Gå til innhold

Aspartame i mat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er opptatt av dette; og følger med på innhold i matvarer jeg kjøper. Jeg kontaktet Q meieriene for å få vite hvor mye aspartame det er i deres nye produkt SKYR. Det ville de ikke fortelle. Jeg spiser et proteintilskudd; og produsenten av dette oppgav hvor mye aspartame de hadde i proteinet. Dette gjør meg bekymret; de sier det er små mengder aspartame i SKYR, men når det skal være en hemmelighet hvor mye det er, blir jeg skeptisk. Har de virkelig lov til å holde tilbake slik informasjon?

Noen flere som er opptatt av dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det har jeg hørt andre si også, noen jeg kjenner kontaktet en norsk sjokoladeprodusent for å høre om sukkerinnholdet i et produkt, men de ville ikke si hvor mye det var - begrunnelsen er at de ikke opplyser om nøyaktig mengde ingredisense, for de kan jo konkurrenter kunne få oppskriftene deres. Men skjønner jo at man reagerer... Du kan sjekke via mattilsynet e.l hvor mye aspartam det er maks lov å tilsette i et produkt, og så kanskje bare regne med at de tilsetter nært opptil den grensa. Alternativet er vel å holde seg helt eller mest mulig borte fra produkter som inneholder ingredienser du er skeptisk til.

Skrevet

Hm ja... jeg vet hvor mye som er lov, men har glemt det i farten.. problemet er at jeg helst ikke vil ha i meg noe som helst, så selv om folk sier "slapp av" det er ikke over gensen .... så holder ikke det svaret for meg. Ganske håpløst å prøve å følge med selv når det skal være sånn. Noen som har noen fakta om sukralose? Er ikke det er bedre alternativ til aspartam...? Noen som vet?

Skrevet (endret)
Dette gjør meg bekymret; de sier det er små mengder aspartame i SKYR, men når det skal være en hemmelighet hvor mye det er, blir jeg skeptisk. Har de virkelig lov til å holde tilbake slik informasjon?

Noen flere som er opptatt av dette?

Jeg liker å vite hva jeg spiser, spesielt siden jeg helt skal unngå gluten og melk. Hvis en produsent nektet å oppgi mengde av en ingrediens, ville jeg bare droppet produsenten. Makten ligger hos oss forbrukere, hvis vi bare bruker den ;-)

En annen ting er at jeg uansett ville ha unngått produktet så lenge det er aspartam i det.

Endret av Mixelite
Gjest Supermimz
Skrevet

Nå har jeg også spurt, kommer tilbake til dere med et evt svar. ;)

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...