Gå til innhold

Hvor farlig er svineinfluensaen ?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Becca_*
Skrevet

Mulig det har vært liknende tråder tidligere , men .. hvor farlig er egentlig svineinfluensaen for de som ikke er i en risikogruppe ?

Syntes det er vanskelig å gjøre seg opp noen god mening , da media driver sensasjonsjournalistikk både mht risikoer ved sykdommen og vaksinen .

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ufarlig for de aller fleste, selv om det alltid finnes unntak.

Skrevet (endret)

Det er vanskelig å si noe generelt om dødeligheten til svineinfluensa. Man har usikre anslag over antall smittede og det er ikke så lett å si om dødsfall i risikogruppene skyldes influensaen, har influensaen som medvirkende årsak eller ville skjedd uansett.

I Norge har man vel et par bekreftede dødsfall av personer som ikke er i risikogruppene. Dermed blir det mer sannsynlig at man dør av å falle ned trappa enn av svineinfluensaen, uten at jeg har sjekket noe statistikk over trappedødsfall.

Endret av Trampe
Skrevet

Man antar det er 700 000 i Norge som har hatt eller har svineinfluensa. Av disse 2 dødsfall av personer som ikke er i risikogruppene.

Skrevet
Mulig det har vært liknende tråder tidligere , men .. hvor farlig er egentlig svineinfluensaen for de som ikke er i en risikogruppe ?

Svineinfluensaen er ikke farligere, statistisk sett, enn andre influensasykdommer.

Problemet er vel at ingen vet hvem influensaen vil ramme hardest... det er helt vilkårlig. (Jeg snakker da ikke bare om dødsfall, men om sykdomsforløp)

Uforutsigbarheten er vel det som er vanskeligst å forholde seg til.

Jeg kan gi et eksempel fra vår nærhet...

Min datter, i risikogruppen, hadde et lett forløp...

To-tre dager med høy feber, hodepine og kroppsverk, og så ble hun gradvis bedre.

Min datters klassekamerat, ikke i risikogruppen, har et veldig hardt forløp, der nødvendigheten for sykehusinnleggelse ble vurdert fra time til time de første dagene...

Begge tok Tamiflu innen fristen.

Skrevet

Jeg vil her trekke fram et aspekt som så vidt jeg vet ikke har vært fremme i diskusjonen enda. Svineinfluensaen er en høst/vintersykdom, og ettersom Australia og New Zealand har vinter når vi har sommer (og vice versa), så er Australia og New Zealand allerede ferdige med inluensasesongen. Det burde derfor være mulig å gi gode prognoser for hvordan svineinfluensaen vil forløpe her i Norge ved å se på erfaringene fra Australia og New Zealand.

En studie fra samtlige ICUs (Intensive Care Units) i Australia og New Zealand for vinteren 2009, dvs. perioden mellom 1. juni og 31. august 2009, viser følgende:

Totalt 722 pasienter infisert med H1N1 influensa (svineinfluensa) ble innlagt på intensivavdelinger (ICUs) under influensa sesongen vinteren 2009, hvorav 92,7% var under 65 år. (Relativt til folketallet tilsvarer dette omtrent 136 pasienter i Norge).

I alt 103 svineinfluensapasienter hadde dødd pr 7. september 2009. (Relativt til folketallet tilsvarer dette ca. 20 døde i Norge).

Kilde: http://www.medwire-news.md/48/84806/Respir...d_analyzed.html

Skal man dømme etter erfaringene fra Australia og New Zealand, så er sjansen for å dø av svineinfluensa svært liten.

Skrevet

Tråden er ryddet

Trampe -mod-

Skrevet

Den er nok ikke så farlig som media hauser det opp til.

Når det står på alle avisers forside at ett menneske har dødd pga svineinfulensaen, så virker det like skremmende som om 1000 mennesker hadde dødd av samme grunn.

Personlig dro jeg til Hellas rett etter at svineinfulensaen brøt ut.

Jeg har vært på konserter med flere tusen andre mennesker.

Jeg har den siste uke eller to, gått jevnlig i svømmehallen.

Jeg har sitti på et venteværelse hos legen (3 ganger) hvor det har vært mange andre mennesker som både hoster og nyser.

Jeg er på butikken hver dag, har tatt bussen med andre mennesker m.m.

Og jeg har enda ikke blitt syk - eller...det er mulig jeg har hatt et snev av infulensa, da jeg et par dager hadde feber og kastet opp en del, men dette gikk fort over og jeg tenkte ikke mer på det.

Ja det er kjempetrist for de pårørende når ett menneske dør, men å si at svineinfulensaen er farlig blir feil, da det ikke er mange nok som har dødd av den til at den kan ansees som farlig (i mine øyne iallefall)

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Svineinfluensaen er generelt lite farlig. To unntak:

Man kan få pusteproblemer av den.

Får man det, skal man straks oppsøke lege, uten unntak. Spesielt om man har sykdommer relatert til luftveier og/eller hormoner.

Den rammer i stor grad unge mennesker, og den kan ramme hardt.

Dette fordi yngre mennesker har færre "basselusker" i kroppen som likner på svineinfluensa-viruset. En influensa er et gammelt virus som muterer seg og kommer i nye former hvert år. Årets versjon er ganske forskjellig fra tidligere virus, tror man må tilbake til den såkalte "B-syken" for å finne noe liknende. Derfor er folk over 50 ganske trygge, mens yngre folk (særlig de aller yngste) ikke har de rette antistoffene i kroppen og kan derfor bli svært dårlig på kort tid.

I tillegg har denne influensaen en tendens til å inkludere oppkast og diaré, så man blir ganske svekket i en uke eller to. Vanskelig å få i seg mat, og får man det så kommer det raskt opp/ut...

Det jeg faktisk savner fra media nå, er info om hvordan folk som har hatt sykdommen skal forholde seg. Jeg hadde svineinfluensa i sommer. Er jeg stor smittefare for andre - type "kan jeg bringe smitte til andre via det jeg tar på, uten å merke det selv fordi jeg ikke blir syk"?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...