Gå til innhold

Når folk baker kaker til bryllupet......

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Men du hadde vel uansett brukt mer enn 200 kr om du hadde kjøpt gave istedenfor å bake??

Hadde jeg vært deg ville jeg nok kjøpt en liten gave ved siden av kaka.. :sjenert:

Men skal man regne timepris for arbeidet, er man fort oppe i noen hundrelapper i tillegg... Jeg synes selv det er hyggelig å bidra med kake og/eller hjelp til bryllup, men jeg synes ikke man skal ta for gitt arbeidet som ligger bak.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir bedt om å bake kake når det er bryllup, barnedåp og konfirmasjon i familien. Det går med en del litt dyre ingredienser, men kunne ikke tenke meg å ta betalt for det. Neste gang er det jeg som skal feire noe, og spør om andre vil bake til meg :)

Når vi skal i selskapet selv, så har vi alltid med gave. Kaken er ikke en del av gaven. Men er sikkert forskjellig måte å gjøre det på rundt omkring i landet.

Skrevet
Men skal man regne timepris for arbeidet, er man fort oppe i noen hundrelapper i tillegg... Jeg synes selv det er hyggelig å bidra med kake og/eller hjelp til bryllup, men jeg synes ikke man skal ta for gitt arbeidet som ligger bak.

Hvis man forventer "lønn" for å stille opp som kakebaker synes jeg man bør takke nei i stedet.

Brudeparet får sjeldent smakt på kakene en gang, og da er det litt kjedelig at kakebakeren regnet det som bryllupsgaven.

Skrevet

Aldri hørt om noen som gir kake i gave. Men i et bryllup bakte en av gjestene bryllupskaken (flotteste jeg noen gang har sett!!). Jeg går utifra at det var bryllupsgaven fra henne.

Vi fikk gave i tillegg fra alle som bakte kake. Men de fikk taxfree-varer, kakerester og snacks som ble til overs som takk :)

Skrevet (endret)

Vettumeghva, dette er det dummeste jeg har hørt.

Greit nok at man ikke skal ta for gitt at folk baker kake, men så er det faktisk ikke slik at man ber gud og hvermann om å ta med heller da. De som blir spurt er somregel nære venner og nær familie. Det blir som å spørre bestevenninna si om hun kan være så snill å hente skjorta til brudgommen på renseriet fordi det tok 3 timer ekstra hos frisøren. Skal hun legge ved dokumeentasjon på hvor mye bensin hun brukte og kreve penger for det da? Herlighet..

Å i det hele tatt komme på å tenke "jeg brukte 200 kr på ingrediensene til kaka, skal jeg kjøpe gave i tillegg?" er for meg helt på tryyyne. Hvis man har så dårlig råd at man ikke kan ta seg tid og litt ekstra penger til å lage en kake til brudeparet for at de skal slippe å stå for alt selv, så kan man pent takke nei til å gjøre det. Man velger selv om man vil lage oreokake eller toro-brownies, kaka smaker godt uansett.

Jeg hadde rett og slett blitt dritfornærma om noen hadde kommet med kvittering for ingrediensene og spurt om jeg kunne betale for dem fordi det var mitt bryllup. Takk for hjelpa, liksom! Da kunne jeg like så godt gjort det selv.. Man spør jo ikke folk man ikke regner med om hjelp til bryllup, og så lenge man ikke krever en spesiell kake med spesielle og dyre oppskrifter så burde man ikke skulle betale for ingrediensene!

Gidder man ikke å ta seg råd eller tid til å hjelpe en nær venn eller et nært familiemedlem med noe lite så kan man jo bare la være å gjøre det da. Det er tross alt ens eget valg hvor mye tid og penger man legger i det!

Jeg kunne ALDRI noen gang i verden engang vurdere å i det heletatt tenke på kostnadene hvis jeg ble spurt om å hjelpe til, om det så tok 3 dager å lage kaka!

Endret av addict
Skrevet
Jeg hadde rett og slett blitt dritfornærma om noen hadde kommet med kvittering for ingrediensene og spurt om jeg kunne betale for dem fordi det var mitt bryllup. Takk for hjelpa, liksom! Da kunne jeg like så godt gjort det selv.. Man spør jo ikke folk man ikke regner med om hjelp til bryllup, og så lenge man ikke krever en spesiell kake med spesielle og dyre oppskrifter så burde man ikke skulle betale for ingrediensene!

Så hvis du spør om hjelp til kakebaking, er det for å kunne servere DINE gjester gratis kaker, ved at venner og familie gjør jobben og betaler utgiftene? Og du blir attpåtil fornærmet om de ser for seg at dere vil gjøre opp for det dere serverer?

Til trådstarter: Tilby dere å betale, de aller fleste takker nok nei til å ta imot, med mindre de eventuelt lager veldig kostbare kaker.

Skrevet

Vi spurte ingen om å lage kaker. Men familie og venner spurte om de kunne bake. Resten kjøpte vi på bakeri/catering.

Skrevet

haha jeg måtte faktisk le når jeg leste dette, tenkte; er det mulig?!

Håper virkelig du tuller, hvis ikke er du en ekstramt snål og gjerrig person. Hvis kaken er i dyreste laget for deg å lage, så lager du en billigere en, evt kjøper en ikke fullt så dyr bryllupsgave som du ellers ville gjort.

Men å begynne å skulle ta timesbetalt for kakebaking til en person nær deg, er jo helt ekstremt! Og så regne alt "arbeidet" som en en del av prisen på bryllupsgaven slik at du slipper å kjøpe en gave.? Hallo..

Skrevet

Her hvor jeg kommer fra, er kakebaking til bryllup, konfirmasjoner etc vanlige vennetjenester. Vi fikk mange kaker til vårt bryllup, og stiller selvfølgelig opp med hjemmelagd kake eller andre tjenester når vennene våre arrangerer en stor tilstelning av ettellerannet slag.

Ingen kommer med regning på ingredienser, eller regner kaken som gaven. Da ville jeg nok sperret opp øynene.

Skrevet
Her hvor jeg kommer fra, er kakebaking til bryllup, konfirmasjoner etc vanlige vennetjenester. Vi fikk mange kaker til vårt bryllup, og stiller selvfølgelig opp med hjemmelagd kake eller andre tjenester når vennene våre arrangerer en stor tilstelning av ettellerannet slag.

Ingen kommer med regning på ingredienser, eller regner kaken som gaven. Da ville jeg nok sperret opp øynene.

Jeg også! Jeg har aldri hørt om det engang!

Her er det også helt vanlig at familie og venner baker til brylluper, konfirmasjoner, "runde lag" osv.

Skrevet

Jeg forventer ikke at folk skal lage kaker til mitt bryllup og mine gjester, og hvis det ikke passer eller hvis personen ikke har råd så er det selvfølgelig helt ok å takke nei til å gjøre det! det er såklart helt greit :) å takke for en evt kake skal selvfølgelig gjøres, med kort, en liten suvernir fra bryllupsreisen feks, en flaske vin, å bli invitert på middag.. Ja, en takk, men ikke en betaling. Og såklart at jeg stiller gledelig opp med kake og evt hjelp til deres begivenhet siden.

Hvis en nær venn derimot skulle komme med kvittering et par dager etterpå og be meg om å punge ut for eggkartong delt på 4 og desiliterspris på sukker så hadde jeg serriøst sperret opp øynene.

Skrevet

Jeg hadde satt stor pris på kake som gave i mitt bryllup. Jeg vil også sette pris på at folk gir noe de har brukt tid og ikke minst eget talent til for å glede oss med noe vi liker.

Om man synes kaken i seg selv er for "billig" hva med å kjøpe et pent kakefat med lokk (må jo ikke være et dyrt et) - tåler kaken å stå en stund på gavebordet med kort så hadde nok mange begynt å glede seg til dessert/kaffen etter middag.

Gode minner og opplevelser er gode gaver - og minnet om en fantastisk kake vil absolutt gjøre hele bryllupsfesten bedre når jeg senere tenker tilbake på festen.

• 1 måned senere...
Skrevet
Men skal man regne timepris for arbeidet, er man fort oppe i noen hundrelapper i tillegg...

Kan ikke annet enn å le...

Samme her. Det vil si, jeg kan ikke uttale meg om hvordan andre gjør det her i området, siden det er et ganske stort område :) Men i min familie er det vanlig å bake/kjøpe kaker til hverandres tilstellninger. Jeg ble spurt om å lage kake til min brors konfirmasjon, uten å bli tilbudt betaling. Men det forventet jeg ikke heller, for jeg vet at når det er min tur, så stiller familien opp. Jeg har også laget kake til dåp, og fikk da tilbud om betaling, men takket nei. Det er bare sånn det er. Man begynner ikke å regne ut hvor mye ingrediensene kostet og timebetaling...bevaremegvel

Skrevet

Kunne ikke falt meg inn få penger for å bake kake til bryllup/konfirmasjo/barnedåp etc. Dette er vel noe en som regel tilbyr seg å gjøre.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Slik jeg alltid har oppfattet det (og praktiserte det):

Tilby seg å bake kake = å gi bort en kake (ikke bare "bakearbeidet").

(med mindre noe annet er spesifisert og forhåndsavtalt)

Gjest Blondie65
Skrevet
Vi spurte ingen om å lage kaker. Men familie og venner spurte om de kunne bake. Resten kjøpte vi på bakeri/catering.

Jepp det er da vitterlig dette som er det vanlige. Dersom man blir nødt å spørre noen om de kan bake så kan man også tilby seg å betale for/kjøpe ingrediensene.

Hun som laget vår bryllupskake ville ikke ha betaling for arbeidet, men vi stod selvsagt for ingrediensene. Kransekaken sto min mor og jeg for, og den inngikk i den "store potten" angående mat til brylluppet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...