Gå til innhold

Komma?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Om du driver en liten eller stor bedrift, aksjeselskap eller enkeltpersonforetak så er det liten tvil om at dine potensielle kunder vurderer alle områder av ditt foretak når de skal velge ny samarbeidspartner.

Ikke sant at her mangler et komma??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det synes ikke jeg i alle fall.

Jeg tenker sånn:''Om du driver en liten eller stor bedrift, aksjeselskap eller enkeltpersonsforetak'' er nødvendig for at setningen skal gi mening, derfor ingen komma. Det er ikke noen innskutt setning.

Setningen har derimot et ''så'' for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det synes ikke jeg i alle fall.

Jeg tenker sånn:''Om du driver en liten eller stor bedrift, aksjeselskap eller enkeltpersonsforetak'' er nødvendig for at setningen skal gi mening, derfor ingen komma. Det er ikke noen innskutt setning.

Setningen har derimot et ''så'' for mye.

Men ordet "så" kunne vær erstattet med det komma'et som etterlyses av ts. Da får leseren tid til å trekke pusten når hen leser. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du driver en liten eller stor bedrift, aksjeselskap eller enkeltpersonforetak så er det liten tvil om at dine potensielle kunder vurderer alle områder av ditt foretak når de skal velge ny samarbeidspartner.

Jo, jeg ville satt komma etter enkeltpersonforetak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alhelí

Det skal vel være komma etter enkeltpersonforetak?

For å forenkle:

"Om du driver et enkeltpersonforetak, (så) er det liten tvil om at..."

Er det egentlig et tvilstilfelle? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke komma.

Det som står før enkeltpersonsforetak er ikke en leddsetning.

Kommareglene

(Mulig det passer med komma dersom en velger å skrive ''så''. Jeg mener generelt at unødvendige småord som ''da'' og ''så'' osv. ikke hører hjemme i det skriftlige språket.)

Endret av babord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. "Om du driver..." er en adverbial leddsetning. :)

Men det har vel ikke noen betydning at verbet er finitt (altså bøyd)? Hvis jeg hadde skrevet "Det å drive et enkeltpersonforetak, er ofte...", så er det jo like fullt en leddsetning som krever komma, selv om setningen inneholder et ikke-finitt verb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Dæven så mange rare ord i denne tråden kan :klø: Jeg gjør det enkelt. Blir det bedre flyt med komma? Hvis ja, sett komma. Hvis ikke... Nei da blir det bare et mellomrom der da :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. "Om du driver..." er en adverbial leddsetning. :)

Men det har vel ikke noen betydning at verbet er finitt (altså bøyd)? Hvis jeg hadde skrevet "Det å drive et enkeltpersonforetak, er ofte...", så er det jo like fullt en leddsetning som krever komma, selv om setningen inneholder et ikke-finitt verb?

Det skulle man tro..

''Definisjonen på leddsetning'' som jeg lærte en gang var at den inneholdt et finitt verb. Men det høres ganske teit ut ja.

Men fåglarna vet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven så mange rare ord i denne tråden kan :klø: Jeg gjør det enkelt. Blir det bedre flyt med komma? Hvis ja, sett komma. Hvis ikke... Nei da blir det bare et mellomrom der da :cool:

Når noen spør for å lære seg grammatikk, synes jeg du bør la være å svare noe, bare fordi du "synes det høres riktig ut sånn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
Når noen spør for å lære seg grammatikk, synes jeg du bør la være å svare noe, bare fordi du "synes det høres riktig ut sånn".

Det var da ikke derfor noen spurte. Forøvrig så er min grammatikk og språkforståelse meget god. På tross av at jeg ikke kan én språkregel for det norske språk. Kan det hende fordi jeg har et øre for formidling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
Gjest Samskeyti
Det skulle man tro..

''Definisjonen på leddsetning'' som jeg lærte en gang var at den inneholdt et finitt verb. Men det høres ganske teit ut ja.

Men fåglarna vet :P

Hvis du skriver "Det å drive et enkeltmannsforetak...", får du en infinitivskonstruksjon, ikke en leddsetning. Minstekravet for en fullstendig setning (altså hel-, eller leddsetning) i norsk, er subjekt og finitt verbal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...