lilleting Skrevet 10. november 2009 #1 Skrevet 10. november 2009 Jeg har i lengre tid laget mye smykker og øredobber, noe av dette blir gitt bort til jul og bursdager, men jer har også lyst til å selge noe av det. Spørsmålet er: hvordan gå frem? - Må man starte enkeltmannsforetak? - Hvor mye kan man eventuelt tjene på hobbyen sin uten å skatte før det er skattesvindel? Tenkte at rett før jul er tiden for å starte salget =D
Belima Skrevet 11. november 2009 #2 Skrevet 11. november 2009 Sjekk dette her! Tror du får vite alt du trenger der. Lykke til! http://www.enkeltmannsforetak.org/
Kara W Skrevet 14. november 2009 #3 Skrevet 14. november 2009 Bedin har svar på det meste rundt det å starte bedrift. Denne siden forteller litt om forskjellen på hobby og næring. Dersom du f.eks har en webside som du selger fra vil jeg si det er næring. Hvis du kun selger til venner og bekjente og det blir et beskjedent overskudd så ser de fleste på det som hobby. Hvis du har tenkt til å satse litt seriøst kan du jo se om du kan få en liten stand på et julemarked. Mange av de som kommer dit ser etter håndlagde gaver. Om du har en lokal en i området ditt så har de ofte mindre krav til de som selger. De store markedene vil som regel kreve at du er et firma, og kan være ganske dyre. Dessuten skulle jeg tro at de er fullbooket for lenge siden. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #4 Skrevet 16. november 2009 Ta en titt på www.cethodesigns.no - der kan du selge det du lager.
Montezuma Skrevet 20. november 2009 #5 Skrevet 20. november 2009 Dersom du ikke vil ha jobben med å starte firma selv, så kan du gjøre avtale med en butikk eller nettbutikk om å selge for deg. Send meg en PM med epostadressen din, så skal jeg svare deg mer utfyllende både om dette og om å starte eget foretak., for nå må jeg gå...... :-)
CosiFanTutta Skrevet 21. november 2009 #6 Skrevet 21. november 2009 Hei, du kan lage din egen butikk og selge på epla.no Jeg hekler og strikker også, men i et tempo, og med en manglende kvalitet, som ikke egner seg for salg Enkeltpersonsforetak lager du enkelt på altinn.no https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelver...tpersonforetak/ Lykke til!
Supramundane Skrevet 21. november 2009 #7 Skrevet 21. november 2009 Som forrige innlegg sier, du kan selge på epla.no !
snipp Skrevet 23. november 2009 #8 Skrevet 23. november 2009 Jeg selger på Epla, er veldig fornøyd med nettstedet til nå :-)
lilleGrethe Skrevet 5. desember 2009 #9 Skrevet 5. desember 2009 (endret) Man må ikke starte enkeltmannsforetak - det er regler for hva man kan tjene på en hobby - sjekk med likningskontoret. Jeg tror det kommer an på om man tjener penger på det i den grad at inntektene du tjener på hobbyen overstiger kostnadene. Så hvis du har brukt 1000 kr på materialer, men bare har solgt for 500 kr, så er salg av hobbyprodukter såvidt jeg skjønner ikke avgiftspliktig. Endret 5. desember 2009 av lilleGrethe
Tequila!! Skrevet 7. desember 2009 #10 Skrevet 7. desember 2009 Jeg har i lengre tid laget mye smykker og øredobber, noe av dette blir gitt bort til jul og bursdager, men jer har også lyst til å selge noe av det. Spørsmålet er: hvordan gå frem? - Må man starte enkeltmannsforetak? - Hvor mye kan man eventuelt tjene på hobbyen sin uten å skatte før det er skattesvindel? Tenkte at rett før jul er tiden for å starte salget =D Har du noen bilder av smykkene?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå