Gå til innhold

Spm ang privatisteksamen i naturfag


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha privatisteksamen (skriftlig) i naturfag i morgen, og muntlig i Desember. Etter å ha lest litt rundt på nettet, virker det som jeg må ha en forsøksliste (?) som skal leveres inn? Dette har jeg ikke fått noe informasjon om, og lurer derfor på om det stemmer? Hvordan gjør jeg det i så fall?

Syns forøvrig informasjonen som blir gitt ut ang eksamen er heller dårlig, og blir derfor litt nervøs på om jeg får gjort alt det formelle riktig, og om det kan påvirke eksamenen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke levert inn noe som helst, jeg har jo ikke fått informasjon eller beskjed om noe annet hvor og når jeg skal møte opp, og litt om hjelpemiddel og klagerett.

Uff, kjenner jeg får helt angst over at jeg ikke får ta eksamen fordi jeg ikke har levert inn noe, eller lignende nå... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tidligere gjest

Da jeg tok privatisteksamen i latin måtte jeg levere inn en pensumliste - jeg har også tatt privatisteksamen i kjemi og matematikk, men da fikk jeg undervisning ved Sonans og jeg husker ikke om vi måtte levere pensumliste selv da.... tror Sonans gjorde det for oss.

Jeg har ikke tatt privatisteksamen i naturfag selv, så der vet jeg dessverre ike nok til å kunne svare på spørsmålet ditt.

Jeg vet ikke helt hva som skjer om man ikke leverer pensumliste, men jeg håper ikke dette vil hindre deg i å ta eksamen.

Slik jeg ser det ville det være urimelig å nekte deg eksamen fordi du ikke har levert pensumliste, men sjansen er vel større for at du da får spørsmål om et tema du ikke kan noe om? Vet ikke sensoren som skal rette oppgavene dine hvilken lærebok du har brukt?

Jeg vet ikke hvilken ordning det er hvor du bor og hvilke regler som gjelder, men om du ikke har fått beskjed om at du skal levere inn noe ville jeg synes det er dårlig om du får problemer på grunn av det.

Får du undervisning noe sted, eller sitter du hjemme og leser pensum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har lest hjemme. Jeg har ikke fått noe som helst informasjon om at jeg skal levere inn noe, men leste på nettet nå at hvis jeg ikke har levert inn pensumliste kan sensor nekte å sensurere... Dette var riktig nok innenfor reglene til en annen VGS enn der jeg skal ta eksamen. Ved den skolen jeg skal ta det står det ikke noe informasjon i det hele tatt. Hvorfor kan de ikke ha noe ordentlig oversikt over sånne ting?? Jeg blir helt oppgitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tidligere gjest

uffda :tristbla:

Er du sikker på at du ikke har fått noe informasjon om dette? At det ikke ligger et brev gjemt i en skuff som du ikke har lest godt nok gjennom? Har du lest alt som står på nettsiden til Privatistweb?

Jeg husker ikke hvordan jeg selv fikk informasjon om pensumlistene da jeg meldte meg til eksamen i latin; det er ganske lenge siden. Jeg husker at jeg ringte rundt til de videregående skolene som hadde latin som undervisningsfag og spurte dem, om hva jeg skulle gjøre mht leselister, og at jeg til slutt skrev en liste over mine lærebøker og sendte denne til dem.

Jeg gikk inn på privatistweb sine sider, og under mitt kontor (rogaland) står det blant annet dette:

Spm.: Kreves det laboratorieøvelser i Naturfag?

Svar: Ja, du må dokumentere for gjennomførte og godkjente elevøvelser.

Jeg håper at det ordner seg for deg; at du får ta eksamen og at du får gode resultater. :klemmer: til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest *nøye* på sidene til privatistweb, fant jeg fram til at leselister til muntlig eksamen i språkfag skal leveres inn på forhånd. Altså, ikke naturfag, så da kan de vel ikke kreve det heller.

Derimot skal oversikt over gjennomgåtte øvinger tas med på eksamensdagen. Hvis noen har noen supertips om hvordan man skriver en sånn liste blir jeg veldig glad.

Uansett, så kan de vel ikke nekte meg å ta eksamen, etter disse opplysningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tidligere gjest

Nå når jeg leter litt rundt på nettet ser det ut til å være forskjellige regler rundtomkring - i Rogaland må man som sagt dokumentere for gjennomførte og godkjente øvelser, men i Oslo gjelder visst dette:

Det er ikke lenger krav om å dokumentere gjennomførte elevøvelser, men forståelse for laboriatoriearbeid vil kunne testes til eksamen i naturfag.

*klø*

skulle ønske reglene var like for alle, jeg.

Hvor er det du skal ta eksamen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på om du har meldt deg opp i Reform 94, eller Kunnskapsløftet faget. Om du meldte deg opp i reform 94, må du ha med liste over de forsøkene du skal ha gjort, men om du ikke har gjort noen tror jeg det skal gå greit å finne på. Er ikke helt sikker, jeg valgte å melde meg opp i kunnskapsløftet både i naturfag og språkfag for å slippe leselister og laboratorieøvninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke ha leseliste til naturfag eksamen.

Dersom du i er meldt opp i reform 94 og du ikke tidligere har karakter i faget, må du ha en liste over gjennomgåtte øvelser. Denne skal også være signert av faglæreren. Denne viser du bare på eksamensdagen.

Dersom du har karakter i faget, må du bare ta med en karakterutskrift/vitnemål som viser dette. Da slipper du listen over øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp som privatist i naturfag (R94) og måtte verken levere leseliste eller liste over forsøk.

Læreren vår sa at dette med godkjente forsøk har blitt forandret på, og at vi ikke trengte det lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal opp i kunnskapsløftet, så da satser jeg på at det går greit. Jeg skal opp i Rogaland, men har ikke funnet noe på sidene deres (fint lite informasjon de har lagt ut uansett).

Men, jeg slår meg til ro med at det er for seint å gjøre noe nå likevel. Det får heller gå som det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*

Hei!

Har du tatt eksamen, og hvordan gikk det?

Jeg tok eksamen i dag. Skriftlig.. Tror jeg klarte å få feil på spørsmål 1 om usikkerhet og vekt.

Hva svarte du der?

Er kjempespent på resultatet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det gikk greit, var ikke så mange jeg var usikker på, og tror jeg ihvertfall kvalifisert gjetting på de siste.

Å veie på forskjellige vekter er eneste måten å få et nøyaktig resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Jeg tror det gikk greit, var ikke så mange jeg var usikker på, og tror jeg ihvertfall kvalifisert gjetting på de siste.

Å veie på forskjellige vekter er eneste måten å få et nøyaktig resultat.

damn jeg svarte vekt med gram er mest nøyaktig.. Mener jeg leste d i naturfagboken her. Skulle gjerne ha vist svaret på de oppgavene, for å ha en ide om hvordan jeg gjorde det! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...