Gå til innhold

Viktigste service på bil?


Gjest Gjest_Loke_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Loke_*

Jeg har en ti år gammel bil som er i god stand. Har ingen problemer med den. Nå er det på tide med service, eller strengt tatt har det vært på tide ei god stund, har bare hatt litt trang økonomi i det siste så har ikke tatt meg råd til det.

Nå må jeg i hvertfall få skiftet olje og tatt en sjekk. Men hva er det viktigste å få gjort med bilen som i utgangspunktet ikke har noen problemer? Verkstedet mitt synes det er på tide med en storservice til 5000 kr, men det er uaktuelt. (De kjører faste servicerunder, så det er noe de mener på bakgrunn av antall km og ikke pga konkrete feil)

Hva MÅ gjøres?

Hva BØR gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde tatt og skiftet olje og filter på motor.

kontrolert olje på girkasse, kontrolert bremseveske og kjøleveske nivå.

Vis ikke bremseveske er byttet på 10 år hadde jeg vurdert å bytte

p.g.a sikkerhet (trekker vann og blir rust.

Brenselfilter bytte.

Olje og filterskift er det viktigste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erfaren gjest

Hei.

Ville gjerne vist hvor lenge og hvor mange km. det er siden sist service. Det er viktigere at der er nok olje overalt enn hvor lenge det er siden den er skiftet. Dagens olje er god, og holder vanligvis lenger enn det som er oppgitt i servicintervallene.

Viss du bor i et område det veiene saltes, ville jeg helt klar fått noen til å se over bremsene, et par år uten service på de,og det kan vere ganske ille. Viss det går for lenge blir reprasjonen lett unødig stor. Det er litt med dette som å gå til tannlegen, du kan utsette det i noen år, men det blir som regel dyrere å vente..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen har registerreim, bør du sjekke når den sist ble skiftet, og skifte hvis tidspunktet/kilometerstanden tilsier det. Registerhavari kan bli kostbart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Som andre sier, olje og filter på motor. Få sjekket olje på gear. Er det automat ville jeg skiftet om du ikke har gjort dette før. Du vet aldri hva forrige eiere har gjort, og det er ikke sikkert det har vært skiftet olje på denne i det hele tatt. Et havari koster dyrt...

Ellers ville jeg fått dem til å sjekke alle foringer. Hører du litt dunke/klunke-lyder når du kjører over humper/hull i veien i lav fart er du nesten garantert at slike er gått. Om du ikke har slike lyder ville jeg likevel fått dem til å sjekke dem da det rimeligere å skifte foringer som er nesten utslitt når den likevel er inne, enn å sette inn bare for det.

Kjølevæske, bremseveske og slikt er vel nevnt før. Tennplugger/glødeplugger kan være greit å sjekke. Disse må byttes innimellom. Har du dårlige glødeplugger nå til vinteren kan bilen fort bli veldig tungstartet. Batteriet bør nok også sjekkes. Er dette dårlig vil du slite når vinteren kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...