Gå til innhold

Jeg har en unik forretningside

Gjest Gjest_Cornelia_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Cornelia_*

Hei, jeg sitter inne med en forretningside som jeg ikke vet om noen andre driver med idag.

Jeg ønsker så inderlig å starte for meg selv, men aner ikke hvordan..

Noen som har noen råd om hvor jeg skal starte og hvordan? Evt. Hvordan/hvor kan man få peneger (jeg har ingenting av penger) er det i det hele tatt mulig å starte når man ikke har penger?

Takk for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg sitter inne med en forretningside som jeg ikke vet om noen andre driver med idag.

Noen som har noen råd om hvor jeg skal starte og hvordan? Evt. Hvordan/hvor kan man få peneger (jeg har ingenting av penger) er det i det hele tatt mulig å starte når man ikke har penger?

Takk for svar!!

jeg lurer på hva som er en unik ide i disse finanstider???? som ikke folk med kunnskap o å starte opp har funnet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
jeg lurer på hva som er en unik ide i disse finanstider???? som ikke folk med kunnskap o å starte opp har funnet ut.

Og jeg lurer på om du kan forestille deg at noen kan ha en god ide som ikke har vært tenkt ut før? Det skjer hele tiden det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Etablererskolen

Takk for svar!!

Si litt mer konkret om ideen din, så skal jeg hjelpe deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Grundig research - inkl kjøp av domene, sjekking og registrering av varemerke

- Forretningsplan

- Budsjett

- Presentere forslag for bank/investorer

- Finne lokaler, leverandører, lagerplass osv.

Vanskelig å sette opp en fremdriftsplan uten å vite noe om hva ideen er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Cornelia_*

Vel, min ide er noe som kommer til å ha et bredt spektrum av kunder. For dette tiltaler de aller fleste. Men jeg trenger som sagt et startpunkt.

Og i og med at jeg ikke har en krone å stille opp med selv, så lurer jeg på hvordan jeg kan få tak i de pengene.

Jeg gjetter på at jeg må lage en forretningsplan der jeg har et veldig overbevisende konsept (noe det definitivt er) for så å presentere dette for banken(?) eller nav(?) ..?

Jeg har vært på etableringskurs og fått vite litt men man kommer visst ikke langt uten en krone..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel søke om et slags etableringsstipend som ligger på max 200k tror jeg.

Husker pappa søkte om noe lignende for maaaaaange år siden, og han fikk fullt beløp så han kunne starte opp sin bedrift (som i dag er verdt millioner)

Kanskje du kan høre med Nav hvordan veien går der?

Også må du huske patent/idepatent om det er noe du ikke vil at noen skal stjele fra deg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, min ide er noe som kommer til å ha et bredt spektrum av kunder. For dette tiltaler de aller fleste. Men jeg trenger som sagt et startpunkt.

Og i og med at jeg ikke har en krone å stille opp med selv, så lurer jeg på hvordan jeg kan få tak i de pengene.

Jeg gjetter på at jeg må lage en forretningsplan der jeg har et veldig overbevisende konsept (noe det definitivt er) for så å presentere dette for banken(?) eller nav(?) ..?

Jeg har vært på etableringskurs og fått vite litt men man kommer visst ikke langt uten en krone..

hvis ideen er så unik,så er ike pengene et problem. Investorene vil stå i kø i disse finanstider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg diskuterte min ide først med folk innenfor fagmiljøet.

Tok kontakt med Innovasjon Norge samtidig som jeg fikk et lokalt

regnskaps kontor til å lage investeringsplan som innovasjon Norge

ga meg et engangsbeløp og rentestøtte lån på.

Jeg la også investeringsplanen frem for forskjellige banker å slo til på dem som ga meg best betingelser.

Jobbet natt og dag i 4 år før jeg sa opp fast jobb og lever i dag som selvstendig næringsdrivende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nettopp startet mitt eget. ingen ny ide, men jeg kjedet meg og ville gjøre en hobby om til jobb.

Startet med å registrere firma i Brønnøysund.

Undersøkte leverandører av webhotell mm. Fikk "tilbud" opp til 80.000kr..... Endte på webconsult som for 2000 kr har gitt meg absolutt ALT jeg behøvde for å ha nettbutikk

Undersøkte muligheter for etablererstøtte; med en ny ide bør du ha god sjanse hos åh...hva heter det.... Inno..inno...etellerannet... Innovasjon er det kanskje? Lette også gjennom alt som finnes av legater for å se om det var noe å hente der.

Undersøkte markedet , spes konkurrenter og bransjen generellt. Der må jo du gjøre god research i fht om din ide el noe lignende finnes fra før.Også må du selvsagt ta patent!

ta deg en titt på grunder.no , der kan du sikkert finne relevant info.

Hvert år er det dessuten grunder-investor treff i Oslo. Har vært i år, men sørg for å være med neste år!!!

Det er dessuten et firma som holder massevis av gratis kurs innen dette temaet. Husker ikke hva det heter nå, men skal komme tilbake med det.

Håper dette var til bittelitt hjelp..... :-)

Endret av Skya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er å registrere deg på linkedin.com

Gullgruve vedr å bygge nedverk, gi og få info og hjelp og mye annet,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvordan skaffer man seg investorere? Fremgangsmåten er ukjent for meg..

Man lager normalt et prospekt. En presentasjon. Oppsøker investorer. Og hvis de er interesserte i å lytte har jeg sett at noen har brukt kontrakter, fått dem til signere en avtale som gjør at de ikke kan stjele ideen eller på noen måte røpe videre (uten å ende opp i retten selvsagt).

Det sikkert flere muligheter her, venner, familie, banken osv som kan være interessert i å bli med. Hvis det er en god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...