Gjest Gjest_lollipop_* Skrevet 13. november 2009 #1 Skrevet 13. november 2009 Jeg har alltid sett på meg selv som norsk, jeg er født og oppvpkst i Norge. ene foreldreren min er helt norsk, med blå øyne og blondt hår, men den andre forelderen er farget. Jeg er altså blanding og jeg har svart hår og brun/grønne øyne, men ellers hvit i huden. Jeg ser mer utlending ut enn norsk. Men i helga så var det ei på byen som jeg og venninna mi stod og prata med (hun er venninna til venninna mi som jeg trodde var grei, og hun er 30 år) men når venninna mi gikk bort, så kalte hun meg for svarting.. jeg ble helt sjokkert og sa "hva sa du for noe?" og hun sa "du er jo svarting" og jeg sa "eh ja, jeg har en norsk forelder og en utenlandsk forelder som har bodd i norge i over 40 år" og da sa hun "ja da er du svarting" Jeg bare gikk,, jeg var helt sjokkert over at denne voksne dama stod og sa dette til meg, hun var ikke så veldig full heller.. Venninna mi avslutta vennskapet med henne dagen etterpå og var like sjokkert som meg. Og idag på nettet, så var det noen i en debatt som kalte meg for svarting pga. bildet mitt og som latterliggjorde meg pga, jeg ser utenlandsk ut, og som har fått mange stemmer fra andre på forumet, noe som betyr at de er enig i hva han sa om meg. Jeg kjenner meg så utrolig såra.. Trodde ikke han skulle få noen stemmer på sin kommentar om meg, men han har fått en god del. Jeg er så skuffa og såra og vet ikke hvordan jeg skal komme opp.. Jeg er ganske deprimert fra før av, og hjelper ikke når noen kommenterer meg på noe jeg ikke kan forandre.. Hvordan kan jeg bli kvitt denne skuffede og sårede følelsen, noen som har noen råd og tips til hvordan å takle rasisme?
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #2 Skrevet 13. november 2009 Du kan vel trøste deg med at du ikke ble kalt jævla svarting.
feuerstein Skrevet 13. november 2009 #3 Skrevet 13. november 2009 Uff da. Har egentlig ikke noe særlig råd å komme med, jeg havner en og annen gang i lignende situasjoner selv. Jeg ser jo rimelig norsk ut, ofte blir jeg tatt for å være helnorsk til jeg åpner munnen og de innfødte hører uttalen. Deretter... Så snart jeg gjør noe galt eller glemmer noe er det fordi jeg er "j... utlending", evt. "utlendinger, kan ikke stole på dem". Jeg mener selv at jeg er fullt på høyde med nordmenn både i lovlydighet og orden, men siden jeg snakker rart kan jeg altså ikke være glemsk eller dum, alle mine feil skal åpenbart forklares med at jeg ikke er norsk og derfor er b-vare.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #4 Skrevet 13. november 2009 Disse menneskene som har rakket ned på deg er selvsagt dumme og uvitende. Du må bare heve deg langt over det. Disse menneskene har ingen betydning for deg i ditt liv. Skjønner at det kan være vanskelig for deg når du er deprimert. Men har du familie eller venner du kan snakke med om dette? De vil helt sikkert støtte deg og hjelpe deg til å komme på andre tanker. Alle oppegående mennesker vet at rasisme er tåpelig. Ikke gi rasister makt over deg. Ignorer dem og fokuser på alle de positive tingene du kan finne i livet ditt.
Chiyo Skrevet 13. november 2009 #5 Skrevet 13. november 2009 Jeg har alltid sett på meg selv som norsk, jeg er født og oppvpkst i Norge. ene foreldreren min er helt norsk, med blå øyne og blondt hår, men den andre forelderen er farget. Jeg er altså blanding og jeg har svart hår og brun/grønne øyne, men ellers hvit i huden. Jeg ser mer utlending ut enn norsk. Men i helga så var det ei på byen som jeg og venninna mi stod og prata med (hun er venninna til venninna mi som jeg trodde var grei, og hun er 30 år) men når venninna mi gikk bort, så kalte hun meg for svarting.. jeg ble helt sjokkert og sa "hva sa du for noe?" og hun sa "du er jo svarting" og jeg sa "eh ja, jeg har en norsk forelder og en utenlandsk forelder som har bodd i norge i over 40 år" og da sa hun "ja da er du svarting" Jeg bare gikk,, jeg var helt sjokkert over at denne voksne dama stod og sa dette til meg, hun var ikke så veldig full heller.. Venninna mi avslutta vennskapet med henne dagen etterpå og var like sjokkert som meg. Og idag på nettet, så var det noen i en debatt som kalte meg for svarting pga. bildet mitt og som latterliggjorde meg pga, jeg ser utenlandsk ut, og som har fått mange stemmer fra andre på forumet, noe som betyr at de er enig i hva han sa om meg. Jeg kjenner meg så utrolig såra.. Trodde ikke han skulle få noen stemmer på sin kommentar om meg, men han har fått en god del. Jeg er så skuffa og såra og vet ikke hvordan jeg skal komme opp.. Jeg er ganske deprimert fra før av, og hjelper ikke når noen kommenterer meg på noe jeg ikke kan forandre.. Hvordan kan jeg bli kvitt denne skuffede og sårede følelsen, noen som har noen råd og tips til hvordan å takle rasisme? Hmm ja nei det finst assholes overalt desverre. Det skulle ikke spilt noe rolle om begge foreldrene dine var utelandsk. Man kaller ikke andre for svarting, det ser jeg på som et skellsord. Jeg fatter ikke hvorfor denne kvinnen plutselig bestemte seg for å utale seg om dette. Det er ikke normal oppførsel... Man sier ikke slikt. Vet om mange hvite som har blitt kalt for hviting, hvitost (av alle ord), whiteboy/chick osv. Det faller heller ikke i smak. Man bør ikke komentere fargen til andre.
Gjest Gjest_Synne_* Skrevet 13. november 2009 #6 Skrevet 13. november 2009 Dette sier alt om de menneskene som oppfører seg slik, det er ikke deg det er noe i veien med. Jeg blir skikkelig forbannet når jeg hører slikt. Kjenner flere adopterte (som har vært i Norge siden de var småbarn) som opplever rasistiske kommentarer og nedlatende holdninger. Det finnes dessverre mange idioter rundt omkring. Det verste er at de overfører holdningene sine til barna, som igjen oppfører seg ufyselig på skolen. Håper du klarer å overse slikt, eller konfrontere. Synes det var bra at venninnen din viste at hun ikke tolererer dette, og avsluttet vennskapet med hun det gjaldt. Til deg, Feuerstein: Har lest mye du har skrevet på KG, og det jeg har lest har gitt meg et godt inntrykk av deg. Håper du aldri lar deg berøre av disse smålige menneskene!
Gjest Negress1 Skrevet 13. november 2009 #7 Skrevet 13. november 2009 Rasisme refererer til en oppfatning av at menneskers rettigheter og plass i samfunnet varierer avhengig av deres rase, og til handlinger og politikk som bygger på en slik oppfatning. Rasisme forutsetter at arten menneske kan deles inn i forskjellige raser, hvor genetiske forskjeller er av mindre betydning enn den følte eller opplevde forskjellen. Hvis man er en neger så er man en annen rase enn en kaukasier etc. Såfremt noen ikke snakker om rase, så har det ingenting med rasisme å gjøre. Diskriminering JA. Diskriminerende ord er brukt begge veier. Merkelig nok. Man skulle tro at vi som er fargede, svarte, gule, rosa, grønne hadde lært at å kalle noen er stygt og slemt og at det vitner om dårlig mangel på folkeskikk etc, men således er visst ikke tilfellet. Til slike folk som oppfører seg sånn får man gi faen i- de er faktisk ikke verdt en dritt og mangler sosiale antenner. Forøvrig så finnes det allerede et navn på blandinger- mulatt. Mulatt er et ord som beskriver enten en person med en sort og en hvit forelder, eller en person av synlig sort og hvit herkomst uavhengig av blandingsforholdet. Bruken av ordet varierer betydelig på verdensbasis, og det brukes mange steder, bl.a. i Afrika og Latin-Amerika, som et vanlig, deskriptivt uttrykk uten spesielle negative konnotasjoner. Personlig synes jeg mulatt er et meget pent ord- sammenlignet med "blanding".
Gjest Motstand' Skrevet 13. november 2009 #8 Skrevet 13. november 2009 Jeg er altså blanding og jeg har svart hår og brun/grønne øyne, men ellers hvit i huden. Jeg ser mer utlending ut enn norsk. Men da er du jo svarting! Er det ikke nettopp derfor du begynner å mase om rasisme i utgangspunktet, fordi du er svarting, og rasemessig dermed skiller deg ut i forhold til vedkommende som beskrev deg som svarting? Hadde også vedkommende selv vært svarting ville du vel neppe reagert på samme måten?
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #9 Skrevet 13. november 2009 Rasisme refererer til en oppfatning av at menneskers rettigheter og plass i samfunnet varierer avhengig av deres rase, og til handlinger og politikk som bygger på en slik oppfatning. Rasisme forutsetter at arten menneske kan deles inn i forskjellige raser, hvor genetiske forskjeller er av mindre betydning enn den følte eller opplevde forskjellen. Hvis man er en neger så er man en annen rase enn en kaukasier etc. Såfremt noen ikke snakker om rase, så har det ingenting med rasisme å gjøre. Diskriminering JA. Diskriminerende ord er brukt begge veier. Merkelig nok. Man skulle tro at vi som er fargede, svarte, gule, rosa, grønne hadde lært at å kalle noen er stygt og slemt og at det vitner om dårlig mangel på folkeskikk etc, men således er visst ikke tilfellet. Til slike folk som oppfører seg sånn får man gi faen i- de er faktisk ikke verdt en dritt og mangler sosiale antenner. Forøvrig så finnes det allerede et navn på blandinger- mulatt. Mulatt er et ord som beskriver enten en person med en sort og en hvit forelder, eller en person av synlig sort og hvit herkomst uavhengig av blandingsforholdet. Bruken av ordet varierer betydelig på verdensbasis, og det brukes mange steder, bl.a. i Afrika og Latin-Amerika, som et vanlig, deskriptivt uttrykk uten spesielle negative konnotasjoner. Personlig synes jeg mulatt er et meget pent ord- sammenlignet med "blanding". Vet du at mulatt betyr muldyr? Tror du skal tenke deg om før du bruker det ordet.
TanteBrun Skrevet 13. november 2009 #10 Skrevet 13. november 2009 (endret) En venn av mannen bruker helt uanfektet i sitt språk ord som svarting, nigger, pakkis, degos osv uten å mene noe med det. Han har flere venner som går inn under den kategorien, og som vet det og som kjenner til og vet at han ikke mener det. Personlig synes jeg ikke noe om det, for jeg vet det kan virke sårende. Ikke synes jeg det er fine ord heller. Kanskje det var så enkelt at venninnens venninne bare bruker det som vanlig ord uten å ha noen rasistisk mening bak det? Jeg forsvarer det ikke, prøver bare å se det fra en annen side. Endret 13. november 2009 av -TanteBrun-
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #11 Skrevet 13. november 2009 Du vet - hvite slipper unna med alt, samme hva. Slavetiden, jødeutryddelsen, kastrering av sigøynere og kolonisering av amerika. Likevel er de tillgitt hver gang, og likevel er det fortsatt vi mørke som må deale med rasisme. Ganske sykt. Så nettopp en dokumentar om et evakuert sted etter stormen katrina. Der var det et relativt hvitt nabolag, og noen få hvite og svarte ble igjen. De hvite skjøt og drepte 3 svarte og såret totalt 12, fordi politi og alt var evakuert. Likevel er det ingen som stempler hvite som noe. Skoleskytinger er de eksperter på. Men siden hvite er majoriteten i vesten slipper de unna med alt. Det finns ingen rase som er så aggressiv og gjennomtenkt ond som den hvite rase. Badboy-rasen som manipulerer og sloss seg til toppen av samfunnet. Akkurat som psykopater. Det er også den eneste rasen som rakker ned på egne medlemer av sin rase. Hvite nordmenn kan finne på å kalle hvite italienere svartinger, selv om de er samme rase, bare underraser av hverandre. Prøv å unngå dem. Ikke heng med dem, og har du sjangsen til å ta igjen så bare gjør det. Ikke glem at du ikke er alene. Over hele verden må ikke-hvite deale med rasisme dagelig. White-boy vil aldri la deg være. Han er som den feite bølle på barneskolen som alltid skal rakke ned på den stille og snille gutten. White boy vil alltid stå å peke å le. Feig som få er han også, da han alltid har det i kjeften og aldri i nevene. Han kan stå der i tapergjengen sin og rakke ned på en svart mann for å spille tøff, og neste dag se besjedent bort fra deg når han er alene. Men folk som meg tar ansvar. Jeg beskytter alltid mine medsøstre og brødre fra disse demonene. De har veldig lavt testosteronnivå i norden, så du behøver ikke være veldig redd for dem fysisk, selv om mange av dem har høyde og vekt på sin side. Jeg oppfordrer ikke til vold, men du må gjerne ta igjen psykisk. Du ser hvor dårlig de takler rasisme. Med en gang en svart person er rasistisk mot white boy whiner han som en 4 åring. Aldri sett maken, og han er til og med majoriteten og har ikke en svær folkegruppe å frykte. Vi må deale med dette dagelig, men det er greit. Du er bedre enn dem, du klarer deg like bra som dem, til tross for at du må takle 10 ganger så mye dritt som dem. Gi ikke opp. Pesten vil forsvinne med tiden. Rasisme skal rasisme fordrive. Dette er en tid der den svarte mann slår tilbake, og du ser hvor dårlig de takler det. Ordner nazi-grupper og slikt, påstår at vi er kriminelle. De takler ikke dritt for 5 øre.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #12 Skrevet 13. november 2009 Du vet - hvite slipper unna med alt, samme hva. Slavetiden, jødeutryddelsen, kastrering av sigøynere og kolonisering av amerika. Det her er like rasistisk som det ts kom ut for. Men det vet du jo egentlig, for ellers ville du ikke brukt det som et argument
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #13 Skrevet 13. november 2009 Det her er like rasistisk som det ts kom ut for. Men det vet du jo egentlig, for ellers ville du ikke brukt det som et argument Du mener det er svarte rasister som har funnet på disse historiene og at de er falske? Jeg ramser bare fakta. Det er ikke mulig og ignorere ironien i at dere har gjort og gjør mye mer vondt mot oss enn vi har gjort dere, samtidig som dere fortsetter å gjøre vondt mot oss. Hat avler hat, om noen mener jeg er rasistisk er det en faktor av rasismen som jeg møter dagelig. Hvite har ingen annen grunn til rasisme enn arroganse, trangsynhet og ren ondskap
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #14 Skrevet 13. november 2009 Hun må jo få si rasistiske ting, ha rasistiske holdninger og oppføre seg som en rasist, uten å bli kalt rasist!!! Typisk norsk holdning. Eller øivind heian som påsto at han ikke var rasist fordi han ikke hatet andre raser, vi skulle bare komme oss ut....?? Jeg blåser vel i om du hater meg eller ikke, du vil ha meg ut på bakgrunn av min rase, og hva skal jeg da kalle deg? En som ikke er rasist men skiller meg fra andre på grunn av min rase? Skjerp dere, nordmenn!
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #15 Skrevet 13. november 2009 Hun er nok bare sjalu. De som har en farget og en lys forelder ser nydelige ut! Ikke bry deg om slike hatefulle mennesker..
Gjest okey? Skrevet 13. november 2009 #16 Skrevet 13. november 2009 Du vet - hvite slipper unna med alt, samme hva. Slavetiden, jødeutryddelsen, kastrering av sigøynere og kolonisering av amerika. Likevel er de tillgitt hver gang, og likevel er det fortsatt vi mørke som må deale med rasisme. Ganske sykt. Så nettopp en dokumentar om et evakuert sted etter stormen katrina. Der var det et relativt hvitt nabolag, og noen få hvite og svarte ble igjen. De hvite skjøt og drepte 3 svarte og såret totalt 12, fordi politi og alt var evakuert. Likevel er det ingen som stempler hvite som noe. Skoleskytinger er de eksperter på. Men siden hvite er majoriteten i vesten slipper de unna med alt. Det finns ingen rase som er så aggressiv og gjennomtenkt ond som den hvite rase. Badboy-rasen som manipulerer og sloss seg til toppen av samfunnet. Akkurat som psykopater. Det er også den eneste rasen som rakker ned på egne medlemer av sin rase. Hvite nordmenn kan finne på å kalle hvite italienere svartinger, selv om de er samme rase, bare underraser av hverandre. Prøv å unngå dem. Ikke heng med dem, og har du sjangsen til å ta igjen så bare gjør det. Ikke glem at du ikke er alene. Over hele verden må ikke-hvite deale med rasisme dagelig. White-boy vil aldri la deg være. Han er som den feite bølle på barneskolen som alltid skal rakke ned på den stille og snille gutten. White boy vil alltid stå å peke å le. Feig som få er han også, da han alltid har det i kjeften og aldri i nevene. Han kan stå der i tapergjengen sin og rakke ned på en svart mann for å spille tøff, og neste dag se besjedent bort fra deg når han er alene. Men folk som meg tar ansvar. Jeg beskytter alltid mine medsøstre og brødre fra disse demonene. De har veldig lavt testosteronnivå i norden, så du behøver ikke være veldig redd for dem fysisk, selv om mange av dem har høyde og vekt på sin side. Jeg oppfordrer ikke til vold, men du må gjerne ta igjen psykisk. Du ser hvor dårlig de takler rasisme. Med en gang en svart person er rasistisk mot white boy whiner han som en 4 åring. Aldri sett maken, og han er til og med majoriteten og har ikke en svær folkegruppe å frykte. Vi må deale med dette dagelig, men det er greit. Du er bedre enn dem, du klarer deg like bra som dem, til tross for at du må takle 10 ganger så mye dritt som dem. Gi ikke opp. Pesten vil forsvinne med tiden. Rasisme skal rasisme fordrive. Dette er en tid der den svarte mann slår tilbake, og du ser hvor dårlig de takler det. Ordner nazi-grupper og slikt, påstår at vi er kriminelle. De takler ikke dritt for 5 øre. Nå er du rasistisk mot hvite. Og dessuten så er det helt utrolig at du setter alle hvite under samme kam! Er hvite så jævlig forferdelig så flytt da vel!! Faktisk så er det bare svarte jeg har sett hvert rasistiske mot hvite. På skolen går svarte rundt å kaller hvite for jævla hvitinger, potetet, bondeknølinger osv. Jeg har ALDRI hørt noen på hele skolen sagt noe resistisk mot svarte!
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #17 Skrevet 13. november 2009 Hvordan kan jeg bli kvitt denne skuffede og sårede følelsen, noen som har noen råd og tips til hvordan å takle rasisme? Det første du må gjøre, er å ikke la fremmede mennesker få så stor innflytelse på hvordan du selv føler deg, og la dem bestemme hvilken verdi du føler du har. Denne gangen gikk det på hudfargen din/etnisiteten din, men dette kan gjelde hva som helst. Det viktigste for deg er at DU vet hva som er riktig og ikke. For det andre så må du slutte å være naiv og tro det bare finnes gode mennesker der ute. Noen er onde, noen er dumme og noen er bare jævla lavpanna. Om du dukker borti noen av disse menneskene, enten helt tilfeldig eller gjennom felles venner eller jobb, så er det aller beste å ha minimal kontakt med de, og så må du ta alt det de sier som NULL verdt. Når de kommer med slike kommentarer, så må du vite det ALDRI handler noe om deg, men ALT om dem. For eksempel så har du vel hørt om mobbing i skole? Blant annet på min skole var det en utrolig pen jente som til stadighet fikk påpekt og hetset av den "kule" gruppa at hun var så jævlig stygg, at hun var ingenting etc. Men denne jenta var faktisk en av de aller peneste jenta på skolen, og hun var kjempesmart og veldig grei og snill. Grunnen til at hun ble deres offer, var rett og slett boe så tilfeldig at hun var den nyeste på skolen. Så det handlet aldri noe om hva denne jenta var eller ikke var, og det handler det aldri om. Bøller begrunner aldri sine holdninger og atferd på logikk men kun på å trykke ned andre for å selv føle seg bedre. Dette bør du vite. Det finnes mennesker der ute som hater folk på grunn av hudfargen. Ja, det finnes f.eks. en gruppe mennesker som hater og vil utrydde folk med hareskår. Hadde du ville lagt vekk på noen som hater folk på grunn av at de er født med hareskår? Nei, galninger som det rister man på hodet av. Det samme må man gjøre med rasister. De er rett og slett gal. Noen er farlige og de må du holde deg unna, men de fleste galninger er det bare synd på.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2009 #18 Skrevet 14. november 2009 Du vet - hvite slipper unna med alt, samme hva. Slavetiden, jødeutryddelsen, kastrering av sigøynere og kolonisering av amerika. Ingen av oss var i live under disse hendelsene. Det er på tide å innse at du aldri kan hevne deg på disse menneskene, da alle sammen ligger 6 fot under! Negere må fanken meg slutte å syte og skylde på hvite folk, du er bare et offer for din egen mentalitet. Du tar på deg rollen som en mindreverdig mann i samfunnet, og klager på at du blir behandlet slik. Og hvis du tror hvite folk slipper unna med alt er du virkelig blind. Du skulle bare visst hvor mange ting vi gir slipp på og hvor mange forbrytelser vi ser gjennom fingrene på i rasismens navn. Svarte folk kan banke en hvit, og det skyldes på at de selv er ofre for et dårlig miljø. hvis hvite gjør det samme i dag, finnes det ingen unnskyldninger eller forklarende årsaker, det ropes rasisme i basuner!
Hamster Skrevet 14. november 2009 #19 Skrevet 14. november 2009 De folka som sier sånt er ikke sånne du ville brydd deg om hva mente om du kjente dem uansett, hvis det hjelper noe.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2009 #20 Skrevet 14. november 2009 hehe null problemo med sånne. Se etter diverse trekke med dem. om hun hadde krom nese så beskyld henne for å være jøde. Lær deg litt rasebiologi. Du vil fort kunne se om rasistene er ariere eller ikke. Finns mange ikke-ariere i rasistmiljøet i norge. Jøder, sigøynere og samer har bodd her lenge og mange nordmenn har noe ikke-nordisk genetikk. Bare let etter forskjellige rasetrekk. Lær deg de forskjellige så er det bare å se etter. Å ha hvit hud og blondt hår kvalifiserer ikke til å være arier hvis kinnbenene er for brede, eller hvis skallen er for lav. Hvis haken er vikende osv...masse ting du kan ta dem på. Enjoy
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå