Gå til innhold

Salg av hobbyprodukter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i lengre tid laget mye smykker og øredobber, noe av dette blir gitt bort til jul og bursdager, men jer har også lyst til å selge noe av det.

Spørsmålet er: hvordan gå frem?

- Må man starte enkeltmannsforetak?

- Hvor mye kan man eventuelt tjene på hobbyen sin uten å skatte før det er skattesvindel?

Tenkte at rett før jul er tiden for å starte salget =D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bedin har svar på det meste rundt det å starte bedrift. Denne siden forteller litt om forskjellen på hobby og næring.

Dersom du f.eks har en webside som du selger fra vil jeg si det er næring. Hvis du kun selger til venner og bekjente og det blir et beskjedent overskudd så ser de fleste på det som hobby.

Hvis du har tenkt til å satse litt seriøst kan du jo se om du kan få en liten stand på et julemarked. Mange av de som kommer dit ser etter håndlagde gaver. Om du har en lokal en i området ditt så har de ofte mindre krav til de som selger. De store markedene vil som regel kreve at du er et firma, og kan være ganske dyre. Dessuten skulle jeg tro at de er fullbooket for lenge siden.

Lykke til!

Skrevet

Ta en titt på www.cethodesigns.no - der kan du selge det du lager.

Skrevet

Dersom du ikke vil ha jobben med å starte firma selv, så kan du gjøre avtale med en butikk eller nettbutikk om å selge for deg.

Send meg en PM med epostadressen din, så skal jeg svare deg mer utfyllende både om dette og om å starte eget foretak., for nå må jeg gå...... :-)

Skrevet

Som forrige innlegg sier, du kan selge på epla.no !

Skrevet

Jeg selger på Epla, er veldig fornøyd med nettstedet til nå :-)

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Man må ikke starte enkeltmannsforetak - det er regler for hva man kan tjene på en hobby - sjekk med likningskontoret.

Jeg tror det kommer an på om man tjener penger på det i den grad at inntektene du tjener på hobbyen overstiger kostnadene. Så hvis du har brukt 1000 kr på materialer, men bare har solgt for 500 kr, så er salg av hobbyprodukter såvidt jeg skjønner ikke avgiftspliktig.

Endret av lilleGrethe
Skrevet
Jeg har i lengre tid laget mye smykker og øredobber, noe av dette blir gitt bort til jul og bursdager, men jer har også lyst til å selge noe av det.

Spørsmålet er: hvordan gå frem?

- Må man starte enkeltmannsforetak?

- Hvor mye kan man eventuelt tjene på hobbyen sin uten å skatte før det er skattesvindel?

Tenkte at rett før jul er tiden for å starte salget =D

Har du noen bilder av smykkene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...