Gå til innhold

Mage- og ryggvondt og konstant trøtt

Fremhevede innlegg

Skrevet

I de siste tre ukene har jeg hatt mye rygg- og magevondt og vært ekstremt trøtt og sliten. Jeg fikk menstruasjon den 19. oktober, og den forløpte som vanlig og varte i omtrent 5 dager. Etter dette var jeg konstant sliten og hadde mye vondt i mage og rygg.

En uke etter at menstuasjonen var avsluttet fikk jeg en ny blødning. Blødningen kom i løpet av natt til 31. oktober og kom helt uventet. Det var friskt blod og i relativt store mengder. Hadde sterke kramper og var svimmel og trøtt. Jeg sluttet å blø etter 3-4 dager da det kom en del utflod, klar væske, i ganske stor mengde. Siden dette har jeg hatt stort behov for søvn, ømhet og svake kramper i mage og rygg.

Var hos lege for dette for 4 dager siden, men følte ikke at jeg fikk en ordentlig forklaring på plagene mine. Legen kjente på magen min, men fant ikke noe uvanlig bortsett fra ømhet som han mente kom av menstruasjon. Han tok en blodprøve hvor crp var under 8, og blodprosenten var normal. Det var altså ingen tegn til infeksjon. Ettersom dette ikke var min fastlege fikk jeg beskjed om å kontakte min fastlege om plagene ikke gir seg.

Jeg har gått på p-piller i 4 år, men byttet fra merke Yasmin til Synfase for 5 måneder siden. Har imidlertid ikke hatt noen plager med Synfase. Har også vært innlagt på sykehus for nyrebekkenbetennelse to ganger i løpet av det siste halvåret (juni og august), uten å få en avklaring på hvorfor jeg har fått dette to ganger i løpet av så kort tid.

Noen som har noen anelse om hva plagene mine kan komme av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er graviditet en mulighet? Høres litt ut som det, eventuelt spontanabort.

Skrevet

Jeg har kjæreste/samboer og er seksuelt aktiv, så ja - det kan jo være en mulighet. Var hos lege for 7 uker siden og testet da negativt for graviditet, så en eventuell graviditet ville i så fall ha skjedd i et tidsrom på 7 uker.

Men hvor sannsynlig er dette? Bør jeg ta en graviditetstest?

Skrevet

Kommer jo endel an på hvor perfekt du har brukt pillene, men statistisk sett er det jo endel som før eller senere blir gravid på hormonprevensjon (sikkerheten på rundt 99 % ved perfekt bruk er pr år, ikke for "pr kvinne hele tiden hun bruker de. Så rent tallmessig sett vil 10 venninder som bruker piller perfekt i 10 år føre til 1 graviditet).

Cyster kan også være en årsak.

Så jeg hadde nok testet, spesielt med tanke på om det er svangerskap utenfor livmoren, og om du begnner nærme deg en grense hvor du må tenke fort...

(CRP er forøvrig ubrukelig på meg ved UVI, jeg er halvdød og silblør før jeg får utslag)

Skrevet (endret)

Mener ganske bestemt at jeg har tatt alle p-pillene jeg skal, men det skal sies at jeg har tatt noen av dem litt seint (morgenen etter at jeg skulle ha tatt den). Har også hørt at det er en del som har blir gravide på Synfase, så det ville egentlig ikke vært så veldig overaskende.

Kunne jo vært cyster, synes bare det er rart at det ikke har blitt nevnt i løpet av de mange gangene jeg har vært hos lege den siste tida.

Hvor tidlig vil det gi utslag på en graviditetstest? ... og om det er svangerskap utenfor livmoren vil jeg teste positivt ved en graviditetstest da?

(Det er hva jeg har opplevd tidligere òg - ved nyrebekkenbetennelse, men dette virker annerledes fra de gangene)

Endret av Nique88
Skrevet

21 dager etter siste ubeskyttede samleie er hovedregelen, og når du har hatt plager såpass lenge vil iverfall et normalt svangerskap vise. Svangerskap utenfor livmoren kan ofte vøre tregere å vise. Men smertene er da ofte mer konsenrtet på den ene siden enn det virker som du har?

Skrevet (endret)

Ok. Smertene/plagene ligger mot midten, like under navelen. Det er også ganske ømt mot begge sider derfra. Har ikke opplevd at det gjør mer vondt på én side enn den andre.

Ser ut til at jeg får ta en graviditetstest, da. Takk for svar ;)

Endret av Nique88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...