Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #1 Skrevet 15. november 2009 Er det ekkelt at vi spiser hest og ku uten å tenke så mye over det? http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3373678.ece
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #2 Skrevet 15. november 2009 Ekkelt å spise ku? Nei. Tenker jeg over det? Nei, egentlig ikke. Jeg vet jo åpenbart at alt kjøtt stammer fra et dyr som en gang har vært levende, men det er jo ikke slik at jeg ser for meg Dagros på engen hver gang jeg spiser kjøtt. Hvor står det forresten at det er hest i kjøttdeigen? Skummet bare gjennom artikkelen, men så ikke noe om det. Ikke at det endrer noe for min del egentlig.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #3 Skrevet 15. november 2009 Ser ingen forskjell på å spise hest eller ku. Er man ikke vegetarianer så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor noen dyr skal være verre å spise enn andre.
Gjest megvel Skrevet 15. november 2009 #4 Skrevet 15. november 2009 Den artikkelen inneholdt ingen nyheter for meg. Kjønnet på dyret jeg spiser har ingen betydning, så lenge det smaker det jeg forventer. Men at det er hest i kjøttdeig er bare tull.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #5 Skrevet 15. november 2009 At kua bytter kjønn på vei til kjøledisken har jeg visst siden jeg var ganske liten. Og at blandingsprodukter faktisk er blandingsprodukter, det kommer vel neppe som et sjokk på noen? Det er ingen hemmelighet, så vidt jeg vet, og jeg skjønner ikke hva som er skummmelt med det heller. Det står ingenting om at det er hest i kjøttdeigen direkte ("Inne i vakuumpakket plast kalles død hest for «dyrekjøtt».") så det var vel kanskje bare et forsøk på å sjokkere oss? Jeg vet ikke hva TS eller artikkelforfatter er ute etter. Skal dette være skremmende? Eller nyheter for den saks skyld? Fiskepinner kommer forøvrig ikke i den formen naturlig, de heller. Det finnes ingen pinnefisk!
LukaFrost Skrevet 15. november 2009 #6 Skrevet 15. november 2009 Det finnes ingen pinnefisk! What! *sjokkert*
♥Mirella♥ Skrevet 15. november 2009 #7 Skrevet 15. november 2009 Ser ingen forskjell på å spise hest eller ku. Er man ikke vegetarianer så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor noen dyr skal være verre å spise enn andre. Så det er det samme å spise gris som rotte? Ku som hund? I min verden har vi sauer, kuer og griser for å få mat (kjøtt, og melk fra kuene). Hester er bruksdyr/hobby/bestevenn. At kjøttet kan brukes dersom hesten må avlives er en annen ting, men jeg spiser ikke hestekjøtt, de er vennene mine, på samme måte som jeg ikke ville spist menneskekjøtt. Om det viser seg at det er hestekjøtt i kjøttdeig har jeg et problem, da må jeg vel slutte å spise kjøttdeig da, eller se etter en type som ikke inneholder hest..
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #8 Skrevet 15. november 2009 Så det er det samme å spise gris som rotte? Ku som hund? I min verden har vi sauer, kuer og griser for å få mat (kjøtt, og melk fra kuene). Hester er bruksdyr/hobby/bestevenn. At kjøttet kan brukes dersom hesten må avlives er en annen ting, men jeg spiser ikke hestekjøtt, de er vennene mine, på samme måte som jeg ikke ville spist menneskekjøtt. Om det viser seg at det er hestekjøtt i kjøttdeig har jeg et problem, da må jeg vel slutte å spise kjøttdeig da, eller se etter en type som ikke inneholder hest.. Det er ikke det som er poenget med artikkelen, hest blir ikke markedsført som storfekjøtt. Synes det er litt betenkelig at man kaller det "dyrekjøtt" i stedet for hvilken art det var i levende live, ellers er ikke artikkelen noe overraskende for meg. At man ikke får kvalitetskjøtt i pølser o.l er heller ikke sjokkerende.
Gjest imli Skrevet 15. november 2009 #9 Skrevet 15. november 2009 Er vel kun "karbonadedeig" som er rent oksekjøtt? "Storfekjøtt" er blanding/kukjøtt. Men jeg tror ikke det er hestekjøtt i kjøttdeig. Da kalles det "dyrekjøtt" ja, er vel som oftest i div. pølser at man finner hestekjøtt.
Gjest Gjest_Lilla_* Skrevet 15. november 2009 #10 Skrevet 15. november 2009 Er vel kun "karbonadedeig" som er rent oksekjøtt? "Storfekjøtt" er blanding/kukjøtt. Men jeg tror ikke det er hestekjøtt i kjøttdeig. Da kalles det "dyrekjøtt" ja, er vel som oftest i div. pølser at man finner hestekjøtt. "Karbonadedeig" er storfekjøtt. "Biffdeig" er storfekjøtt. "Kjøttdeig" er også storfekjøtt. "Familiedeig" skulle man igrunn tro inneholdt noe helt annet enn det det gjør ut i fra navnet, men der blir du også "lurt", det inneholder storfe og svin (som så vidt jeg vet ikke har noe familieært forhold fra naturens side).
babord Skrevet 15. november 2009 #11 Skrevet 15. november 2009 Ser ikke forskjellen på å spise hest og å spise ku. Hva hvis en ku var bestevennen din da? Er det mer synd på en død sel enn på en død ku fordi selen er penere? Er det mer synd hvis Helena Christensen dør enn hvis jeg dør fordi hun er penere? Hvis en vil spise kjøtt får en bare se i øynene at maten har levd en gang.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #12 Skrevet 15. november 2009 "Familiedeig" skulle man igrunn tro inneholdt noe helt annet enn det det gjør ut i fra navnet, men der blir du også "lurt", det inneholder storfe og svin (som så vidt jeg vet ikke har noe familieært forhold fra naturens side). "Familiedeig" er ment å være til familiene/kjernefamiliene. "Familiedeig" ekskluderer hele grupper med single! Kjøtt uansett form er ekkelt.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #13 Skrevet 15. november 2009 Ser ikke forskjellen på å spise hest og å spise ku. Hva hvis en ku var bestevennen din da? Er det mer synd på en død sel enn på en død ku fordi selen er penere? Er det mer synd hvis Helena Christensen dør enn hvis jeg dør fordi hun er penere? Hvis en vil spise kjøtt får en bare se i øynene at maten har levd en gang. Handler jo ikke om at det er "synd på". Mer æsj, som i ekkelt!
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #14 Skrevet 15. november 2009 Misvisende tittel på denne tråden, altså. Det står ingenting i artikkelen om at det er hest i kjøttdeigen.
Gjest Marlo Skrevet 15. november 2009 #15 Skrevet 15. november 2009 Er det ekkelt at vi spiser hest og ku uten å tenke så mye over det? http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3373678.ece Hvorfor er det ekkelt å spise hest eller ku? De fleste mennesker spiser jo dette, om man ikke bevisst tar et valg om å være t.ex. vegetarianere. Jeg tenker iallefall over hva jeg spiser, kjøper aldri mat jeg ikke vet hva er og eter dette.
Gjest Gjest_Lilla_* Skrevet 15. november 2009 #16 Skrevet 15. november 2009 "Familiedeig" er ment å være til familiene/kjernefamiliene. "Familiedeig" ekskluderer hele grupper med single! Jeg ser jeg burde hatt med ironiflagget etter det med "Familiedeig" og slenger det med nå;
Gjest SmallTalk Skrevet 15. november 2009 #17 Skrevet 15. november 2009 Kjøttdeig og karbonadedeig inneholder storfekjøtt. Og for min del så spiller det ingen rolle om det er okse, ku eller kalv. Men hest er det ikke i kjøttdeigen, for da ville kjøttdeigen vært mye mørkere. Noe an det beste pålegget jeg kan få servert er røkt dyrekjøtt. Dette er hestekjøtt, og det smaker godt.
Gjest Apis Skrevet 15. november 2009 #18 Skrevet 15. november 2009 Når en bestiller biff på restaurant så får en ofte hestebiff. De beste biffene sitter på hesten. Har jeg hørt.
Zealuu Skrevet 15. november 2009 #19 Skrevet 15. november 2009 Grunnen til at man velger å omtale hestekjøtt som "dyrekjøtt" ser man jo illustrert her i tråden - er alltid noen som ikke vokste ut av hele hest er best-greien, og så opptrer indignerte og sjokkerte hver bidige gang de minnes om at hest også er et matdyr, ikke utelukkende kosedyr. For øvrig håper jeg at ingenting som stod i den artikkelen var nyheter for de som er ferdige med ungdomsskolen.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #20 Skrevet 15. november 2009 Ser ikke forskjellen på å spise hest og å spise ku. Hva hvis en ku var bestevennen din da? Er det mer synd på en død sel enn på en død ku fordi selen er penere? Er det mer synd hvis Helena Christensen dør enn hvis jeg dør fordi hun er penere? Hvis en vil spise kjøtt får en bare se i øynene at maten har levd en gang. Jeg er enig med deg. Men likevel ville jeg aldri kunne spist en katt. Eller menneske. :gjeiper:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå