Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 11. november 2009 #1 Skrevet 11. november 2009 Heisann! Jeg sluttet med p-pillene pga økte bivirkninger (begynte å grine for ingenting, til og med når jeg var sint + uregelmessig mens....), det er nå ca to-tre måneder siden. Dere som har hatt bivirkninger og sluttet med pillene, har det stemt for dere at bivirkninger som stammet fra pillene var borte etter tre måneder? For nå lurer jeg på om det kanskje ikke var pillene sin feil... Anywhoooo, jeg leste om p-piller inne på felleskatalogen.no, og der var de delt inn i tre grupper: 1) Progestogener og østrogener, faste kombinasjoner og 2) Progestogener og østrogener, sekvenspreparater og 3) Progestogener. Så nå er spørsmålet mitt, når jeg har fått bivirkninger fra preparater i første og tredje gruppen, betyr det at jeg vil få bivirkninger fra alle merkene i disse to gruppene? Sånn at jeg bør satse på andre gruppen? Jeg vet det er individuelt osv, men jeg lurer egentlig bare på om det er dette virkestoffet (eller kombinasjonene av dem) som gir bivirkningen? Håper noen kan hjelpe meg
Zinnia Skrevet 12. november 2009 #2 Skrevet 12. november 2009 Nå har jeg bare vært uten p-piller ca en og en halv måned, men føler de fleste bivirkningene er borte allerede. Hvis det var spesielt humørsvigninger du tenkte på, så er jo dette vanskelig å måle. I mitt tilfelle tror jeg at jeg er litt humørsyk/lett for å bli smådeppa fra før, men at pillene forsterker disse tendensene og gjør det værre. Når det gjelder hvilke du skal satse på er det som du sier veldig individuelt, man må nesten prøve å feile. Tror forresten det bare finnes en sekvenspille, Synfase. Østrogenet i alle pillene i Norge er forresten det samme, men finnes mange forskjellige typer gestagener. Så sammensetningen, både med forskjellige hormoner og forskjellige doser blir jo forskjellig i pillene. Nyttige nettsteder er felleskatalogen.no som du nevnte, der kan du jo se pakningsvedlegg, hvilke bivirkninger som er listet øverst på de forskjellige merkene, nøyaktig hvilke hormoner osv. Finnes også en del nyttig info på legemiddelverket.no, de har egne sider om p-piller. Ellers vil jeg råde deg til å ta turen til fastlegen, eller helsestasjon og høre hva de sier .
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå