innlegg her- hurra!

Jeg er ei snart 20 år gammel jente som lenge har lurt på hvordan jeg kan bli kvitt mensen. Vet dette kanskje høres merkelig ut for de fleste kvinner, da mensen er en naturlig del av kvinnenes liv yadda yadda. :sukk:

Mensen er for meg svært smertefullt, som medfører feber og svimmelhet. Har vært hos legen, men det eneste de fant var en ørliten mangel på jern, som lett blir fikset med jerntabletter daglig. Paracet og Ibux hjelper jo, men så er jeg ikke særlig keen på bruk av piller, samtidig som jeg er nokså paranoid i forhold til overdoser og å bli immun mot smertestillende.

Mange sier at jeg ikke bør tenke på å gjøre noe med tante Rød, da jeg heeelt sikkert vil ønske å bli gravid når jeg blir eldre. Dette stemmer nok dessverre ikke; jeg er lesbisk og livredd for alt som har med graviditet å gjøre. Adopsjon virker bedre, da man samtidig hjelper et menneske til et bedre liv! :)

Har prøvd p-piller for å utsette den, men er av den glemsomme typen og må nærmest teipe pillene til hånda for å huske å ta dem! :fnise: Mamma anbefalte hormonspiral, men jeg har lest at dette kan være smertefullt for kvinner som ikke har født...? Fjerning av livmor har lenge vært i tankene, men dette er jo noe som legene kun gjør hvis livmoren utgjør en trussel for kvinnens liv. Hm!

Derfor spør jeg Det Store Internett før legetime bestilles; finnes det noen andre alternativer jeg kan ta opp med legen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med p-sprøyte eller plaster?

Tja.. når det gjelder å huske å ta p-piller kan du jo ha på varsel på mobilen eller noe da? ;)

Skrevet

Det mest aktuelle for deg vil nok være prevensjon. Du skal ha ekstremt store plager for at de skal fjerne livmora i din alder.

Jeg går på minipillen Cerazette, og har ikke hatt mensen på flere år nå. Men, og det er et stort men, prevensjon virker forskjellig på folk, så det er ingen garantier. Man må nesten prøve seg fram til man finner noe som fungerer. Selv åt jeg meg gjennom 5 forskjellige p-pille og minipillemerker før jeg landet på Cerazette.

Hvis du ikke vil ha piller så er vel utvalget noe begrenset - spesielt hvis målet ditt er å ikke ha mens. De fleste på spiral mister mensen. Ellers har man jo p-staven, men den er etter det jeg hører veldig hit and miss. En venninne av meg er storfornøyd med den - 0 blødninger og bivirkninger, mens gynekologen min sa at han hadde måttet ta ut omtrent like mange p-staver som han hadde satt inn pga. at mange fikk bivirkninger.

(Som et lite ps så er ikke adopsjon så lett som det ofte framstilles. Det står mange flere i adopsjonskø enn det er barn frigitt for adopsjon. Jeg mener ikke at du nå skal hive deg rundt å bli gravid, men det fremstilles ofte som om det bare er å søke om et barn og få det levert på døra. Sånn er det ikke i virkeligheten.)

Skrevet

Sprøyte er ikke jeg noe fan av, da du ikke kan slutte på det hvis du har rare bivirkninger.

P-plaster har jeg derimot vært kjempefornøyd med. Du klistrer det på, en uke senere bytter du, en uke etter det bytter du igjen, osv. Jeg var også glemsk med pillen. Dette reddet meg. Nå har jeg mensen hver tredje mnd sånn ca, ikke fordi jeg ikke vil ha mensen, men fordi jeg også får feber da, og blir sengeliggende i to dager. Veldig irriterende, før hadde jeg bare normale menssmerter, men de siste to årene har altså denne feberen dukket opp. Nå vet jeg at jeg får mensen nøyaktig to døgn etter jeg har fjernet plasteret, og kan time dette til perioder som passer meg, f.eks. helger jeg ikke har jobb og skole, og ETTER eksamen, istedenfor rett før..

Det er ikke så dyrt heller, 300kr for 10 uker (9 uker med plaster, en uten).

Fjerning av livmoren tviler jeg sterkt på en lege vil tillate, dette fordi du er så ung. Vet om flere jenter som har vært lesbiske, for senere å finne seg en kar og få barn. (sier ikke du vil være en av dem altså)

Gjest Gjest_Mokki_*
Skrevet

For det første får du IKKE fjernet livmoren når du er 20 år, det vet jeg.

Hvis mensen de er så fryktelig smertefull synes jeg du skal spørre legen din om utredning for endometriose. Denne diagnosen kan kun stilles ved hjelp av lapraskopi, dvs du må på sykehus og de går via navlen din inn og ser med kamera om noe er galt. Du får narkose. Endometriose er ikke farlig. som regel tar det lang tid før en kvinne får stilt denne diagnosen så her må du bare stå på. Du kan lese om dette på www.endometriose.no. Men det er ikke sagt at det er dette du har. Om du fjerner livmoren vil du fremdeles ha mensen, det er kun når de fjerner eggstokkene dette opphører. Du vil da komme i overgangsalderen med en gang og de ulemper dette medfører, du kan få benskjørhet, du får garantert hetetokter. Dette gjør ikke leger før du hvertfall har passert 40 eller andre omstendigheter tilsier det. men det kan jo og være at p-piller kan hjelpe deg evnt. få en henvisning til en gynegolog.

Skrevet

Oioi, tusen takk for seriøse tilbakemeldinger! :)

Her var det mange gode råd, hadde f.eks aldri hørt om p-plaster! Høres ut som et veldig greit alternativ til den hersens pillen, hehe.

Er veldig klar over at legning kan forandre seg, men er nå i et 4 år gammelt forhold med den flotteste jenta jeg vet om, så en kar er nok ikke noe jeg tenker på å finne meg nå med det første ;) Hovedgrunnen til at jeg nevnte legning var for å vise at fruktbarhet ikke er et særlig viktig tema for meg. Flere debatter jeg har hørt og lest inneholder svært mange motargumenter for diverse prevensjonsmidler da disse kan medføre ufruktbarhet.

Fjerning av mammadelene slo jeg fra meg ved første google-søk. Det er nok en litt for stor risk å ta bare for å unngå feber og vonde blødninger hver måned! Føler meg litt bortskjemt som vil flykte fra moder naturs ordning, men... hm!

Jeg skal skrive opp disse tingene, søke litt rundt og ta det opp med legen! Tusen takk for hjelpen :)

Skrevet
For det første får du IKKE fjernet livmoren når du er 20 år, det vet jeg.

Hvis mensen de er så fryktelig smertefull synes jeg du skal spørre legen din om utredning for endometriose. Denne diagnosen kan kun stilles ved hjelp av lapraskopi, dvs du må på sykehus og de går via navlen din inn og ser med kamera om noe er galt. Du får narkose. Endometriose er ikke farlig. som regel tar det lang tid før en kvinne får stilt denne diagnosen så her må du bare stå på. Du kan lese om dette på www.endometriose.no. Men det er ikke sagt at det er dette du har. Om du fjerner livmoren vil du fremdeles ha mensen, det er kun når de fjerner eggstokkene dette opphører. Du vil da komme i overgangsalderen med en gang og de ulemper dette medfører, du kan få benskjørhet, du får garantert hetetokter. Dette gjør ikke leger før du hvertfall har passert 40 eller andre omstendigheter tilsier det. men det kan jo og være at p-piller kan hjelpe deg evnt. få en henvisning til en gynegolog.

Man får ikke fjernet en normal livmor for å slippe vanlige menstruasjonsblødninger, uansett alder.

Man får ikke mensen når man fjerner livmoren, for det er livmoren blodet kommer fra. Men man vil fortsatt ha syklisk hormonpåvirkning fra eggstokkene hvis eggstokkene beholdes, og hvis man har endometriose, kan man ha smerter og blødninger fra livmorvev på avveie.

Hvis du kan tenke deg å få barn en gang i fremtiden, bør du belage deg på at det skjer via din eller din partners livmor. Selv om du har mange år på deg, er det ikke sikkert at adopsjon for lesbiske par blir en enkel sak å få til i din tid.

Minipille er det minst inngripende alternativet hormonmessig, der er Cerazette den som tåler mest slingring i inntak før det blir blødningsforstyrrelser. Prevensjonsbiten trenger du jo ikke tenke på.

Det letteste å bruke er plaster og p-ring, trenger sjeldnest bytte. Regner da ikke med P-sprøyte, fordi den sitter lenge i hvis det blir bivirkninger, samt virkning i beinskjørhetsretning.

Hormonspiral er noe du kan forsøke, men ja, du kan risikere at det gjør vondt å sette den inn. Jeg ville gått til en gynekolog for å få det gjort, hvis du ikke vet at din fastlege setter inn slike ofte. Å fjerne den igjen er en smal sak vanligvis, og når den først er inne, føles vel innsettingsplagene som en god investering hvis problemet ditt blir borte eller lite i 5 år.

Du kan ha endometriose selv om plagene dine temmes med Paracet og Ibux, men endometriose kan også gi så sterke plager at kvinner opplever det som på nivå med fødsel hver måned.

Skrevet

Fjerning av livmorslimhinnen er også et alternativ, men det får du neppe gjordt i Norge. Det er et forholdsvis kjapt og enkelt inngrep, så private klinikker i utlandet kan være verdt å se på.

Men, dette vil trolig gjøre deg permanent "steril". Det svekker livmoren, så du blir fortsatt gravid, men du vil mer eller mindre rutinemessig spontanabortere på ulike stadier i svangerskapet. Generelt blir det ikke anbefalt uten en samtidig sterilisering. (Nevner det på kontoen for "man vet aldri" ;))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...