Gå til innhold

Mørke kjøring

Gjest Gjest_tara_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kl. B regner jeg med?

Man er ute å kjører når det er mørkt (doh!), også er det "hinder" langs veien (reflekser, personer etc, kommer ann på hva kjørelærer har funnet på), så må man kjøre med nærlys og fjernlys for å se forskjellen m.m.

Lenge siden jeg tok mørkekjøring kl. B så husker ikke alt, husker iallefall at det ikke tok så lang tid.

Og ja, det er jo du som kjører - er jo du som tar lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, det er jo du som kjører - er jo du som tar lappen.

Det er leeenge siden du tok lappen regner jeg med?

På dagens mørkekjøring kjører ikke eleven selv. :) Kjørelærer er bak rattet og viser hvordan lysene på bilen virker. Man får se hva en refleks gjør for synligheten osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja tydeligvis.

Tok lappen kl B i 98 sånn ca... jeg kjørte iallefall selv, kan ha noe med at sjåførlæreren min var i familie da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at man pleide å kjøre selv før, men nå er det kjørelæreren som kjører. Er to personer i bilen, så den ene må sitte bak og får mye dårligere sikt. En ganske ubrukelig time, spør du meg. Ettersom du skal ta denne nå regner jeg med at du får tatt noen vanlige kjøretimer i mørket også, så du kan kjenne litt selv hvordan det er å kjøre i mørket.

Slik jeg hadde det (for tre år siden) så var det først teori, og så gikk vi ned på en parkeringsplass hvor kjørelærene forklarte litt mer og viste hvordan det kunne være å møte en annen bil i mørket. Og så var det kjøretur med to og to. Det betyr at noen må stå igjen og vente halve natten til det blir deres tur. Jeg var litt frekk og sørget for å være med i første bilen og satte meg forran slik at jeg fikk mest mulig ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjørte opp var vi kanskje 10 - 12 stykker, først teori, så kjøretur.

Da var vi to i hver bil. Kjørte en halvtimes tid, læreren kjørte. Alle bilene samlet seg i et litt øde område, og det var diverse demonstrasjoner. Så kjørte vi tilbake.

Satt fremme hver sin vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg kjørte opp var vi kanskje 10 - 12 stykker, først teori, så kjøretur.

Da var vi to i hver bil. Kjørte en halvtimes tid, læreren kjørte. Alle bilene samlet seg i et litt øde område, og det var diverse demonstrasjoner. Så kjørte vi tilbake.

Satt fremme hver sin vei.

Eg hadde nokonlunde same mørkekøyring for 2 år sidan.. Vi hadde tre køyrelærarar og alle tre bilane var fulle med elevar. Køyrelærar køyrde ut i ødemarka og demonstrerte og forklarte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen i 2006, etter det nye opplegget tror jeg (bortsett fra den nye teoriprøva). Jeg hadde hørt fra andre at man ikke skulle kjøre selv, men brått ble vi bedt om å kjøre.

Vi hadde først litt teori, så dro vi ut 2 biler sammen. Vi var vel 2-3 elever i hver bil, hvor vi byttet på å kjøre. Da vi skulle sjekke sånn refleks ting med fjernlys osv, stod vi utenfor mens en av kjørelærerne demonstrerte for oss. Resten var det vi som kjørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Før kjørte elevens elv, men slik er det ikke lenger. Jeg tror ikke det er lenge siden det ble sånn, heller.

Jeg tok mørkekjøringskurset i fjor, og vi var 4 stk. Først hadde vi teori, snakket om hva vi trodde osv., også dro vi ut, 2 i hver bil pluss kjørelæreren. De viste hvordan lysene fungerte, også skulle vi si når de skulle ta av og på fjernlysene, på vei dit vi skulle.

De hadde satt ut pappfigur, med refleks og uten refleks, også demonstrerte de. Vi var også alle i en bil, og skulle se hvordan avstanden til bilen mot var o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørkekjøringsopplegget er veldig individuelt hos kjøreskoler rundt om i landet. Men alle har det viktige som man skal lære, med lys, personer uten refleks o.l.

Lillebroren min tok lappen i slutten av 2007, de kjørte ikke selv. De hadde to biler og to lærere som demonstrerte det med motgående kjøretøy og lys. Og kjøre forbi en uten refleks og en med.

De måtte alle gå mot ene bilen som hadde langlysene på, for også bli overrumplet over læreren som satt på huk vedsiden av bilen. For å vise oss hvor lite de egentlig så.

Kort fortalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok moped i 06 måtte jeg også sitte på, og jeg mener å huske jeg var den første som måtte sitte på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...