Gjest B Skrevet 13. november 2009 #1 Skrevet 13. november 2009 Jeg var på en kafe i dag. Ikke bare enkelt for meg å gå på kafe,eller andre plasser. (planlegging) Jeg er avhengi av å få i meg rett næring til faste tider. hvis jeg ikke får det,så kan det gå meg riktig ille der jeg er.(ikke diabetes) Jeg gikk til disken,fikk tak i vann i glass, og en kopp tea. Det var lite folk i kafeen. (heldigvis) Da jeg satte meg,så tok jeg frem det jeg skulle spise. Jeg hadde ikke sett skiltet på døren hvor det sto at medbrakt ikke var tillatt. Da kom en fra disken og sa at jeg ikke kunne nyte medbrakt i lokalet. Jeg sier stille at jeg har en lidelse som tvinger meg til å spise, og jeg kan ikke spise noe av det dere selger. Hva feiler deg? jeg fikk sjokk!!! Sa jeg ikke følte meg forpliktet til å legge frem legeattest eller fortelle vedkommende det. Vedkommende snur seg og sier i samme slengn, det hjelper ikke. Har nå sendt brev til dette senteret hvor denne kafeen ligger.
Bellatrix Skrevet 13. november 2009 #2 Skrevet 13. november 2009 Jeg var på en kafe i dag. Ikke bare enkelt for meg å gå på kafe,eller andre plasser. (planlegging) Jeg er avhengi av å få i meg rett næring til faste tider. hvis jeg ikke får det,så kan det gå meg riktig ille der jeg er.(ikke diabetes) Jeg gikk til disken,fikk tak i vann i glass, og en kopp tea. Det var lite folk i kafeen. (heldigvis) Da jeg satte meg,så tok jeg frem det jeg skulle spise. Jeg hadde ikke sett skiltet på døren hvor det sto at medbrakt ikke var tillatt. Da kom en fra disken og sa at jeg ikke kunne nyte medbrakt i lokalet. Jeg sier stille at jeg har en lidelse som tvinger meg til å spise, og jeg kan ikke spise noe av det dere selger. Hva feiler deg? jeg fikk sjokk!!! Sa jeg ikke følte meg forpliktet til å legge frem legeattest eller fortelle vedkommende det. Vedkommende snur seg og sier i samme slengn, det hjelper ikke. Har nå sendt brev til dette senteret hvor denne kafeen ligger. De alle fleste caféer har forbud mot å spise medbrakt. Det er jo matservering de lever av. Unntaket må eventuelt være enkelte kantiner eller noe. Kunne du ikke spise noe av det de hadde? Hva om du spiste matpakka di før du gikk inn?
LukaFrost Skrevet 13. november 2009 #3 Skrevet 13. november 2009 Unnskyld meg, men du kan da ikke forvente å spise medbragt på café!
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #4 Skrevet 13. november 2009 De alle fleste caféer har forbud mot å spise medbrakt. Det er jo matservering de lever av. Unntaket må eventuelt være enkelte kantiner eller noe. Kunne du ikke spise noe av det de hadde? Hva om du spiste matpakka di før du gikk inn? Jo man kan jo stå ute og spise før man går inn, det er vel heller ikke det som er poenget. Jeg kjøpte jo tea da. er vel eneste jeg kan ha i meg. Poenget var en uverdig oppførsel av den ansatte, og ekskludering av meg.
Bellatrix Skrevet 13. november 2009 #5 Skrevet 13. november 2009 Jo man kan jo stå ute og spise før man går inn, det er vel heller ikke det som er poenget. Jeg kjøpte jo tea da. er vel eneste jeg kan ha i meg. Poenget var en uverdig oppførsel av den ansatte, og ekskludering av meg. Det var du som brøt caféens regler, og så vil du snde klagebrev. Det henger ikke på greip. Jeg vet ikke vhorfor du må spise, men ikke kan spise "noe", men når du ikke negang kan begrunne det overfor de ansatte så kan du heller ikke regne med at de skal ta hensyn til deg.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #6 Skrevet 13. november 2009 Hvis du hadde forklart situasjonen på forhånd, og spurt høflig om du kunne spise din egen mat dersom du kjøpte drikke, så hadde det sikkert vært greit. Og da måtte du selvsagt sagt rett ut at du har diabetes. Det er da vel ikke en så spesiell lidelse at det er flaut eller for personlig å fortelle det??
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #7 Skrevet 13. november 2009 Jeg synes faktisk du er ganske frekk, TS. Det finnes sikkert en eller annen offentlig benk hvor du i fred og ro kan ete nistepakken din; jeg er diabetiker og er avhengig av å ete om jeg kjenner en føling er på vei, men det kunne ikke falle meg inn å sette meg i en kafé med medbrakt niste og bruke sykdommen min som unnskyldning. Kunne ikke du ha vært høflig mot den ansatte da, og faktisk forklart hvorfor det var så viktig for deg å få nyte medbrakt der? Når du avspiser den ansatte med at du ikke føler deg forpliktet til å legge fram legeattest eller fortelle vedkommende det, vil jeg si det er holdningen din det er noe galt med. Men nå når du sier at du ikke har diabetes - hva er det da som gjør at du må spise til faste tider, og hva mener du med rett næring? Hva er det du ikke kan spise?
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #8 Skrevet 13. november 2009 Nå sto det i det første innlegget at TS IKKE hadde diabetes. At det ikke er lov å spise eller drikke medbrakte varer på spisesteder/barer, er så vanlig at det har blitt en sedvane. Med andre ord ikke noe de trenger å opplyse om.
Eliza Doalot Skrevet 13. november 2009 #9 Skrevet 13. november 2009 Jeg har stor forståelse for at en café ikke tillater at gjestene nyter medbrakt mat. Hadde du forklart situasjonen og spurt på forhånd, vet jeg mange ville tillatt det, men det er virkelig ikke noe man kan forvente sånn helt uten videre.
Gjest gjest irene Skrevet 13. november 2009 #10 Skrevet 13. november 2009 Enig med mange andre her. En kafé må tjene penger for å overleve - og er ikke et sted der man kan ta for seg av stoler og bord for å spise medbrakt mat! Har sympati for sykdommen din, men du må likevel innrette deg etter de regler og ordninger som gjelder for alle; syke og friske. Du burde (og kunne) ha spist maten din et annet sted, og satt deg ned på kafé og kjøpt en kopp te etterpå! Evt. som flere sier: Spurt høflig på forhånd om det var mulig for kaféen å gjøre et unntak.
Shade Skrevet 13. november 2009 #11 Skrevet 13. november 2009 Sier meg enig med de andre her, du kan ikke forvente å få spise medbrakt på et sted som lever av matservering. Hvis du hadde forklart den ansatte situasjonen på forhånd og spurt om det var greit er det nok godt mulig du hadde fått lov, men man kan ikke bare ta seg til rette.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #12 Skrevet 13. november 2009 Hvis du hadde forklart situasjonen på forhånd, og spurt høflig om du kunne spise din egen mat dersom du kjøpte drikke, så hadde det sikkert vært greit. Og da måtte du selvsagt sagt rett ut at du har diabetes. Det er da vel ikke en så spesiell lidelse at det er flaut eller for personlig å fortelle det?? diabetes? hvor står det skrevet?
Blåklokke Skrevet 13. november 2009 #13 Skrevet 13. november 2009 Jeg har samme problem som trådstarter. Jeg må ha regelmessige måltider, og jeg kan ikke spise stort av det som serveres på cafeer. MEN dette er jo mitt problem! Derfor har jeg alltid med meg en banan, et rundstykke eller et par brødskiver i en pose i håndvesken min. Maten spiser jeg i bilen, på en benk i parken eller på en benk på et kjøpesenter eller stort sett hvor som helst. Men på cafeer spiser jeg bare mat jeg har kjøpt og betalt.
Serpica Skrevet 13. november 2009 #14 Skrevet 13. november 2009 (endret) Herregud, hvis du absolutt måtte spise akkurat da, kunne du spist før du gikk inn, og kjøpt noe å drikke inne på kafeen etterpå. Ville aldri falt meg inn å gå på kafe og sette meg ned og begynne å spise min egen mat. Det er rett og slett uhøflig og merkelig oppførsel. Endret 13. november 2009 av Serpica
zitrus Skrevet 13. november 2009 #15 Skrevet 13. november 2009 Beklager, men dette synes jeg du håndterte feil. Dette er jo en situasjon du er vant til og det er rart om du ikke har fått tilsnakk før om det å spise medbrakt på kafé er noe du ofte gjør. "Alle" vet at dette er noe man ikke gjør, jeg mener det er unødvendig at det er skiltet spesfikt om dette på spisesteder som tross alt lever av å selge mat. Enig med flere om at du kunne spurt på forhånd, forutsatt at det er mange ledige bord i kaféen. Når det er sagt, synd hvis du følte at personalet var uhøflig mot deg. De bør kunne si i fra på en pen måte.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #16 Skrevet 13. november 2009 Enig med mange andre her. En kafé må tjene penger for å overleve - og er ikke et sted der man kan ta for seg av stoler og bord for å spise medbrakt mat! Har sympati for sykdommen din, men du må likevel innrette deg etter de regler og ordninger som gjelder for alle; syke og friske. Du burde (og kunne) ha spist maten din et annet sted, og satt deg ned på kafé og kjøpt en kopp te etterpå! Evt. som flere sier: Spurt høflig på forhånd om det var mulig for kaféen å gjøre et unntak. Skal vi snu litt på flisen. Nå komer jeg med eksempel som alle kvinner vet om, og som alle gjør. Og uten unntak,noe de tar som en selvfølge. Det skjer på alle kafeer. Du eks.er på kjøpesenter,har meddeg småtten som sitter i trallen sin. Gjerne en liten en som går ved siden av. Du triller innom bakeriet og kjøper bolle til småtten,da må den andre få også. Så går du på kafe for å treffe en venn og ta en kopp kaffe. Du tar med vognen inn. du kjøper ikke noe til barna for de har fått bolle. Til nød et glass saft. Ungene nyter medbrakt. Kafeen selger både boller og rundstykker. Dette skjer hver dag på alle kafeer. Så er det de som kommer med flaskeunger i vogn. Du har med ferdig flaske i stellebagen. Du kjøper deg en kaffekopp,og spør om de kan varme flasken i microen. det er kø ved disken, og det er j.irriterende for de som jobber der. du står å gaper ved disken,mens de som jobber står å venter ved microen. når du får flasken,så sier du:litt for kald,kan du ta noen sek. til. Har du noen gang lagt noe i tipsboxen for servicen? Og gud nåde om de skulle forlangt betaling for jobben og strømmen. Så har du de som har med middag på glass til ungen. mor skl ha kaffe og rundstykke,og spør om de kan varme glasset. Det er ikke populært,bare heft. Mor handler så da skal de varme glasset. de tar ikke en krone for det. kafeen selger både potet og grønnsaker som mor kan mose. det finnes fisk også, og en del kjøtt som kan moses. Kafeen lever av å selge mat, ikke å varme i microen. Ikke kom med at maten er for salt, jafemat så er hverken poteter eller grønnsaker saltet. Men det blir kansje noe annet det?
Trillrund Skrevet 13. november 2009 #17 Skrevet 13. november 2009 Jeg har i perioder vært "vanskelig" i kosten, men har aldri spist medbragt på kafe. Jeg har heller forklart hva jeg ikke kan spise, og spurt om det er mulig at de kan lage noe annet enn det de har på menyen. Og det funket alltid for meg!
Gjest Marlo Skrevet 13. november 2009 #18 Skrevet 13. november 2009 Syns det er frekt å forvente å kunne spise medbrakt mat på en cafè. Det er tross alt salg av mat og drikke de lever av, og de nok ikke tjent så bra om alle kunne spist/drukket medbrakt. Det finnes mange andre steder man kan sette seg å spise en nistepakke. Alt fra en benk ute, inne på togstasjonen, biblioteket m.m.
Gjest gjest irene Skrevet 14. november 2009 #19 Skrevet 14. november 2009 Skal vi snu litt på flisen. Nå komer jeg med eksempel som alle kvinner vet om, og som alle gjør. Og uten unntak,noe de tar som en selvfølge. Det skjer på alle kafeer. Du eks.er på kjøpesenter,har meddeg småtten som sitter i trallen sin. Gjerne en liten en som går ved siden av. Du triller innom bakeriet og kjøper bolle til småtten,da må den andre få også. Så går du på kafe for å treffe en venn og ta en kopp kaffe. Du tar med vognen inn. du kjøper ikke noe til barna for de har fått bolle. Til nød et glass saft. Ungene nyter medbrakt. Kafeen selger både boller og rundstykker. Dette skjer hver dag på alle kafeer. Så er det de som kommer med flaskeunger i vogn. Du har med ferdig flaske i stellebagen. Du kjøper deg en kaffekopp,og spør om de kan varme flasken i microen. det er kø ved disken, og det er j.irriterende for de som jobber der. du står å gaper ved disken,mens de som jobber står å venter ved microen. når du får flasken,så sier du:litt for kald,kan du ta noen sek. til. Har du noen gang lagt noe i tipsboxen for servicen? Og gud nåde om de skulle forlangt betaling for jobben og strømmen. Så har du de som har med middag på glass til ungen. mor skl ha kaffe og rundstykke,og spør om de kan varme glasset. Det er ikke populært,bare heft. Mor handler så da skal de varme glasset. de tar ikke en krone for det. kafeen selger både potet og grønnsaker som mor kan mose. det finnes fisk også, og en del kjøtt som kan moses. Kafeen lever av å selge mat, ikke å varme i microen. Ikke kom med at maten er for salt, jafemat så er hverken poteter eller grønnsaker saltet. Men det blir kansje noe annet det? Sjelden jeg siterer hele innlegget, men her var det nødvendig. Nei, det blir ikke noe annet. Oppførselen til mange småbarnsforeldre på kaféer er også kravstor og "hensynsløs" (overfor kaféen). Og du tar uhyggelig feil i begynnelsen på innlegget ditt: Dette er overhodet ikke noe "alle gjør".
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2009 #20 Skrevet 14. november 2009 Skal vi snu litt på flisen. Nå komer jeg med eksempel som alle kvinner vet om, og som alle gjør. Og uten unntak,noe de tar som en selvfølge. Det skjer på alle kafeer. Du eks.er på kjøpesenter,har meddeg småtten som sitter i trallen sin. Gjerne en liten en som går ved siden av. Du triller innom bakeriet og kjøper bolle til småtten,da må den andre få også. Så går du på kafe for å treffe en venn og ta en kopp kaffe. Du tar med vognen inn. du kjøper ikke noe til barna for de har fått bolle. Til nød et glass saft. Ungene nyter medbrakt. Kafeen selger både boller og rundstykker. Dette skjer hver dag på alle kafeer. Så er det de som kommer med flaskeunger i vogn. Du har med ferdig flaske i stellebagen. Du kjøper deg en kaffekopp,og spør om de kan varme flasken i microen. det er kø ved disken, og det er j.irriterende for de som jobber der. du står å gaper ved disken,mens de som jobber står å venter ved microen. når du får flasken,så sier du:litt for kald,kan du ta noen sek. til. Har du noen gang lagt noe i tipsboxen for servicen? Og gud nåde om de skulle forlangt betaling for jobben og strømmen. Så har du de som har med middag på glass til ungen. mor skl ha kaffe og rundstykke,og spør om de kan varme glasset. Det er ikke populært,bare heft. Mor handler så da skal de varme glasset. de tar ikke en krone for det. kafeen selger både potet og grønnsaker som mor kan mose. det finnes fisk også, og en del kjøtt som kan moses. Kafeen lever av å selge mat, ikke å varme i microen. Ikke kom med at maten er for salt, jafemat så er hverken poteter eller grønnsaker saltet. Men det blir kansje noe annet det? Føler meg litt truffet. (På kafeen jeg bruker har de mikroen stående slik at folk selv kan varme maten/flasken eller ostesmørbrødet de har kjøpt). Jeg mener tips er no dritt, men her ser jeg faktisk en grunn til at man kunne gitt tips. Dette er ut over vanlig service. Dere får tenke litt langsiktig. Fornøyde kunder gir god omtale, og ingenting er vel bedre reklame enn det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå