Gå til innhold

Er jeg urimelig mot min datter?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_millemarie_*
Skrevet

Har ei datter på 17 år, som maste om å få flytte på hybel for seg selv. Vi ble enige om at hun kunne få prøve og at jeg betalte hybelen og hun skulle klare seg på 1500kr, som hun får i stipend, pluss 500kr ekstra fra meg.

Så da blir det 2000kr i mat . Hybelen koster 2000kr i måneden. Så jeg må legge ut 2500kr i måneden til henne. Men greia er at hun bruker opp alt på 5 dager hver gang!!

Og kommer hjem og spiser mat hos meg hver dag når hun er blitt blakk. Så nå blir det ekstra utgifter på meg i måneden, og jeg ser at jeg irriterer meg på det.

For avtalen var jo at hun skulle prøve å klare seg alene. Og det blir jo himla dyrt for meg å betale BÅDE hybel pluss 500kr ekstR til henne, når hun ITILLEGG kommer hjem for å spise etter 5 dager. Så da spiser hun jo middag og brødmat hjemme og i nesten 1 mnd!! Mye ekstra utgifter!!

Er jeg urimelig som tenker slikt?

Ikke kan jeg si opp hybelen heller, for vi har bUndet oss for 1 år i slengen.

Råd og tips på hva jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At hun bruker opp så mye penger på 5 dager viser jo at hun er veldig umoden økonomisk sett. Og når du betaler hybelen for henne, og hun jo bare kan komme hjem for å spise mat, lærer hun ikke noe som helst.

Men altså, å leve for 2000 kr i en hel måned er jaggu ikke mye! Jeg bor alene, og bruker nesten så mye bare på mat. Så kommer hygieniske ting, medisiner, klær, sko, fornøyelser, osv i tillegg. Man trenger mer enn bare mat for å leve.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Min 17-åring bor på hybel. Jeg posjonerer ut penger til han, og avtaler hvor lenge den summen skal holde. Er det tomt før avtalt tid, må han gå blakk til neste utbetaling.

Jeg maser på at han må finne seg en liten jobb, men han er ikke spesielt ivrig. Men skal han ha penger til fornøyelser, så må han tjene litt selv, mener jeg.

Han har borteboerstipend og studiestipend, og dette dekker det meste. Men jeg gir han selvfølgelig penger uten om.

Skrevet

1. Enten er hun veldig umoden av seg, eller så har dere gjort en dårlig jobb når det gjelder å lære henne å leve selvstendig og også når det gjelder økonomi.

2. 2000 i måneden er lite å skulle leve på.

Skrevet

Et lite "økonomikurs" med oppsetting av budsjett for den unge dame hadde kanskje vært på sin plass ;) ? Jeg er ellers enig med gjesten i innlegg 2. 2000 kr er ikke mye å klare seg med i en måned nå i dag hvis hygieneartikler og klær også skal inngå i den summen. Husker jeg slet med å klare meg med 1500 i måneden for snart 20 år siden og prisene har økt en del siden da. (Men jeg måtte riktignok betale strøm og telefon også av det beløpet). Likevel - ting er betraktelig dyrere nå.

Skrevet

Å bruke opp 2000 kr på fem dager er jo uøkonomisk, vet du hva ghun bruker pengene på? Klær og øl, eller prøver hun å bruke dem på mat, bare har ikke peiling..? Ville vurdert å porsjonere ut pengene dersom hun fortsatt skal bo hjemmefra, og kanskje passet litt på at hun faktisk kjøpte mat (går an å skrive en sånn ca handleliste for henne). Også er 2000 kr i måneden på mat ganske lite, så at man må hjelpe til littegrann ekstra får kanskje være greit, men når det blir helt tydelig at hun ikke skjønner greia er det sikkert lurt å sette noen grenser...

Skrevet
Er det tomt før avtalt tid, må han gå blakk til neste utbetaling.

Så du lar han\hun heller sulte en og hjelpe.

Skrevet

Jeg tror jeg har lest i andre tråder her inne at utleier ikke kan binde dere til boligen i 1 år.

Men frem til hun kan flytte så kan du jo be hun levere stipende til deg sånn at du kan porsjonere ut 500 i uken. Hvis hun ikke er villig til dette får du bare være litt hard og be hun få seg en jobb og isteden for å la hun komme hjem og spise vær dag kan du stikke innom hun med billig brød og pålegg, rett og slett bare for å lære hun en lekse :lur:

Har hun ikke krav på borteboer stipend?

Skrevet

Hvis hun ikke kan greie seg på egenhånd er det vel litt tidlig å flytte hjemmefra? Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 19 og fikk en krone hjemmefra etter det. Førse året var i militæret så da slapp jeg jo å tenke på å kjøpe mat og å betale husleie.

Hvis man skal ha egen leilighet eller hybel bør man ha en annen plan enn at mor skal betale leien synes nå jeg.

Skrevet
Et lite "økonomikurs" med oppsetting av budsjett for den unge dame hadde kanskje vært på sin plass ;) ? Jeg er ellers enig med gjesten i innlegg 2. 2000 kr er ikke mye å klare seg med i en måned nå i dag hvis hygieneartikler og klær også skal inngå i den summen. Husker jeg slet med å klare meg med 1500 i måneden for snart 20 år siden og prisene har økt en del siden da. (Men jeg måtte riktignok betale strøm og telefon også av det beløpet). Likevel - ting er betraktelig dyrere nå.

Nei jeg betaler for shampo, balsam og sånn. Men ikke klær, for det får hun av faren sin. Så 2000kr er bare til mat. Men det er vel kasnkje for lite?

Men uansett så kommer hun hjem for å spise hele tiden og bruker opp alt på 5 dager!

Skal diskutere med henne det å porsjonere ut ca 500kr uken :)

Takk for tips :)

Gjest Hilde K S
Skrevet

2000,- pr måned til mat er ikke lite for en person.

Skrevet

Jeg hadde klart meg fint med 2000 kr i måneden til mat og hygieneartikler. Om hun er et sløsehode så må hun jo bare lære på den harde måten at hun må sette opp et budsjett og sammenligne priser.

Skrevet
2000,- pr måned til mat er ikke lite for en person.

Må si meg enig der, 2000kr til mat og toalett artikler (nå tenker jeg shampoo, dopapir o.l) er ikke lite, ikke så lenge man handler riktig, og tenker framover når man gjør innkjøp. Dette er kanskje noe man kunne snakket med henne om?

Har du tatt det opp med henne at det er ubeleilig for deg økonomisk at situasjonen er slik den er nå?

Hva med å rett å slett nekte henne å komme hjem å spise når hun er "blakk". (vet det kan høres strengt ut)

Men denne jenta høres som om hun har funnet seg en metode å få både i pose å sekk på.

Skrevet

2000 kr i måneden på mat er det jeg som student bruker. Det er ikke mye, litt for lite for min smak, men jeg lever likevel veldig godt. En 17-åring som kanskje kan få en søndagsmiddag hjemme en gang i blant bør klage seg helt fint på 2000, spesielt hvis hygieneartikler ikke inngår.

Du er ikke urimelig nei. Du må bare nekte henne å spise hos dere uten at det er avtalt på forhånd. Bruker hun likevel opp pengene får du gi henne en pakke havregryn, melk og litt pasta og ønske henne en god uke på det. Hun kommer neppe til å sulte i hjel...;)

Så kan du jo vente med å gi dine 500,- til uka før stipendet kommer, slik at pengene blir en smule fordelt. De 1500 fra lånekassen bør ikke du blande deg i, jenta MÅ lære seg å håndtere penger.

Skrevet

Enig, jeg greide meg på 2.500,- for meg og et barn på 3, inkl. bleier og andre hygienartikler gjennom en periode med anstrengt økonomi etter samlivsbrudd. Har man dårlig råd er det masse man kan kutte ned på, evt. velge billigere produkter.

Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

Trodde det var jeg som tenkte urimelig her, men ser jo at det gjør jeg ikke

Skrevet
Så kan du jo vente med å gi dine 500,- til uka før stipendet kommer, slik at pengene blir en smule fordelt. De 1500 fra lånekassen bør ikke du blande deg i, jenta MÅ lære seg å håndtere penger.

Synast det her var ein god idè.

Du er på ingen måte urimeleg nei. 2000kr kun til mat burde gå heilt fint.

Eg har sjølv budd på hybel i maaange år, og veit at det kan vere hardt til tider. Men ho må nesten få kjenne på det å ikkje ha pengar og mat før ho klarer å lære seg triks som gjer at pengane held lenger neste gong.

Viss ein får komme heim til dekka bord og god mat dei tre vekene er blakk, så hadde sikkert eg brukt dei 2000kr på pizza og øl første veka :fnise:

Vær litt streng, så går det seg nok til.

Då eg var 16 år og flytta på hybel for første gong, så var eg som regel heime i helgane. Mamma sendte med meg litt proviant når eg reiste tilbake igjen søndagen. Heimelaga brød, sylte og litt tørrmat for å vere sikker på at eg ikkje skulle svelte i hel frå mandag til fredag :ler:

Skrevet

Du er ikke urimelig, men det er jo forferdelig kjedelig at hun ikke lærer noe som helst av dette, og at du må ut med såppass mye penger hver mnd når hun allikevel kommer hjem for å spise.

Hun burde ordnet seg en jobb slik at hun får lært seg verdien av penger. Da hadde hun også fått litt ekstra å rutte med.

Skrevet
Har ei datter på 17 år, som maste om å få flytte på hybel for seg selv. Vi ble enige om at hun kunne få prøve og at jeg betalte hybelen og hun skulle klare seg på 1500kr, som hun får i stipend, pluss 500kr ekstra fra meg.

Så da blir det 2000kr i mat . Hybelen koster 2000kr i måneden. Så jeg må legge ut 2500kr i måneden til henne. Men greia er at hun bruker opp alt på 5 dager hver gang!!

Og kommer hjem og spiser mat hos meg hver dag når hun er blitt blakk. Så nå blir det ekstra utgifter på meg i måneden, og jeg ser at jeg irriterer meg på det.

For avtalen var jo at hun skulle prøve å klare seg alene. Og det blir jo himla dyrt for meg å betale BÅDE hybel pluss 500kr ekstR til henne, når hun ITILLEGG kommer hjem for å spise etter 5 dager. Så da spiser hun jo middag og brødmat hjemme og i nesten 1 mnd!! Mye ekstra utgifter!!

Er jeg urimelig som tenker slikt?

Ikke kan jeg si opp hybelen heller, for vi har bUndet oss for 1 år i slengen.

Råd og tips på hva jeg kan gjøre?

1: 2000 i mnd til mat er IKKE lite. Vi bruker 3500 til fire!!

2: ta henne med på handletur og snakk om hva man handler, og hvordan man lager mat. Fjordland, ferdigpizza og rundstykker fra bakern er dyrt. Lær henne å bake brødmat selv om det muligheter på hybelen, evt la henne gjøre dette hjemme. Snakk med henne om hva som er billig mat og dyr mat. Menyliste, kan det være noe?

3: Er hun blakk etter fire dager bør hun ikke kunne komme hjem for å få mat. Avtal på forhpnd at dersom hun bruker opp pengene etter en uke, så blir det å leve på havregrøt og spagetti med ketsjup de neste ukene. Dette passer du på at hun har i skapet:) Jeg husker enda de trasige dagene på hybelen med havregrøt til alle måltider, hehe.

4. Alt skal læres også økonomistyring. Og hun er heldig som kan lære dette under kontrollerte former:)

Gjest Purple Haze
Skrevet
Så du lar han\hun heller sulte en og hjelpe.

Ja, sultet i hjel forrige uke :eeeh:

Selvfølgelig måtte det komme en kverulant, som ikke VIL prøve å skjønne.

Nei, jeg lar han ikke sulte. Men han har som regel mat. Poenget er at han får ikke mer penger på tirsdag, hvis avtalen er at pengene skulle holde til torsdag.

Hvis jeg stadig skulle gjøre unntak fra avtalen, kom han aldri til å lære seg å styre penger.

Jeg får ikke lønn en uke før lønningsdag, selv om jeg skulle være blakk da. Sånn er livets harde realiteter.

Og jeg syns ikke 2000 kr i måneden er lite til mat til en person. Selv bruker jeg ikke mer enn det på meg selv.

Klær får hvert fall sønnen min utenom de pengene jeg setter over til livsopphold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...