Sol&Måne Skrevet 14. november 2009 #1 Skrevet 14. november 2009 Hei alle sammen, Jeg skal ha fest med noen venner om noen dager, og i den forbindelse lurte jeg på hvordan jeg skal gjøre det med tanke på drikke. Personlig syns jeg det er greiest og ikke så "smålig", dersom jeg som vertsskap står for å kjøpe inn alkohol osv. Men på den rent "prinsipielle" siden pleier samtlige i venneflokken å kjøre "ta med egen drikke" når de har fester. Bør jeg da gjøre som jeg synes ville vært greiest om vi alle gjorde - og faktisk kjøpe inn drikke til alle, eller skal jeg stå på det at det er mest rettferdig dersom jeg sier at de får ta med egen drikke, siden det er slik de alltid gjør det? Vil liksom ikke være smålig heller, men er litt lei av at jeg har vært den eneste som har pleid å forsørge alle med drikke når vi har fest hos meg, mens ingen andre gjør det samme... Blir jo litt dyrt i lengden også, men har opplevd det at folk tar for gitt at dersom jeg har vors eller fest av noe slag hos meg så trenger de ikke å ta med drikke. Jeg har et godt utstyrt barskap, men dette betaler jeg jo for å fylle på hele tiden. Jeg liker i alle fall ikke når det blir tatt for gitt, om dere skjønner. Men ja, hva synes dere folkens?
Zzyzx Skrevet 14. november 2009 #2 Skrevet 14. november 2009 Folk kan godt ta med seg drikke hvis det er normen i omgangskretsen. Tenk også på at det er langt fra sikkert at alle har muligheten til å kjøpe inn drikke til en hel fest, så det er ingen god løsning på sikt.
Belima Skrevet 14. november 2009 #3 Skrevet 14. november 2009 Du setter egentlig fingeren på et problem mange har. Selv er jeg alene og har ikke råd til å holde alt drikke. (Tåler ikke alkohol heller) Noen av mine venner gjør det bestandig, men de har veldig god råd. Det går an for deg å holde drikke til maten, men be de ta med medbragt for resten av kvelden. Eller du sier i fra når du ber, at du holder maten, men drikke må de ta med. Kanskje du på denne måten løser et lite problem i vennekretsen.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #4 Skrevet 15. november 2009 I min vennegjeng er det ikke vanlig at vertskapet holder all drikke på fest. De fleste har gjerne på noe på lur (god cognac, Baileys, et par ekstra øl og vin til de som har med seg litt for lite), men stort sett tar alle med til seg selv. I middagsbesøk står ofte vertskapet for drikke til maten, og så drikker folk medbragt etter det. Jeg tror dette muligens har med alder å gjøre. Jeg kan knapt nok huske at mine foreldre noen gang har tatt med seg drikke når de skal noe sted. Og når de arrangerer hjemme kjøper de inn alt. Så jeg tror at dette er noe som kommer med alderen (og med bedre økonomi) Jeg ser det i egen gjeng at det inviteres til flere middagsbesøk hvor alt er påspandert nå, i forhold til tidligere hvor det stort sett var fester hvor alle hadde med til seg selv og vertskapet kun sto for litt snacks. Jeg er i slutten av 20-årene.
LukaFrost Skrevet 15. november 2009 #5 Skrevet 15. november 2009 I vår omgangskrets har folk med seg vin selv. Det har hendt at vi eller en kompis som lager middagen her har kjøpt vin til middagen beregnet på alle. Når det er tomt for den vinen har alle druket av den vinen som gjestene har hatt med seg. Vi har et velfylt barskap og spanderer gjerne, men liker ikke om noen skulle snylte konstant.
Aurela Skrevet 15. november 2009 #6 Skrevet 15. november 2009 Jeg er vant til at gjestene har med seg drikke selv, men nå er jeg i begynnelsen av 20-årene da. Hvis verten hadde kjøpt inn alt ville det fort blitt dyrt, og med mine venner liker folk forskjellige ting. Noen vil ha en søt vin, andre halvtørre, noen rød, noen hvit, noen øl, noen cider etc. Derfor er det enklest at folk står for drikken selv. Hvis det er middagsselskap pleier det å være slik at vertskapet står for brus/alkoholfritt under middag, men alkoholen er ditt eget ansvar
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #7 Skrevet 15. november 2009 Jeg er nok vant til at man har med selv, men hvis det er få gjester og middag hender det at vertskapet står for det meste av drikke også (på den annen side har ofte gjestene med en flaske vin som gave). Kommer an på økonomi og litt hvoravansert middagen er - det er jo faktisk kjempefint å få vin som passer til maten, men hvis man skal servere taco eller noen uansett SKAL drikke Blue Nun til biffen så er det liksom ikke så viktig. Synes det er et greit kompromiss i en venneflokk hvor andre ikke kjøper inn alkohol, å stå for drikke til maten. Det trenger ikke bli så veldig dyrt hvis man begrenser antall glass pr person. Også kan man jo prøve å diskutere om andre også kunne tenke seg en slik ordning. Tl en hel fest synes jeg det er greit at gjestene tar med drikke selv, evt at man deler på det som blir kjøpt inn (alle flasker tilgjengelig for alle).
Gjest Blondie65 Skrevet 15. november 2009 #8 Skrevet 15. november 2009 Her kommer det helt an på festen. I min vennegjeng er det mange forskjellige typer fester: - rene vorspiel: her holder verten huset, kaffe, snop. Gjestene tar med sin egen drikke - middagsselskap: her holder verten maten og drikke til maten og avec. - spleiselag: her blir verter og gjester enige om hvem som holder hva. Jeg har ikke råd til å holde store selskaper der jeg inviterer alle på en gratis kveld hver gang. Av denne grunnen ville jeg ikke vært gjest på regelmessig basis og tatt det som en selvfølge at det var fri bar der jeg kom. Jeg ville rett og slett sluttet å gå til den av mine venner som laget et annet type selskap enn resten fordi jeg ikke kunne gjengjelde. Så trådstarter: hvis det er vanlig i din gjeng at man tar med alkohol til eget forbruk så bør du holde det på den måten også.
pusla Skrevet 15. november 2009 #9 Skrevet 15. november 2009 (endret) Vi inviterer oftest til middag med "påfølgende drikking" og da har det nok blitt en selvfølge hos venner og familie at vi stiller med alkoholen; noe vi også alltid har gjort. Det hender gjestene har med en flaske vin, men det har nok heller vært unntaket. Jeg synes som trådstarter at det er hyggelig å stille med drikke når man inviterer, men man vil jo ikke at det skal tas for gitt heller, liksom. Dyrt blir det jo også, hvis man har fester ofte. Endret 15. november 2009 av pusla
Sol&Måne Skrevet 16. november 2009 Forfatter #10 Skrevet 16. november 2009 Tusen takk for mange gode innspill! Plukket opp på at konsensus i tråden ble å kjøre et kompromiss, siden vennegjengen er variert på dette området, så jeg endte opp med å gjøre en mellomting, siden jeg liker å kunne stå for alt, men ikke vil at det skal tas som en selvfølge, men heller en positiv overraskelse. Pluss at dette ikke er en spesiell anledning, bare en "samling" av venner, og det blir for dyrt hvis jeg skal betale for alt uansett anledning. Så får jeg heller spandere alt av drikke når jeg skal feire bursdagen min i januar. Endte uansett opp med: - Kjøpte inn ett par flasker musserende som kan være velkomstdrink. - Noen flasker vin til maten. - Har Cognac og Baileys stående som jeg kan by på til kaffen. - Etter dette står folk for egen drikke. Håper dette blir greit mottat, selv om de er vant til at jeg betaler alt.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #11 Skrevet 16. november 2009 Synes du har valgt en veldig grei løsning. Bare pass på å informere om at de må ha med drikken til etter middagen selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå