Chiquita Skrevet 20. august 2003 #1 Skrevet 20. august 2003 Når vi skal gifte oss om et år så skal vi ha sodd til middag, men så har vi noen spørsmål: - hvilken drikke passer til sodd? - Hvilken dessert kan passe?
Fakse Skrevet 20. august 2003 #2 Skrevet 20. august 2003 Ingefærøl er et must. For de som vil ha alkohol er vanlig øl det mest naturlige. I tillegg må dere selvfølgelig servere skjenning, et tradisjonelt flatbrød med søt smak på den ene sida. Har bare fått kjøpt det i trøndelag, så jeg tror ikke det selges i resten av landet. Husk å bruke mandelpotet til. Desserten kana godt være litt tradisjonell, for eksempel riskrem eller karamellpudding. En fancy dessert passer ikke til sodd.
VesleBråka Skrevet 20. august 2003 #3 Skrevet 20. august 2003 Skjenning, du, det er da bare i spesielle deler av trøndelag. Mest brukt er flatbrød, f.eks Mors flatbrød. Vin passer ikke til sodd, synes jeg. Ingefærøl har ikke jeg hørt er noe must. Vanlig øl er vel det mest vanlige alkoholholdige drikken. Jeg synes melk er aller aller best.. Så, øl og brus og vann. Det kan være en ide å tilsette mer gulrøtter. Potetene er helst mandel (festpotet nr en) men kan også være rundpoteter som er melne. Hvis dere kjører trønderbryllup (i.o.m sodd) så vil jeg foreslå multekrem til dessert. Med krumkaker. Da blir det erketrøndersk meny. Skal dere ha forrett? Fikk tunfiskpaté til forrett før sodd sist, og de fikk mye skryt av den. Kan lett lages til på forhånd. (jeg vet ikke hvordan den smakte, jeg hæler ikke tunfisk). Sodd er gøtt!! Ble sulten jeg nå..
Sannasol Skrevet 21. august 2003 #4 Skrevet 21. august 2003 Skjenning er et must til sodd. Ingefærøl er et must til sodd. Hvis alkoholholdig øl skal være tilbehør, er Lysholmer best. Forrett er skal det ikke være til sodd. Til dessert er iskrem best! Ækt trønder ja! Enig i at sodd e godt ja. Namnam, sulten æ ja.
Chiquita Skrevet 21. august 2003 Forfatter #5 Skrevet 21. august 2003 Skjenning blir det nok ikke, da det ikke er "vanlig" hver hvor vi bor (selv om det er kjempegodt). Forrett blir det jo (selvfølgelig) heller ikke. Til drikke så var det "helt tydelig" at vi skulle ha ingeførøl, men det var "resten" vi lurte på. Men det ordner seg det også (med hjelp fra dere) Desserten er litt usikkert enda da - har lyst på iskrem vi, men synes det er så lite "fest-aktig". Og riskrem er vi ikke så veldig glad i (og derfor synes ikke vi det passer til sodd). Multekrem er jo et alternativ (det er jo veldig godt også) Det er ikke så lett å bestemme seg for meny - heldigvis har vi et år igjen
VesleBråka Skrevet 21. august 2003 #6 Skrevet 21. august 2003 Tomtebrygg til tørstedrikke som alternativ til brus! Det er ivertfall ofte brukt. Jeg får en følelse av at hver bygd har sine sodd-tradisjoner her, og hver hevder de har rett Jeg skjønner ikke helt hvorfor man ikke kan ha forrett til sodd.
Sannasol Skrevet 21. august 2003 #7 Skrevet 21. august 2003 Chiquita: Da jeg giftet meg i fjor høst stod sodd på menyen. Med skjenning, lysholmer, ingefærøl og hele pakka. Hvis dere ikke skal ha skjenning, hadde jeg ville valgt hjemmebakt flatbrød. Det er iallefall mye mye bedre enn "Mors". Det smaker jo papp. Til dessert hadde vi hjemmelaget karamellpudding. Deilig. Veslebråka: Jeg skjønte at man ikke kunne ha forrett til sodd når det ble servert rekecoctail som forrett til sodd i et bryllup. Jæiks. Snakk om kræsj.
VesleBråka Skrevet 22. august 2003 #8 Skrevet 22. august 2003 eh, ja ok rekecocktail blir litt stilkræsj. Men det er jo en "fancy" forrett fra utlandet som kom på åttitallet! Det finnes da mange erkenorske forretter som kan passe til sodd? Spekemat, eller gravlaks, eller noe i den duren.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå