Gjest Gjest_Anéa_* Skrevet 13. november 2009 #1 Skrevet 13. november 2009 Min mamma, som dessverre gikk bort for noen år siden, laget fantastisk konfekt til jul. Min desiderte favoritt var hennes "peppermyntekubber" - det var en småseig hvit masse som ble rullet til kubber, kuttet i Lypsyl-lange biter, dyppet i sjokolade, og rullet i kokosmasse. Dessverre fikk jeg aldri denne oppskriften. I etterkant har jeg eksperimentert på kjøkkenet for å få til disse. Uten hell! Jeg har også fått mange gode oppskrifter fra andre, men de er ikke SÅNN... De fleste oppskriftene jeg har fått inneholder fløte eller annet bløtgjørende - dette gir myke "karameller" og forkorter holdbarheten. Det jeg er på jakt etter, er en masse som er fastere og ikke blir seig - den er mer.... melete? Nei, ikke det, men den er lett å bite av, samtidig som den smelter på tungen. Blir helt øm i blikket bare jeg tenker på dem! Jeg laget disse sammen med mamma flere ganger, men jeg var liten og det er begrenset hvor mye jeg husker av oppskriften: *Jeg TROR hun brukte melis, men det kan også ha vært vanlig sukker *Jeg TROR også hun hadde i blank eddik (p.g.a. konsistens?) *Jeg VET hun brukte peppermynteolje fra apoteket *Vann tror jeg også var inne i bildet Vann, peppermynteolje og melisen/sukkeret (og eddiken?) ble varmet i en gryte til den fikk perfekt konsistens. Ikke karamellisert, men noen hakk før det. Den flytende massen var helt "død" frem til dette punktet, da ble den plutselig mye fastere, og fjernet man ikke gryten i tide, så ble hele massen steinhard i gryten og nesten umulig å få ut (vi prater hammer og meisel!). Gryten ble satt i småvarmt vannbad for å stabilisere temperaturen, og så kunne man rulle ut de nevnte kubbene. De ble dyppet i smeltet sjokolade, rullet i kokosmasse, og så satt kjølig. De holdt seg i flere måneder (vel, kanskje ikke med oss i hus.... ). Jeg har eksperimentert med det jeg husker flere ganger, men får ikke riktig resultat. Derfor.... hjelp? Har noen her vært ute for denne/liknende oppskrift? Eller ev. gode forslag? (Er ikke interessert i andre peppermynteoppskrifter med fløte, tragant, mel og liknende... har prøvd dusinvis av disse, og de er gode - men ikke det jeg leter etter...)
Gjest PatheticGirl43 Skrevet 13. november 2009 #2 Skrevet 13. november 2009 Hei, Jeg har en oppskrift på peppermyntekuler, men man kan nok like gjerne lage kubber! Det er pittelitt mel oppi, men jeg poster oppskriften uansett for det høres veldig ut som denne kan passe 1 ss. (5 gr.) mel 1 dl. melk - Ristes sammen. Kokes opp og avkjøles 1/2 kg melis (ha mer tilgjengelig for å justere) 3-6 dråper peppermynteolje (smak til) - Knas inn 50 gr. delfiafett 1 plate kokesjokolade - Smeltes. Smelt sjokoladen oppi det smeltede delfiafettet. Rull massen sammen til små kuler/kubber og dypp i sjokolade. Bades i kokos. Lykke til med å finne riktig oppskrift
Gjest Gjest_Anéa_* Skrevet 13. november 2009 #3 Skrevet 13. november 2009 Takk for svar. Erm.... Oppskriften du postet, har melk i seg. Melk og/eller fløte forkorter holdbarheten og gir en annen konsistens enn det jeg er på jakt etter. Har prøvd sikkert 12 forskjellige oppskrifter, i tillegg til å eksperimentere med "originalen". De med meieriprodukter er alltid de som er mest ulike. Men takk for bidrag!
Gjest PatheticGirl43 Skrevet 13. november 2009 #4 Skrevet 13. november 2009 (endret) Og du er sikker på at det hverken skal være fløte/melk eller tragant? Alle oppskrifter jeg har sett har en av delene. Men, jeg fant denne. Her er det riktignok ikke noe som skal i gryte, annet enn sjokoladen som skal smeltes: "Peppermyntestengene ble laget av eggehvite, melis, peppermynteolje, god mørk kokesjokolade og kokosmasse. Eggehviten ble renset så den fikk en jevn konsistens. Så ble melis håndvispet inn til blandingen ble som marsipan. Jo mer melis, jo tørrere og hardere. Peppermynteoljen ble blandet inn til slutt, før deigen ble grundig knadd. Hvor mye smak deigen skal ha er opp til den enkelte, men gå litt forsiktig fram. Melis ble strødd på bordet for at deigen ikke skulle feste seg. En pølse med tykkelse på ca 1 cm ble rullet ut og kutter i biter på ca 5 cm. Kokesjokoladen ble smeltet og bitene fikk en rask runde i den varme massen for så å bli rullet i kokosmasse, og så lagt på et kalt sted. Om sjokoladen ble for tykk, ble den tynnet med litt kaffe." Endret 13. november 2009 av PatheticGirl43
Gjest Gjest_Anéa_* Skrevet 13. november 2009 #5 Skrevet 13. november 2009 Og du er sikker på at det hverken skal være fløte/melk eller tragant? Alle oppskrifter jeg har sett har en av delene. Ja, er helt sikker på det. Og ja, alle oppskrifter som sirkulerer har noe av dette i seg. Det er det som er problemet! Jeg har som sagt prøvd sikkert 12 forskjellige, men sluttproduktet er et annet enn de jeg er ute etter. Får fortsette å eksperimentere med det jeg har. Største problemet er å finne riktig blandingsforhold (mye melis, litt vann, bittelitt eddik og peppermynteolje) og temperatur, og å lære nøyaktig når gryten må fjernes fra varmen. Har forresten funnet én på kokk.no, skal prøve den også: http://www.kokk.no/default.asp?uid=3788&CID=1059 Igjen, tusen takk!
Gjest PatheticGirl43 Skrevet 13. november 2009 #6 Skrevet 13. november 2009 Den oppskriften så jo veldig ut som det du har forklart Du klarer helt sikkert å komme fram til en like god oppskrift til slutt Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå