Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg reiser til Tunisia om 3 uker. Hvilke forholdsregler bør jeg ta?

Bør jeg ta svineinfluensavaksina?

Medikamenter for å unngå diare osv? Hva heter de?

Annet jeg bør tenke på?

Hva med bekledning? Er det uhøfflig å gå med utringede topper?

Trenger jeg visum?

Takker for alle tips og råd.

Om det har noen betydning så skal jeg være sammen med kun lokalbefolkningen, skal ikke på typiske turiststeder.

Hvodan er det foresten om jeg vil ta med meg pc i håndbagasjen? Vil jeg få problemer? Har hørt om flere som har fått problemer med å få den med seg hjem igjen, men vet ikke hvilke land det har vært..

Er dette noe jeg burde unngå?

Endret av Maxi
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det uhøfflig å gå med utringede topper?

Nei jøss, så lenge du skal holde deg unna turiststedene og kun omgås lokalbefolkningen i et muslimsk land, så er det helt på sin plass å bruke utringede topper.

Et tips kan jo være at du forsøker å sette deg litt inn i både kultur og andre forhold. Spørsmålene dine spriker så i alle retninger at det virker ikke som om du har forsøkt å finne info om noe som helst, men dumper alt i en tråd her med håp om at noen andre gidder å grave frem info til deg.

Skrevet

Jeg har faktisk ikke gjort annet enn å søke info de siste dagene, men...

Kan du ikke svare på en ordentlig måte syns jeg faktisk du kan holde deg for god til å svare i det heletatt!

Gjest Gjest_kristin_*
Skrevet

Annet jeg bør tenke på?

Trenger jeg visum?

Om det har noen betydning så skal jeg være sammen med kun lokalbefolkningen, skal ikke på typiske turiststeder.

Hvodan er det foresten om jeg vil ta med meg pc i håndbagasjen? Vil jeg få problemer? Har hørt om flere som har fått problemer med å få den med seg hjem igjen, men vet ikke hvilke land det har vært..

Er dette noe jeg burde unngå?

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Idoform er piller for å unngå å få diare. Imodium hjelper dersom du skulle være så uheldig å få det. Jeg ville tatt med begge deler. Ta med deg antibac servietter eller gelé og vær nøye med å vaske hendene.

Jeg ville prøvd å unngå å gå med utringede topper.

Tror ikke det er noe problem å ha med pc i håndbaggasjen. Det er normalt sett ikke det, men skader jo ikke å høre med flyselskapet.

God tur :)

Gjest Gjest_Mille_*
Skrevet

Annet jeg bør tenke på?

Man får ikke influensavaksine pga utenlandsreise.

Medikamentene du trenger spør du bare etter på apoteket. De vet hva du trenger. Begynn å ta Idoform noen dager før du reiser.

Trenger jeg visum?

Om det har noen betydning så skal jeg være sammen med kun lokalbefolkningen, skal ikke på typiske turiststeder

Du kler deg etter forholdene. Inne på et hotellet og på stranda og på mange restauranter er det helt greit å kle seg vanlig europeisk. Også ha utringet topp. Men skal du inn i en moske eller noe så vil du få besjed om å dekke deg til. Mange slike steder har kapper/kjoler du får låne. Ellers må du tenke på at du får uønsket mye oppmerksomhet fra menn om du kler deg i for korte skjørt og for utringet topp. Se på hvordan folk rundt deg kler seg. Tunikaer med lange armer og sånn ville jeg ihvertfall ha tatt med meg.

Skrevet (endret)

106454698.0KAXbWB4.jpg

Lange ermer og langbukser om du skal omgås lokale. Ellers varierer antrekket fra vestlig til burka. Møter du blikket til fremmede menn på gaten kan det oppfattes som en invitasjon. Tunisiske kvinner er mye mer reserverte enn europeiske, men mer åpne og vestlige i byene enn på bygda.

Endret av Petter Sprett
Skrevet

Du bør gå med ikke tettsittende langarmede klær og bukser.

Idoform har ingen dokumentert effekt. Oppsøk vaksinasjonskontor for å få anbefalt reisevaksiner og ta med deg imodium.

Skrevet

Imodium bør bare brukes i tilfeller der man ikke har toalett tilgjendelig, f.eks. ved bussreiser. Ved de fleste former for magesjau er det en fordel at man får diaré og får tømt systemet grundig.

Stusser litt på at du skal reise til Tunisia og bare være sammen med lokale, uten at kjenner kulturen i det hele tatt. Har du truffet en tunisier i Norge som du skal være med på ferie? Det er alltid en idé å sette seg inn i den lokale kulturen, spesielt om du skal være eneste nordmann blant lokale.

Skrevet

Ja jeg skal på ferie med en tunisier. :)

Jeg har prøvd å lese meg til ting, men det er mye varierende info, derfor spør jeg om erfaringer.

Jeg har snakket med han om bekledning nå, så det har jeg fått i orden.

Takker for svar alle sammen. :)

Skrevet

Da får jeg bare ønske lykke til! Regn med at det blir en masse mas om ekteskap og religion. Jeg har vært gift med en muslim og kjenner en del til det.

Skrevet

Hehe, jo takk for det. :)

Er det foresten noen som vet om hvordan det er med svineinfluensa der nede? Lønner det seg å ta den før man reiser? Er det mer enn her?

Skrevet

Jeg ville ALDRI reist på denne turen med mindre du kjenner denne "vennen" meget godt. Det tyder ikke på det siden du ikke kjenner til kulturen. Du fremstår som ganske naiv ut i fra spørsmålene dine. Hvor gammel er du? Selvfølgelig er det støtende å gå med utringning på topper. ....

Skrevet

Alderen min har ingenting med dette å gjøre..

Skrevet

Selv om du ikke blir bedt om å dekke deg til før du skal besøke moskeer eller museumer så kler du deg så klart på en måte som er akseptert for lokalbefolkningen uansett. Det styggeste jeg kan se i utlandet er vulgære turister i muslimske land, totalt blottet for respekt og omtanke. Alt fra bikini til miniskjørt. Hvis damer ikke skal kle se med bare armer så skal ikke du det heller, det er snakk om respekt.

Gjest annen gjest
Skrevet
Alderen min har ingenting med dette å gjøre..

Jo, egentlig. For den kan henge sammen med den umodenheten det virker som om du besitter. :)

Dette er helt utrolig naive og kunnskapsløse spørsmål som man ikke forventer seg at noen over 16 år spør om.

Skrevet

Neivell. Men nå spurte jeg om disse spørsmålene for å få svar og det har jeg fått på det meste nå så dere som ikke har noe fornuftig å si kan bare la være. Og hvis dere leser lenger opp så kan dere se at jeg ha fått svar på bekledningen.

Forøvrig så går også veldig mange tunisiere med utringede klær...

Skrevet

Mange tunisiske jenter går også med utringede og tettsittende klær, men du trenger ikke å gå som om du skal på disco liksom. Normale klær holder :) Jeg har vært i Tunisia mange ganger og har storkost meg. Lokalbefolkningen er veldig koselige og gjestfrie.

Jeg har blitt syk i Tunisia og var så dum at jeg tok Idoform. Etter 1 uke hadde jeg så sterke magesmerter at jeg måtte på sykehus og fikk da kjeft for Idoformen. Fordi diarèen var forårsaket av bakterier trengte systemet å tømmes ordentlig og det ble jo da forhindret. Legen ga meg et pulver som skulle røres ut i vann, det skulle være gode bakterier og smakte gjær, og jeg ble helt fin i løpet av samme dag :)

Skrevet
Mange tunisiske jenter går også med utringede og tettsittende klær, men du trenger ikke å gå som om du skal på disco liksom. Normale klær holder :) Jeg har vært i Tunisia mange ganger og har storkost meg. Lokalbefolkningen er veldig koselige og gjestfrie.

Jeg har blitt syk i Tunisia og var så dum at jeg tok Idoform. Etter 1 uke hadde jeg så sterke magesmerter at jeg måtte på sykehus og fikk da kjeft for Idoformen. Fordi diarèen var forårsaket av bakterier trengte systemet å tømmes ordentlig og det ble jo da forhindret. Legen ga meg et pulver som skulle røres ut i vann, det skulle være gode bakterier og smakte gjær, og jeg ble helt fin i løpet av samme dag :)

Takk for hyggelig svar. :)

Jo mer jeg leser rundt og spør vennen min jo mer inntrykk får jeg av at lokalbefolkningen også kler seg i utringede topper. :)

Og nei, jeg skal jo ikke kle meg som om jeg skal på disco. :) Men i normale bukser og topper med litt utringning, ikke vise alt liksom. :)

Jeg skal være med på en relligøs ting, husker ikke hva det heter, men de skal grille en hel sau og spise hele dagen, og til det skal jeg kjøpe noen klær som dekker litt mer for å respektere forelrene hans. :)

Skrevet

Idoform er ikke skadelig på noen som helst måte og stopper ikke diare. Idoform består av melkesyrebatkerier, og du kan liksågodt spise et beger med yogurt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...