Gjest uren luren Skrevet 14. november 2009 #1 Skrevet 14. november 2009 Må bare dele med dere - for jeg er så utrolig fornøyd: Jeg har vært hos knivsliper og fått slipt kokkeknivene mine, og det skulle jeg ha gjort for lenge siden! Har ganske bra kniver (Sabatier, Global, Victorinox) og har stelt dem etter alle kunstens regler, så jeg trodde de var ganske skarpe. Men jeg tok feil! Det er NÅ de er skarpe! Så alle dere matglade mennesker der ute: spander på dere en tur til en knivsliper med knivene deres, for det er som natt og dag etterpå!
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2009 #2 Skrevet 14. november 2009 Må bare dele med dere - for jeg er så utrolig fornøyd: Jeg har vært hos knivsliper og fått slipt kokkeknivene mine, og det skulle jeg ha gjort for lenge siden! Har ganske bra kniver (Sabatier, Global, Victorinox) og har stelt dem etter alle kunstens regler, så jeg trodde de var ganske skarpe. Men jeg tok feil! Det er NÅ de er skarpe! Så alle dere matglade mennesker der ute: spander på dere en tur til en knivsliper med knivene deres, for det er som natt og dag etterpå! har man skikelige kniver,så steller man knivene sine. man trenger ikke en knivsliper til det. jeg har selv en knivsliper hjemme. Få noen til å lære deg teknikken. Jeg går over de veldig ofte. Ikke noe er så irriterende med kniver som er sløve.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2009 #3 Skrevet 14. november 2009 har man skikelige kniver,så steller man knivene sine. man trenger ikke en knivsliper til det. jeg har selv en knivsliper hjemme. Få noen til å lære deg teknikken. Jeg går over de veldig ofte. Ikke noe er så irriterende med kniver som er sløve. Hvis du på alvor mener at du sliper knivene dine veldig ofte så sliter du ut knivstålet mye raskere enn det som er nødvendig. Men nå er jeg ganske sikker på at du blander sammen det å slipe med det å skjerpe. Så vidt jeg vet selges det ingen knivslipemaskiner som egner seg til hjemmebruk - de maskinene som finnes er kjempedyre (mange tusen kroner og oppover) og beregnet for storkjøkken/restaurant/kantine osv. Og "dingsene" som selges i jernvare eller utstyrsforretninger er skjerpere, enten det er noe du drar kniven din gjennom eller noe du stryker kniven din over. Hvis du egentlig mener at du skjerper knivene dine regelmessig betyr det at du er bra på vedlikehold, men det erstatter ikke at en som virkelig kan det (enten en proff knivsliper eller en kniventusiast med skikkelig slipeutstyr) setter opp ny egg for deg av og til. Og til slutt - hvis du er fornøyd med skarpheten på dine nyskjerpede men uslipte kniver så får du selvfølgelig lov til å være det. Det er ditt valg hva du vil gjøre og ikke gjøre med dine kniver. Men du tar feil når du påstår at det ikke er nødvendig å slipe kniven for å få den skarp, så vær så snill å ikke spre om deg med påstander du ikke har belegg for.
Gjest uren luren Skrevet 14. november 2009 #4 Skrevet 14. november 2009 har man skikelige kniver,så steller man knivene sine. man trenger ikke en knivsliper til det. jeg har selv en knivsliper hjemme. Få noen til å lære deg teknikken. Jeg går over de veldig ofte. Ikke noe er så irriterende med kniver som er sløve. Tror ikke du fikk med deg poenget - jeg både kan vedlikeholde knivene mine og gjør det - daglig. Og jeg gjør det faktisk riktig også! Men nyslipte kniver var allikevel utrolig mye skarpere. Og det ble jeg så imponert over at jeg gjerne ville dele med andre matglade her inne. Og da er det ikke noe okei å få kritikk fordi jeg liksom ikke har skjønt hvordan jeg skal stelle knivene mine - ihvertfall ikke fra en som tydeligvis ikke engang vet forskjell på daglig vedlikehold og sliping!
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #5 Skrevet 15. november 2009 har man skikelige kniver,så steller man knivene sine. man trenger ikke en knivsliper til det. jeg har selv en knivsliper hjemme. Få noen til å lære deg teknikken. Jeg går over de veldig ofte. Ikke noe er så irriterende med kniver som er sløve. Jeg har bare skikkelige kniver (Global, Masahiro, Mac) og jeg er nøye på at de blir oppbevart skikkelig og jeg vedlikeholder de ved jevnlig skjerping med skjerpestål(keramisk). Jeg KAN bruke det, har en far som er utdannet kokk. Til tross for dette sender jeg knivene mine til sliping med jevne mellomrom og det er stor forskjell på skarphet før og etter sliping. Godt vedlikehold i hverdagen kan ikke erstatte en proff knivsliper!
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #6 Skrevet 15. november 2009 Hvor kan jeg levere mine kniver til sliping? Jeg bor i Oslo.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #7 Skrevet 15. november 2009 Hvor kan jeg levere mine kniver til sliping? Jeg bor i Oslo. hva med her: www.skjerp-deg.no
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #8 Skrevet 15. november 2009 Hvor kan jeg levere mine kniver til sliping? Jeg bor i Oslo. Jeg leverer alltid mine på Jernia butikken i Torggata (rett ved Eldorado kino). De har avtale med en knivsliper i Tønsberg (mener det er samme fyren som leverer Masahiro kniver i Norge) og det tar en til to uker. Koster vel 70 kr per kniv.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #9 Skrevet 15. november 2009 Hvor kan jeg levere mine kniver til sliping? Jeg bor i Oslo. jeg slipte mine hos Skjerp Deg Kniv Sliperi, gikk på en dag å ble kjemeskarpe!! ligger ikke langt fra storosentret i et drit kult og korsli lite tømmerhus
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #10 Skrevet 16. november 2009 Helt enig med dere som får slipt knivene sine her - det gjør en stor forskjell og er helt nødvendig om man er en seriøs knivbruker. Er du usikker på om det er nødvendig eller tror du at du kan holde kniven din skarp på egenhånd? Test med å få slipt bare en kniv (koster ikke så innmari mye) og kjenn forskjellen! Det fins heldigvis en åtte-ti skikkelige knivslipere i landet, så det skulle være mulig for alle å finne en i nærheten, dessuten tar flere av dem imot i posten også.
Gjest porselenskniv Skrevet 16. november 2009 #11 Skrevet 16. november 2009 Er det noen av dere som har fått slipt porselenskniv? Skulle gjerne hatt slipt min, for den er ikke så veldig skarp lengre, men jeg finner ingen som sliper sånne.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #12 Skrevet 16. november 2009 Hvis du på alvor mener at du sliper knivene dine veldig ofte så sliter du ut knivstålet mye raskere enn det som er nødvendig. Men nå er jeg ganske sikker på at du blander sammen det å slipe med det å skjerpe. Så vidt jeg vet selges det ingen knivslipemaskiner som egner seg til hjemmebruk - de maskinene som finnes er kjempedyre (mange tusen kroner og oppover) og beregnet for storkjøkken/restaurant/kantine osv. Og "dingsene" som selges i jernvare eller utstyrsforretninger er skjerpere, enten det er noe du drar kniven din gjennom eller noe du stryker kniven din over. Hvis du egentlig mener at du skjerper knivene dine regelmessig betyr det at du er bra på vedlikehold, men det erstatter ikke at en som virkelig kan det (enten en proff knivsliper eller en kniventusiast med skikkelig slipeutstyr) setter opp ny egg for deg av og til. Og til slutt - hvis du er fornøyd med skarpheten på dine nyskjerpede men uslipte kniver så får du selvfølgelig lov til å være det. Det er ditt valg hva du vil gjøre og ikke gjøre med dine kniver. Men du tar feil når du påstår at det ikke er nødvendig å slipe kniven for å få den skarp, så vær så snill å ikke spre om deg med påstander du ikke har belegg for. Jeg jobber daglig med mat,og har mye kniver rundt meg hjemme,og på jobb. Jeg har lært å stelle knivene,både hjemme og på jobb.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #13 Skrevet 17. november 2009 Jeg jobber daglig med mat,og har mye kniver rundt meg hjemme,og på jobb. Jeg har lært å stelle knivene,både hjemme og på jobb. Skjønner ikke, jeg: Hva hadde det å ha mye kniver rundt seg hele tiden med saken å gjøre?
Gjest porselenskniv Skrevet 18. november 2009 #14 Skrevet 18. november 2009 Er det noen av dere som har fått slipt porselenskniv? Skulle gjerne hatt slipt min, for den er ikke så veldig skarp lengre, men jeg finner ingen som sliper sånne.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2009 #15 Skrevet 23. november 2009 Må tydeligvis vurdere å slipe knivene mine, ser jeg av denne tråden her. Men siden det er så mange kniveksperter her inne: hvordan vet jeg _når_ knivene min trenger sliping? Altså når de har blitt så sløve at de trenger hjelp? Eventuelt hvordan vet jeg om den er skarp? Går jo ikke bare å kjenne på eggen, eller hva? Og gidder ikke bruke penger på slipe kniver som ikke trenger det....
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #16 Skrevet 15. februar 2010 Er det noen av dere som har fått slipt porselenskniv? Skulle gjerne hatt slipt min, for den er ikke så veldig skarp lengre, men jeg finner ingen som sliper sånne. Keramiske slipes ikke i Norge, men du kan levere den til butikken der du kjøpte den så sender de den til Tyskland for deg. Kan forresten hende at dette gjelder bare Kyocera, jeg leverte min hos Tilbords (der jeg kjøpte den).
Mr. Jones Skrevet 15. februar 2010 #17 Skrevet 15. februar 2010 Kunne tenkt meg å prøvd det en gang for moro skyld. Har alltid hatt lyst til å ha en überskarp kniv som slicer gjennom alt^^
Gjest tomatskiver Skrevet 17. februar 2010 #18 Skrevet 17. februar 2010 Må tydeligvis vurdere å slipe knivene mine, ser jeg av denne tråden her. Men siden det er så mange kniveksperter her inne: hvordan vet jeg _når_ knivene min trenger sliping? Altså når de har blitt så sløve at de trenger hjelp? Eventuelt hvordan vet jeg om den er skarp? Går jo ikke bare å kjenne på eggen, eller hva? Og gidder ikke bruke penger på slipe kniver som ikke trenger det.... En skarp kniv skal uten problemer "bite tak i" og skjære gjennom både skinnet og kjøttet på en moden tomat - helt uten at det blir skvis og søl. Tynne og fine skiver, og av hele tomaten. Jo vanskeligere dette er, jo sløvere er kniven. NB! Gjelder kniver med glatt egg, ikke sagtannede.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå