Gå til innhold

Hormonell prevensjon, endometriose

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Agnete_*
Skrevet

Hei!

Jeg ble operert for endometriose i sommer. Det ble fjernet litt vev, og en del sammenvoksninger ble klippet over. Jeg fikk mindre smerter med en gang.

Før jeg fikk operasjonen, sa legen til meg at hvis jeg ville ha barn, så burde jeg komme meg inn i IVF-søkeprosessen med en gang etter en evt bekreftelse på endometriose, siden jeg tidligere har nesten 2 år som prøver bak meg. Problemet var da at jeg ikke hadde noen å få barn med (helt nytt forhold).Forholdet er ikke like nytt nå lenger.

Jeg har brukt p-ring siden operasjonen. Jeg har fått veldig uren hud, og har veldig mye vondt i hodet. Jeg har ikke lyst til å bruke det lenger...

Men jeg har hørt at hormonell prevensjon gjør at endometriosevevet ikke vokser så raskt tilbake igjen?

Legen var veldig på at jeg ikke har god tid, han sa at hadde jeg prøvd å bli gravid med en gang etter operasjonen, hadde han ventet høyst 6 mnd før han ordnet med IVF. Han sa at vevet kommer tilbake, og at ett år etter operasjonen kunne det være like ille igjen.

Jeg er redd for at jeg, hvis jeg slutter med p-ringen, får endometriosen tilbake igjen raskt, og så må ha operasjon igjen før vi begynner å prøve på barn. Men så vet jeg ikke om p-ring faktisk bremser veksten av vevet.

Huff dette ble rotete. Er det noen som har erfaring med endometriose? Hvor lang tid tar det før vevet er tilbake igjen? Bremser hormonell prevensjon veksten av vevet?

Aller helst vil jeg bare begynne å prøve på barn med en gang, operasjonen var forferdelig og jeg vil ikke gå gjennom en til hvis ikke jeg må. Men kjæresten min vil vente litt. Han skjønner ikke alvoret i det. Han skulle vært der når legen sa alt det han sa, med den alvorlige stemmen.

Jeg er rett og slett superstressa.........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen ekspert på endometriose, har litt selv, men har ikke blitt operert for det.

Jeg har ikke hørt at homonell prevensjon hjelper, bare en spesiell type nesespray som også brukes ved IVF forsøk, den bremser hormonene dine og setter deg i en kunstig overgangsalder. ( ikke morsomme bivirkninger). Men det kan selvfølgelig hende hormonell prevensjon hjelper, jeg vet ikke.

Men sannsynligheten for at du vil trenge IVF er ganske stor uansett, veldig mange med endomteriose må ha hjelp uansett dessverre. Og for veldig mange så er IVF en suksess.

Og da spiller det ikke så stor rolle med tanke på endometriose.

Snakk med kjæresten din en gang til, forklar han problemet.

Køene til IVF er ganske lange, ca 6 mnd.

Lykke til!

Lykke til!

Gjest Gjest_kikki_*
Skrevet

Hei!!

Jeg har endometriose selv, men jeg føler ikke at jeg kan gi deg et skikkelig svar likevel. Men jeg tenkte om du kanskje kan spørre på endometriose.no sitt forum? Der får du svar fra gynekologer som vet hva de prater om.

Eller en samtale med en gynekolog på sykehuset? Har du ikke en/ei som du har som kontakt? Det har jeg og om jeg lurer på noe så bare spør jeg og får pratet om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...