Gå til innhold

Bilen min vil ikke starte


My

Anbefalte innlegg

HEI!

Bilen min har alltid vært snill og pålitlig. Det er en 2001 Ford Courier. Men i det siste har den ikke villet starte, kun av og til den ikke vil altså. Alt det elektroniske slår seg på, viften, lysene og radioen, men altså ikke motoren. Det kommer ingen lyd fra motoren. Men etter å ha vridd om nøkkelen 8-10 ganger så starter den.

Er det nærliggende å tro at det er batteriet som er dårlig? Alle dagene den har startet tregt har vært kalde dager (et par minusgrader) Jeg har ikke skifter batteri på den før, altså batteriet er da ca 8 år gammelt. Jeg vet det er gammelt for et bilbatteri å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det vært batteriet ville du vanligvis sett at lysene i kupeen var svakere, og bilen ville lagd veldig sakte kinnelyd når du vrir om nøkkelen.

Hvis du ikke hører noe lyd kan det være starteren som ikke slår til hver gang. Isåfall må denne byttes, noen som bør gjøres på verksted eller av noen med litt peiling.

Jeg tenkte også på (gløde)plugger, men da vil den jo lage noe lyd når man forsøker å starte? Både med bensin og diesel.

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :) Det er ikke en diesel men takk likevel ;)

Men, Glør, hva er en kinnelyd? Er det lyden som kommer fra motoren når den prøver å starte? Den klassiske, høye bilen-starter-ikke-lyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, ikke disel da er det ikke glødepluggene. ;)

Kinne-lyden er den lyden som kommer før motoren starter. Altså når startermotoren går uten at motoren starter. ( prøver å bruke enkle ord og vendinger )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, ikke disel da er det ikke glødepluggene. ;)

Kinne-lyden er den lyden som kommer før motoren starter. Altså når startermotoren går uten at motoren starter. ( prøver å bruke enkle ord og vendinger )

Enkle ord og vendinger er bra :) Er kinne-lyden lav? Jeg har ikke hørt noen annen lyd enn lyden fra vifta. Jeg skal prøve å slå av vifta neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kinne-lyden er godt hørbar selv med vifta på. Jeg forstår deg dithen at når du vrir på tenningsnøkkelen så skjer det ingenting.

( vel det lyser i noen pærer i instrumentpanelet )

Men om du fortsat vrir på nøkkelen x antal ganger så starter motoren.

Om denne fjerndiagnosen er riktig så har du et kontaktproblem i tenningslåsen og eller at innslaget i startermotoren ikke fungerer som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis innslaget på startmotoren svikter skulle hun vel hørt en startmotor som snurret veldig kjapt? Jeg tenker tenningslås eller kanskje noe annet før startmotoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis innslaget på startmotoren svikter skulle hun vel hørt en startmotor som snurret veldig kjapt? Jeg tenker tenningslås eller kanskje noe annet før startmotoren.

Der er vi enige i lyden av startermotoren. Det bruker ikke være så mye imellon tenningslås og starter. Men en av mine tidligere biler måtte jeg skifte tenningslås pga slitte kontakter. Men denne bilen er såpass ny at tenningslåsen ikke burde skape problemer. Selv om problemet kansje ligger nettopp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My, du har ikke tilfeldigvis et skikkelig beist av et nøkkelknippe? :gjeiper:

I de tider bilnøkler var vanlige flate metallskiver som alle andre nøkler hadde min far bilnøkkelen på samme knippe som alle de andre nøklene, jeg tror han slet ut 2 tenningslåser på samme bil før han tok til vettet og skilte ut bilnøkkelen på eget knippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI!

Bilen min har alltid vært snill og pålitlig. Det er en 2001 Ford Courier. Men i det siste har den ikke villet starte, kun av og til den ikke vil altså. Alt det elektroniske slår seg på, viften, lysene og radioen, men altså ikke motoren. Det kommer ingen lyd fra motoren. Men etter å ha vridd om nøkkelen 8-10 ganger så starter den.

Er det nærliggende å tro at det er batteriet som er dårlig? Alle dagene den har startet tregt har vært kalde dager (et par minusgrader) Jeg har ikke skifter batteri på den før, altså batteriet er da ca 8 år gammelt. Jeg vet det er gammelt for et bilbatteri å være.

lenge siden du skiftet plugger da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopper på den med tungt nøkkelknippe. har vært med på å bytte tenninglås i både curier og citroen berlingo pga folk med tungt nøkkelknippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plugger har jeg aldri skiftet... ;)

Men jeg hatt perioder med monster-nøkkelknipper ja. Den nøkkelen jeg bruker til tenningslåsen et VELDIG slitt, den funker ikke på dørene. Jeg skiftet låsene til dørene i fjor, men ikke tenningsnøkkelen fordi Ford skulle ha 1000 kr ekstra for å "kode (?)" tenningslåsen, hrmf!

Men kan det altså være slitt nøkkel som er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at de skal ha penger for å kode låsen (eller nøkkelen, alt ettersom) er at bilen har startsperre, et stykke elektronikk som ganske effektivt hindrer tilfeldige kriminelle fra å stjele bilen din. Du bør ha litt rabatt på forsikringen for å ha startsperre, det er jo litt trøst når verkstedet skal ha mer for låsrelatert arbeid? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er nok ikke plugger eller noe sånt. Det er nok tenningen din som er moden for utskiftning. De gangene det ikke skjer noe, har du prøvd å holde nøkkelen en stund? Jeg har det samme problemet på min bil, at det er en dings i tenningen som er moden for utskiftning. Det som skjer er at når jeg vrir om nøkkelen så kommer alt på som vanlig, men det kan være et sekund eller to pause før bilen starter. Jeg vil tippe på noe slikt hos deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her.

Det er en del komponenter involvert i startingen av motoren. Kort (nåja...) fortalt er det omtrent slik det fungerer:

1. Bryteren i tenningslåsen: Når du vrir om nøkkelen, skal en kontakt sluttes slik at det flyter strøm til neste komponent.

Hvis denne bryteren er slitt/ødelagt, vil det skje absolutt ingenting når du vrir om. Etter gjentatte forsøk kan det plutselig fungere, og det kan også virke å gi et lett slag like ved tenningslåsen mens du holder nøkkelen i tenningsposisjon.

2. Relé/kontaktor til starmotor: Startmotoren bruker MYE strøm, og det ville være upraktisk å lede alt igjennom tenningslåsen. Derfor er det en mellomkomponent involvert.

Hvis denne ikke funker, er symptomene også at absolutt ingenting skjer, og det kan plutselig virke etter noen forsøk. Dette vil ofte variere med temperatur eller fuktighet ute. En vibrasjon kan få "dingsen" til å slå inn, så pløv gjerne å la noen smelle igjen panseret mens du holder nøkkelen i tenningsposisjon. Det virker på min bil. :)

3. Selve startmotoren: Dette er en kraftig elektromotor som drar motoren rundt slik at den kan starte. (Den er ofte svindyr, men kan kjøpes brukt hos opphuggere for en brøkdel av prisen.)

Hvis startmotoren er defekt, batterispenningen for lav eller batterikontaktene dårlige, vil du høre et "klikk" (fra del nr. 2) fra motorrommet idet du vrir om nøkkelen, men ingenting mer. Hvis det er batterispenningen/-kontaktene som er problemet eller startmotoren har kilt seg, vil du også se at lysene i instrumentpanelet blir merkbart svakere idet du vrir om nøkkelen.

4. Innslaget til startmotoren: Dette er en mekanisk kobling som gjør at startmotoren bare er tilkoblet drivverket når du faktisk prøver å starte bilen, og ikke når du kjører.

Hvis denne ikke fungerer, vil du høre en tydelig lyd når du prøver å starte (startmotoren går rundt), og i noen tilfeller også en voldsom skrapelyd som kan skremme fanden på flatmark.

Håper dette er til hjelp for noen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...