ToveM Skrevet 11. november 2009 #21 Skrevet 11. november 2009 Har en svigerrinne som har vært ufør siden rett etter videregående, hun har aldri vært i skikkelig lønnet arbeid. Hun lever da ganske bra på sin trygd. Har kjøpt leilighet, tatt lappen, har bil, og klarer seg bra. Så det er absolutt mulig. Hun går heller ikke i merkeklær, men det gjør da ikke jeg heller selv om jeg er i jobb. Så kanskje du rett og slett ikke får det du har krav på, eller...
Gjest Marlo Skrevet 11. november 2009 #22 Skrevet 11. november 2009 Jeg ser de jeg gikk på skole med daglig, de har lappen og bil, de har begynt å etablere seg med egenkjøpte boliger, de drar på ferier.. Hadde ikke jeg blitt syk så hadde jeg hatt ALT dette jeg også. Jeg valgte ikke å bli syk og hadde jeg hatt et valg ville jeg valgt å være som alle andre. Skjønner hvordan du har det. Er selv syk, har minimalt med utbetaling pr mnd. Alle jeg kjenner har familie, gode jobber, godt betalt. Frustrasjonen blir ganske stor til slutt. Har noen dager innimellom hvor jeg føler at jeg ikke har noen mening med livet, at jeg ikke får brukt meg selv, bidratt med noe i samfunnet, jobbe for de få pengene jeg får. Men nå er det jo slik at jeg er syk, og det er du også. Sånn er det bare. Du må finne noe som gir deg litt av livsgnisten tilbake. Ikke se på hva alle andre har, men se på deg selv og finn ut hva det er du kan gjøre for deg og ingen andre. Ikke ta det negativt, men du må virkelig begynne å fokusere på deg selv og ikke alle andre. Selvom andre har penger, så betyr ikke det at de er noe mer lykkelige av den grunn. Du har tak over hodet, du har mat på bordet (ja selvom det kommer fra frelsesarmeen), det eneste som gjenstår er å finne gleden med livet - og jeg er sikker på at du klarer å finne den selvom det tar litt tid.
Gjest Marlo Skrevet 11. november 2009 #23 Skrevet 11. november 2009 Har en svigerrinne som har vært ufør siden rett etter videregående, hun har aldri vært i skikkelig lønnet arbeid. Hun lever da ganske bra på sin trygd. Har kjøpt leilighet, tatt lappen, har bil, og klarer seg bra. Så det er absolutt mulig. Hun går heller ikke i merkeklær, men det gjør da ikke jeg heller selv om jeg er i jobb. Så kanskje du rett og slett ikke får det du har krav på, eller... Men igjen - ikke alle får like satser, tro meg. Ser mange som klarer seg helt fint, men ser også mange som absolutt ikke gjør det. Jeg hadde bare klart meg med nød og neppe hadde det ikke vært for at jeg har en samboer med god inntekt.
Gjest Apis Skrevet 12. november 2009 #24 Skrevet 12. november 2009 Men igjen - ikke alle får like satser, tro meg. Ser mange som klarer seg helt fint, men ser også mange som absolutt ikke gjør det. Jeg hadde bare klart meg med nød og neppe hadde det ikke vært for at jeg har en samboer med god inntekt. Og det er så få personer det gjelder som får minste satser. Det er en skam at de sasene ikke kan løftes opp til et anstendig nivå. Ingen skulle ha bruk for å benytte frelsesarmeen matutdelling i Norge i 2009.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. november 2009 #25 Skrevet 12. november 2009 Man lever nok ikke fett nei, men det er jo mange som klarer å få det til å gå rundt på trygd og. Og når man bare er 23 så får man jo tillegg siden man er ung ufør. Aldri hørt om at man får tillegg i uføretrygd fordi om man er ung. Snarere tvert imot. Uføretrygd beregnes vel ut fra inntekten du hadde da du ble uføretrygdet. Mulig også opptjeningstid i folketrygden spiller inn.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. november 2009 #26 Skrevet 12. november 2009 Nå får ikke alle med uføretrygd samme beløp på kontoen hver mnd da. Ei jeg kjenner jobber MYE før hun ble syk, og sitter med høye utbetalinger hver mnd og har råd til det hun føler for. Jeg derimot, sitter med 90k netto i året! siden jeg ikke har jobbet så mye/tjent så mye før jeg ble syk Ei jeg kjenner jobber MYE før hun ble syk, og sitter med høye utbetalinger hver mnd og har råd til det hun føler for. Ja, man får uføretrygd beregnet ut fra inntekt man hadde. Men nå kan det jo også hende at at vedkommende du henviser til, jobbet på et sted hvor arbeidsgiver har tegnet private pensjonsforsikringer for de ansatte. Disse pensjonsforsikringene vil som regel medføre utbetalinger ved uførhet, ikke bare noe du får etter pensjonsalder. Sånn er det der jeg er ansatt. Altså får du noe (ofte ganske mye) i tillegg til den offentlige trygden.
JollyJolly Skrevet 12. november 2009 #27 Skrevet 12. november 2009 Jeg skjønner godt at det kjennes fælt kjære deg. Det kan ikke være lett i det hele tatt. Jeg håper det ordner seg for deg. Skulle jeg gi noen råd ville det være å forsøke å ikke fokusere på alt det du ikke har, men det som faktisk er tilgjengelig rundt deg. Kan du kose deg i naturen for eksempel, glede deg over små ting? Og har du noen hobby eller interesse du kan holde på med, noe du liker å gjøre som du kan fokusere på? Jeg håper du ikke tar dette som patronizing, jeg tror virkelig på det å glede seg over enkle ting, legge merke til alt som skjer rundt en, være åpen og nysgjerrig. Prøv å utvide blikket ditt så du ser annet enn de dyre tingene andre har og hvor vellykkede de er. Du gjør kanskje dette allerede, men fikk et lite anfall av bitterhet og sorg akkurat da du stod i den køen og det er veldig forståelig og normalt. Masse lykke til.
Gjest Gjest_tilla_* Skrevet 12. november 2009 #28 Skrevet 12. november 2009 Du kan sette frem krav om stønad til ung ufør. Legen eller sosialkontoret kan hjelpe deg. Du søker ikke, men legger frem et krav. Som ung ufør vil studielånet bli slettet (du må fylle ut et skjema) og du vil få mer enn en eldre ufør uten pensjonspoeng. Denne ordningen er kommet fordi unge uføre ikke har hatt anledning til å opparbeide seg pensjonspoeng. Det er viktig at du gjør det nå. Hvis du får avslag og må anke, vil du få etterbetalt fra den dagen du søkte (inntil to års etterbetaling. Det sosialkontoret har lagt ut, vil de få tilbake men trygda er høyere enn sosialsatsene). Bostøtte får du i tillegg når du søker via NAV. I Oslo kan du leie en bolig til ca. 6500-7000kr - leier du en som er dyrere, vil ikke bostøtten dekke like godt opp, dvs at du må betale mer av dine penger. Fattighuset i Oslo, Bergen, Trondheim kan hjelpe deg å søke uføretrygd eller overfor sosialkontoret. Du kan også kontakte velferdsalliansen: http://www.velferdsalliansen.no/index.php?...ink&id=1422 http://www.jussbuss.no/ (gratis rådgivning) Har du vært i jobb i f.eks. Oslo kommune, har du krav på vartspenger i tillegg til trygda. Dette er generelt siden ts har vært student. Det er viktig å ikke si opp stillingen selv om man blir sykemeldt og går på attføringstiltak, før man evt får innvilget uføretrygd. Bor du i Oslo har Aktiv på Dagtid tilbud om trening til ca. 250 kr i året. Hva får du i sosialstønad? Du kan søke om ekstra stønad til klær, julefeiring (gaver) f.eks. Det er viktig at du aktivt gjør noe med situasjonen din. Det er ikke meningen at du skal forbli en sosialklient. For en kortere tid, men mange har slitt med å få gjennom uføresøknader. Du må kontakte Nav, og gjennom en periode med medisinsk attføring /rehablilitering og mulig en med yrkesrettet attføring. Det er ingen som krever at du skal klare å gjennomføre yrkesrettet attføring, men du må vise vilje til et forsøk. Men søk først ung ufør, siden du vil få tilbakebetalt fra dagen du søkte (max to år). Det er mye info som blir holdt tilbake og mange blir kasteballer mellom de ulike ordningene - sosialklient, rehablilitering, yrkesrettet - og runden kan tas flere ganger. Derfor må du sette deg inn i hva du har krav på, og gjerne søke råd utenfra. Er legen din ansatt av kommunen, anbefales det å få en fastlege med kommunal ordning som ikke er ansatt av kommunen. Ang studielån kan du søke om avdragsfrihet når du ikke er i jobb nå pga. sykdom. Du må forholde deg til at du faktisk er blitt syk, og gjøre alt for å bedre situasjonen. Mange sliter med depresjoner etter gjentatte møter med Nav, og får tilleggsproblemer til opprinnelig sykdom. Lykke til. Husk at du må gjøre noe selv også og søke råd fra de som er der for å hjelpe.
Gjest TS Tåre Skrevet 14. november 2009 #29 Skrevet 14. november 2009 Er ikke frisk så orker ikke skrive et langt svar. Men takk til dere med lange innlegg, tips og råd!! Dette setter jeg virkelig pris på og skal prøve å undersøke alle muligheter... Takk for alle andre som svarte også. Tar en dag av gangen og kommer forhåpentligvis sterkere tilbake.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2009 #30 Skrevet 14. november 2009 For å få ung ufør så skal det foreligge en alvorlig diagnose foretatt av medsinske eksperter før man har fylt 26 år,og man skal ha gått til behandling. Denne alvorlige diagnosen skal ha medført vanskeligheter med å komme ut i jobb.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå