Gå til innhold

psykiske lidelser


Fremhevede innlegg

Skrevet

hvordan ble du frisk? og hva led du av?

har selv nettopp pådratt meg en panikklidelse og vil bli frisk med en gang takK!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kutte hormonprevensjon, og redusere stress i livet til et minimum for en periode. Tok tid, men det hjalp mye.

Skrevet
hvordan ble du frisk? og hva led du av?

har selv nettopp pådratt meg en panikklidelse og vil bli frisk med en gang takK!

Jeg har fått en del diagnoser, som det viste seg at ikke stemte. Men jeg hadde da depresjon og alkoholmisbruk. Det som hjalp meg var en kombinasjon av kognitiv terapi, altså samtale med psykolog, samt egen innsats. Og ikke minst tålmodighet. Ta tida til hjelp. Bedringen kom, men det tok bare litt tid. Og nå er jeg rett og slett kvitt mine tidligere problemer.

Panikklidelse kan du få hjelp for. En psykolog kan hjelpe deg med det. Du kan også hjelpe deg selv, jeg vil gjerne anebfale deg å lese en bok som handler om dette som heter "Trange rom og åpne plasser" som er skrevet av Torkil Berge og Arne Repål. Lykke til!

Skrevet

Ble helt utbrent på jobben og fikk panikkangst og angstepisoder.

Leste boken "Sjef i eget liv" av Ingvar Whilhelmsen og fant "nøkkelen" til å få kontroll over angsten. :-)

Skrevet

Jeg lærte meg relativt kjapt symtomene på panikk angsten, og ble bedre og bedre på å mestre den. Jeg har en tanke som hjalp meg godt, og det er å ikke være redd for angsten. Altså, det verste er jo ofte frykten for å få anfall! Men ikke vær redd, tenk at kommer det så kommer det. Si " bring it on! " , og vit at du takler det uansett. Det gjorde faktisk at jeg ikke fikk noe anfall. Fordi jeg ikke prøvde så hardt å unngå det. Derimot sleit jeg lenge med generell frykt og depresjon. Men det etter tapet av en jeg elsket. Og frykten for døden generelt. Tiden har vært til hjelp for meg! Man må bare vite at det går bedre med tiden. Men i morgen skal jeg på kurs. Kognetiv terpai kurs. Og selvom jeg har det langt bedre nå, så tror jeg dette kurset kommer godt med! Kanskje noe for deg også? :)

Gjest Problematique
Skrevet

For å bli bedre av en psykisk lidelse er du selv ditt viktigste redskap. Du må lære deg mestringsteknikker, du må ha tålmodighet og være sterk, du må figte og jobbe aktivt med deg selv. En terapeut (det være seg psykolog, klinisk sosionom, psykisk sykepleier, gruppeterapi...) hjelper deg på veien. Men alt for mange forventer at terapeuten skal gjøre jobben for de, og blir dermed ikke bedre. For det er kun du som kan gjøre deg frisk. Les selvhjelps-bøker som noen nevner her, om du har utbytte av det. Og fight deg gjennom det. Vær stolt av deg selv for hvert minste lille fremskritt.

Lykke til! :)

Skrevet

en kombinasjon av terapi,litteratur og konkret eksponering.

jeg fikk mye ut av "mindfullness workbook" (fordi den innehold konkrete øvelser) - og "the power of now" av eckhardt tolle.(endel enkle men kraftfulle budskap jeg kunne repetere til meg selv).

men mest av alt hjalp det faktisk å tenke hver morgen at "jeg skal kanskje ha denne angsten hver dag i mitt liv, og derfor skal jeg faktisk gå ut av døra i dag også - bare slik vil jeg kunne oppleve noe, og det føles så bra når jeg har gjort det".

slik kom jeg meg på jobb og i sosiale sammenhenger.

etter noen gode måneder med den tanken hver dag, så er ikke trangen til å la være å handle så sterk. den bare murrer svakt i bakgrunnen - og jeg vet nå at jeg kan håndtere det.

:=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...