Gå til innhold

Hvordan virker pulsklokke med fingersensor?


Tante

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en pulsklokke på nett, og trodde den var beregnet på brystbånd. Den hadde imidlertid fingersensor. Jeg har litt problemer med å få sensoren til å merke pulsen, men tror det er en treningssak. En annen ting er at jeg ikke helt skjønner poenget nå. Den gamle klokken jeg hadde holdt jo konstant telling på pulsen og regnet dermed ut kaloriforbruket, men det kan jo ikke denne gjøre.

Hva skal da pulsmåleren brukes til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøpte en pulsklokke på nett, og trodde den var beregnet på brystbånd. Den hadde imidlertid fingersensor. Jeg har litt problemer med å få sensoren til å merke pulsen, men tror det er en treningssak. En annen ting er at jeg ikke helt skjønner poenget nå. Den gamle klokken jeg hadde holdt jo konstant telling på pulsen og regnet dermed ut kaloriforbruket, men det kan jo ikke denne gjøre.

Hva skal da pulsmåleren brukes til?

Pulsklokker som regner ut energiforbruket (kalori er en gammel enhet, SI-enheten for energi er joule, J) gjør det på grunnlag av en cirkaformel der du har plottet inn ditt kjønn, alder og vekt. Det reelle energiforbruket kan være mye høyere eller lavere som følge av individuelle faktorer, klokka er bare programmert til å tenke at en kvinne som er 30 år og veier 60 kg forbruker så og så mye når pulsen er f. eks. 150.

Hovedformålet med pulsmåler er å sjekke at du ligger på riktig intensitet i forhold til det du vil oppnå. Skal du komme i god form skal du for det meste trene på moderat intensitet. Skal du spisse formen mot konkurranse skal du trene noen intervalløkter der pulsen skal opp i 80-90% av makspuls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...