Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om dette er tatt opp før her, men det er noe som har slått meg som jeg føler meg forpliktet til å dele med dere. Disse alko-gel'ene som går som varmt hvetebrød om dagen skryter på seg at de dreper 99% av alle bakterier på hendene. Men hva hjelper vel dét når influensa er et virus? ...eller er det noe jeg har misforstått?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virus blir nok også ødelagt av alkohol, i hvert fall de som har membranstruktur i kappen sin. Jeg er litt usikker på hvor stor % som blir drept da det er riktig at virus har en ganske annen oppbygning enn bakterier (alkohol vasker fettet ut av membraner slik at cellen blir ødelagt, men mange virus har ikke fettholdig membran, bare proteinkappe og arvemateriale...), så det er et godt spørsmål :) I tillegg smitter jo influensaviruset med dråpesmitte, så hvis du står innen rimelig avstand til en smittet som nyser eller hoster hjelper det ikke å ha rene hender.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg vet ikke om dette er tatt opp før her, men det er noe som har slått meg som jeg føler meg forpliktet til å dele med dere. Disse alko-gel'ene som går som varmt hvetebrød om dagen skryter på seg at de dreper 99% av alle bakterier på hendene. Men hva hjelper vel dét når influensa er et virus? ...eller er det noe jeg har misforstått?

Hvis du mener sånne vaske-greier som Antibac som kommer både som våteservietter og som flytende vaskemiddel, har vi nok kanksje alle blitt lurt.

I den store panikktiden som startet i april, solgte jo dette enormt til glede for produsentene (blant annet Celina Middelfarth).

Nå sies det jo i ettertid at disse midlene er bra å bruke, hvis man ikke har tilgang på vanlig håndvask med såpe på steder som virker hygieniske. Såpe er nemlig bedre "viruskverker". Men husk på: Brukte såpestykker er ikke bra, såpen må komme fra en dispenser, og tørk deg ikke på et vått, brukt håndkle som henger ved siden av vasken. Finnes det ikke papirhåndklær eller varmlufttørrere: tørk deg på bukselåret (eller bruk Antibac).

Skrevet

Det alko-gel, antibakteriell og sånn er bare opskrytt. har aldri vært så mye sjuke unger og folk som det er til dagsdata, det er jo da pga folk har panikk for det meste, man får ikke bygget opp ett immunforsvar, og folk ødelegger kroppens naturlige bakterieflora som skal være der for nettopp og bryte ned ukjente bakterier og virus.. Jeg har jobba i barnehage, og der måtte vi bruke det antibakterielle, og "sprite" alt som var. og jeg har aldri vært så mye sjuk noen gang, og så mye sjuke unger. er helt tragisk. så jeg kutta ut hele alko-gel, og antibakteriell styret, bruker såpe og vann. og har fått bygd opp igjen mye av kroppen og hudens naturlige bakterieflora, frisk som bare d. ikke vært sjuk siden.

Folk er litt for maniske i forhold til sånt, bruk sunn fornuft opp i ting..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...