Gå til innhold

Krykker, knær og akillesen


Gjest Gjest_Kristine_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kristine_*

Hei!

Jeg har et par spørsmål som jeg tenkte kanskje noen kloke hoder vet noe om?

I august i år ødela jeg kneet mitt, og på grunn av tidligere skader osv. går jeg fremdeles på krykker, og det virker ikke som om noe blir noe særlig bedre. Problemet mitt er at i det siste har jeg begynt å få vondt i akillesen også, kan dette ha noen sammenheng med krykkebruk over lengre tid? Jeg tok det ikke opp med legen sist jeg var der, for jeg tenkte at det kanskje ikke var så alvorlig, men de siste par dagene har det også begynt å gjøre vondt hele tiden.

Jeg er så lei og frustert av å nesten ikke komme meg rundt, og ikke vite hva som feiler kneet mitt, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre om noe skjer med akillesen også. Jeg er bare 20 år gammel, og vil ikke ha enda flere skader, jeg vil ut å gå igjen, snart!

Er det lurt å prøve å gå litt på benet, selv om det gjør vondt? For å strekke ut litt mer, på en måte? Det kjennes litt som om noe har trukket seg sammen, men det er litt vanskelig å forklare.

Håper noen vet noe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg vet ikke så mye om akillesen hva en bør gjøre \ikke gjøre med slike skader.

Men jeg har egenerfaring med langvarig krykkebruk etter 3 år med krykker. + en helt haug andre kne\ ben diagnoser.

Har du fått god opplærling hvordan du bruker og skal gå med 1 og 2 krykker og uten krykker etter at du skadet kneet ?

Har svært mye å si at en går riktig. Jeg fikk ikke opplæring og gikk første 1 1\2 året feil både med og uten krykker som resulterte i svært mange tilleggsplager\ skader

Så annbefaler deg sterkt å få en grunndig opplæring av lege eller fuysioterapaut.

Har du vært til MR, Ortoped, Nevrolog for å finne ut hva som er problemet med kneet ditt?

Får du behandling hos fysioterapaut ?

Treningsprogram tilpasset deg både hos fysioterapaut og til hjemmebruk ?

Har du ikke fått slike undersøkelser\ behandling\ trening bør du gå til legen å han\hun til å ordne det for deg.

Kan annbefale akkupungtur og TENS behandling på kne for å lindre smertene. Enkelte fysioterapauter er flinke til dette. Men undersøk nøye fysioterapauten, enkelte av dem er ikke flinke i det hele tatt.

(har vært borte i 2 som skadet meg mer en gjorde så jeg ble bedre)

Er ikke lett det med skader i knærne. Selv etter 3 år har jeg ikke fått klarhet i hva som er skadet. Men så har jeg hatt noen elendige leger og spesialist undersøkelser også da...

Du må bare stå på og presse på selv for å komme noe vei, ellers kan du fort bli gående svært så lenge.

Snakker av erfaring her for jeg var altfor snill og stolte litt for mye på at legene viste best litt for lenge.

Nå er jeg avhengig av rullestol for å komme meg ut av huset og har fått en stor mengde følge skader\ plager i mesteparten av kroppen som er en direkte følge av disse årene på krykker og manglende interesse av "helsenorge" på å finne ut av skaden.

Ønsker deg lykke til, håper du finner ut av kneet dit raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...