Samantha Skrevet 15. november 2009 #2 Skrevet 15. november 2009 Brukar det ofte til vårrullar. Så set vi fram sweet schilisaus og soyasaus stort sett kvar gong vi har asiatisk mat til middag. Ikkje alltid det blir brukt, men viss maten er litt tørr eller med mindre smak enn planlagt, så blir den brukt. Og gjerne til litt "mauling" med ris og litt saus. Nam nam No høyres det kanskje ut som vi brukar denne sausen kjempeofte, men det er ikkje sååå ofte vi har asiatisk mat altså.
Ella_Grey Skrevet 15. november 2009 #3 Skrevet 15. november 2009 Bruker den til kjøttkaker, kyllingvinger. Har brukt den til stekt laks, men husker faktisk ikke om det var godt... Det gjorde tydeligvis ikke noe inntrykk.
finkel Skrevet 16. november 2009 #4 Skrevet 16. november 2009 Bruker den til vårruller, som smaksforsterker i gryter, til risretter (stekt ris med kylling og saus - NAM!), wok, litt i marinader, ja... Nå bor jeg i Asia, så mye av maten vi spiser ute har spor av sweet chilisaus eller lignende i seg. Koreanerne liker kombinasjonen av søtt og spicy.
Gjest Frid Skrevet 16. november 2009 #5 Skrevet 16. november 2009 (endret) . Endret 18. november 2009 av Frid
Pingting Skrevet 16. november 2009 #6 Skrevet 16. november 2009 Oftest i wok, det er veldig godt i kombinasjon med masse fersk ingefær! Ellers med stekt eller kokt laks, grove fiskekaker og brun ris, vårruller og slikt. Veldig godt med grønnsaker og ris og
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #7 Skrevet 16. november 2009 Jeg bruker det til mye av det som er nevnt ovenfor, og i tillegg på brødskiver sammen med salami. Det høres merkelig ut, men bør prøves. Smaker utrolig godt, selv for meg som egentlig ikke liker salami
Safira Skrevet 16. november 2009 #8 Skrevet 16. november 2009 Jeg bruker det til pølser (ja, er ikke så begeistret for ketchup), stekt/ovnsbakt fisk som laks og ørret, kylling, kjøttkaker/boller, fiskekaker, ris, pommes frites og omelett. Jeg synes sweet chili saus er kjempegodt!
Pingting Skrevet 16. november 2009 #9 Skrevet 16. november 2009 Jeg bruker det til mye av det som er nevnt ovenfor, og i tillegg på brødskiver sammen med salami. Det høres merkelig ut, men bør prøves. Smaker utrolig godt, selv for meg som egentlig ikke liker salami Av erfaring er sånne ting som høres helt snålt ut nesten alltid kjempegodt.
Lilith Skrevet 16. november 2009 #10 Skrevet 16. november 2009 Jeg bruker det når jeg har stekt ris til middag.
Idnar Skrevet 16. november 2009 #11 Skrevet 16. november 2009 Jeg blander den med rømme, så blir det en herlig dressing! Også heller jeg till over scampiene når jeg steiker scampi i ovnen!
Gjest Lyh Skrevet 17. november 2009 #12 Skrevet 17. november 2009 Bruker det ganske mye til risretter, kylling, nudler, speilegg med et tynt lag sursøt chilisaus over er knall
Gjest megvel Skrevet 17. november 2009 #13 Skrevet 17. november 2009 Bruker nesten aldri sweet chilisaus til noe, måtte være vårruller i så fall. Snublet nemlig over HOT chilisaus på Ica, og det er den jeg bruker til asiatisk mat
Edie Skrevet 18. november 2009 #14 Skrevet 18. november 2009 Jeg bruker sweet chili saus i taco (i steden for salsa). Bruker også til ulike pitabrødfyllinger og andre tex-mex middager.
pulverheksa Skrevet 18. november 2009 #15 Skrevet 18. november 2009 Gidder sjelden å lage saus og da er søt chilisaus utrollig takknemlig å ty til. Bruker den til både til kjøtt og fisk, syns laks marinert i søt chili er utrolig godt ovnsbakt og med en salat av mango, fersk koriander med derssing av limejuice, litt revet hvitløk og fersk chili er veldig godt. Nå i det siste har jeg laget Thai inspirert pizza og bruker da søt chilisaus på pizzaen i lag med kylling, squash, løk og peanøtter som jeg har skylt saltet av. Jeg lager forresten min egen søt chilisaus 6 røde chili uten frø trukket i varmt vann, sil av. finhakk chiliene i foodprosessor med 4 fedd hvitløk 1 ts salt 1/2 dl hvitvinseddik 1-2 dl sukker og kok det hele inn til den tykner litt(ca 15 min).
Irris Skrevet 18. november 2009 #16 Skrevet 18. november 2009 Jeg blander med Creme fresh. Blir en god dressing som går til det meste. Særlig godt sammen med stekt laks. *mmmmm*
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2009 #17 Skrevet 29. november 2009 Av erfaring er sånne ting som høres helt snålt ut nesten alltid kjempegodt. Har du prøvd det enda? Det anbefales nemlig fremdeles
Pingting Skrevet 29. november 2009 #18 Skrevet 29. november 2009 Har du prøvd det enda? Det anbefales nemlig fremdeles Nei, jeg glemte det. Eller egentlig så husket jeg det etter at jeg var her og diskuterte sist, men så brukte jeg opp all sausen min sist jeg woket og har glemt å kjøpe ny...
Eske Skrevet 30. november 2009 #19 Skrevet 30. november 2009 Kyllingpizza! Du trenger: Pizzabunn (eller pitabrød, det er også kjempegodt!) Søt chilisaus Kyllingfilet Olje Tacokrydder Revet hvitost Strimlet løk Strimlet paprika (Mais, for de som liker det) Cashewnøtter Dette gjør man: Skjær filetene i biter, og mariner dem i tacosaus og olje. Stek dem på ganske høy temperatur, og smør søt chilisaus på pizzabunnen/pitabrødene. Legg ferdigstekt kylling på, og strø på ost, løk, paprika og eventuell mais over, i den rekkefølgen (grønnsakene over osten gjør at de ikke blir så bløte). Hiv deretter inn i ovnen, og når osten begynner å bli gylden og bunnen stekt, tar du ut pizzaen, drysser massevis av cashewnøtter over, og nyyyyyter!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå