Gå til innhold

Hvor ofte har dere middagsgjester?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har det kanskje bare 2-3 ganger i året (sett bort fra bursdagsfeiringer da:)) Vi er oftere borte å spiser da vi blir bedt til foreldrene våre.

Hvordan er det med dere? Har dere ofte middagsgjester?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer. Det siste året har det vel bare vært et par ganger. Helst skulle jeg hatt middagsgjester en gang i måneden. Da tenker jeg på litt "finere" middag. Kunne godt hatt en pizzagjestemiddag i måneden også.

Skrevet
Det varierer. Det siste året har det vel bare vært et par ganger. Helst skulle jeg hatt middagsgjester en gang i måneden. Da tenker jeg på litt "finere" middag. Kunne godt hatt en pizzagjestemiddag i måneden også.

Kunne jeg tenkt også, men jeg bor ikke alene og må inngå kompromiss :)

Skrevet

Inviterer sjeldent gjester til middagsbesøk, men om jeg har besøk av noen når jeg vil spise middag serverer jeg dem også. Dermed har jeg middagsgjester hvertfall en gang i måneden.

Skrevet

Nesten aldri, bare hvis jeg har litt lengre besøk, overnattingsgjester o.l (har bodd litt utenfor allfarvei). Egentlig litt synd, for jeg er veldig glad i å lage mat :)

Skrevet

Vi har middagsgjester nesten hver uke, så da blir matutgiftene deretter også. Jeg synes det er veldig koselig at man har tid til hverandre i en travel hverdag og da er det naturlig å samles rundt et godt måltid.

Skrevet

Jeg må innrøme at jeg ikke er så glad i middagsinvitasjoner. Verten(e), enten det er meg selv eller andre, har det gjerne så travelt med å fylle opp diverse skåler, passe på å sende rundt, evt. servere at man ikke får nok tid til å prate med gjestene. Etter middagen skal det så ryddes av bordet, lages kaffe, dekke på kaffeservise, settes fram kaker osv. Med andre ord så mye styr at gjestene sitter mye alene. Jeg synes praten er det viktigste når jeg er gjest/har gjester, derfor foretrekker jeg enkle kaffebesøk.

Klart at et middagsselskap kan gjøres enkelt også, jeg skjønner det. Men jeg synes ofte det ender med styr og lite prat.

Skrevet

Aldri.

Vi har jo avogtil besøk av folk, der vi et mat. Men då er det meir type "vil dokke komme på besøk i kveld og ete pizza/taco/nachos/lasagne og sjå en film?".

Ser ikkje på det som middagsgjestar, sidan eg tenker på meir pomp og prakt i den samanheng :fnise:

Men skulle gjerne hatt middagselskap altså, det har berre ikkje blitt liksom.

Skrevet

Jeg tror nok der er mange som har det sånn Flowers, blant annet min mormor. Jeg ser at det ofte er kvinnene som stresser med å passe på at alle har nok av alt. Kvinnene ordner alt som har med mat å gjøre og mennene blir sittende og prate med gjestene. Dette gjelder særlig de som er på alder med mine foreldre. Faktisk synes jeg det er slitsomt når vertskapet maser på om man har alt man trenger. Hos samboeren og meg sender alle og folk sier fra om de mangler noe. Jeg stresser nok litt i forkant, men hvis folk ikke tør å si fra at de vil ha mer saus får de bare klare seg uten. Her har vi også gjester som gjerne hjelper til og tar av bordet.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
Vi har det kanskje bare 2-3 ganger i året (sett bort fra bursdagsfeiringer da:)) Vi er oftere borte å spiser da vi blir bedt til foreldrene våre.

Hvordan er det med dere? Har dere ofte middagsgjester?

Vi har ofte overnattingsgjester p.g.a besøk av venner/foreldre/øvrig familie "hjemmefra", da vi har bosatt oss i en større by 35 mil unna, slik at det ikke bare er å stikke innom.. Så da er det naturlig at vi lager middag også i forbindelse med besøket. Regner med det i snitt kan dreie seg om 3-4 netter i løpet av 1 mnd, ikke alltid det er i forbindelse med helg heller.

Ellers kan det vel være 1-2 ganger i løpet av 1 mnd der vi inviterer venner til middag, og da er det litt "fint" med ordentlig borddekking ++

Mer spontant og avslappet er det når vi avtaler en formiddag at noen kan komme innom og joine oss til middag samme ettermiddag/kveld, og da er det alt fra pølsegrateng, fiskekaker til pizza som står på menyen. (Og ofte sitter vi lettere henslengt i sofa'en og spiser maten mens vi kikker tv..!)

Når vi har invitert litt på forhånd og dekker bordet pent og pyntelig, er det ikke hverdagsmat som fiskekaker vi serverer, men kanskje stek/biff/elg, men gjerne sånt som gryterett, lasagne ++

En ting er sikkert, og dette merkes i matbudsjettet når vi har mye gjester i løpet av 1 mnd,- mat er dyrt! :)

Man skal jo gjerne ha god drikke til maten, og dessert innimellom.

Noen ganger har det jo vært sånn at gjestene uoppfordret har tatt med seg øl/vin eller noe godt til kaffen etterpå, og det setter vi jo pris på!

Koselig å lage mat og dekke bord når vi skal ha gjester, synes jeg, men merker også at det er stor forskjell på stemningen alt etter hvem som kommer til middag,- om det er "stivt" eller avslappet stemning..!

Skrevet

vi ber inn om det er bursdag osv. men hadde ikke økonomien vært litt trang som den er nå det siste året hadde vi nok bedt inn når vi orket og da gjene 2 ganger i mnd kansje. syns det er velgig hyggelig. men i en travel hverdag er det deilig og komme seg ut litt eller bare ha tid til hverandre:)

når økonomien blir bedre skal jeg fa til og ha gjester 2 ganger i mnd. det er viktig med venner og familie:)

Skrevet

Elsker middagsgjester og det blir vel 1-2 ganger i måneden; varierer litt gjennom året. Nå før jul blir det oftere da.

Vi er veldig glad i middagsgjester og verken sambo eller jeg synes det blir styr eller stress. Vi får begge god tid til å prate med gjestene, men da gjelder det jo så klart å planlegge i forkant og lage noe som ikke blir for mye styr etter at gjestene har kommet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...