Gå til innhold

Hvor mye har alder å si?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Du må iallefall ikke gifte deg uten å ha hatt sex med ham! Og ikke bare èn gang, men mange ganger. Det er den største tabben en kan gjøre, og må på det sterkeste frarådes. Når en er ung, tror en i forelskelsens rus at slikt ikke betyr så mye, og mindre etter hvert. Men det er helt feil! Sex betyr mer for en kvinne etterhvert som hun blir eldre og blir bedre kjent med sine seksuelle lyster. Og stemmer ikke sex'en på hjemembane da, da vil det bli en veldig vanskelig situasjon. De som sier at dette ikke stemmer, lyver enten for seg selv eller andre.

Lykke til med gifting, men når du er gammel nok og klar for det. Det er du tydeligivs ikke, når du legger ut denne tråden.

Og sex er deilig uansett når en er forelsket, så det var et dårlig råd. Sex er oppskrytt, så legg nå ikke vekt på det.

Med det mener jeg også at du ikke skal la deg presse til å gifte deg før du er klar pga dere ikke kan ha sex før dere er gift.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Pasta_*
Skrevet
Og sex er deilig uansett når en er forelsket, så det var et dårlig råd. Sex er oppskrytt, så legg nå ikke vekt på det.

Helt feil.

Hvis sex'en er oppskrytt, er jo det beviset på at partneren er feil.

Forelskelse eller ei er irrelevant så lenge en har god sex sammen. Og det kommer ikke av seg selv. Ergo må en ha sex før en gifter seg.

Skrevet
Hvor mye har alderen egentlig å si når en skal gifte seg? Jeg er selv 19 år og min kjæreste er 23.Forholdet har vart i ett år. Vi har valgt å prøve å unngå å ha sec, og har derfor vagt å ikke flytte sammen før vi er gift (bare respekter), noe vi begge har blitt enige om.

Vi bor bare et kvartal unna hverandre, og tilbringer mye tid i fellesskap. Vi lager mat ilag, betaler regninger, rydder, vasker og det meste som hører med. Vi lærer stadig hverandre å kjenne, både på godt og vondt. Jeg må her påpeke at det aller meste er på godt! Vi har også en svær god kommunikasjon oss i mellom.

Saken er at min Kjære begynner å komme i gifteklar alder. Dette er en fantastisk mann jeg har drømt lenge om, og har et stort ønske og håp om at dette forholdet skal vare, og at det skal bli min kommende ektemann - en gang. Jeg føler med litt for ung enda. Vi har snakket masse om dette, og har respekt for mine følelser. Kjærligheten vår lever i "nået". Han har sagt at han selvfølgelig vil vente til jeg er klar. Jeg vet ikke når dette blir, men det er heller ikke poenget.

Poenget er at jeg kanskje hører mye på hva andre sier og mener, og at dette trekker inn på mine fremtidstanker og følelser (dårlig egenskap?). De fleste mener at 22 er en "minimumgrense" for å gifte seg. Ja, jeg er ung, og akkurat nå føler jeg meg ikke klar til å bli kone.

Vil bare høre dere fremmedes meninger, og ikke bare vennekretsens.. Noen som har erfaringer med å gifte seg ung? dårlige eller gode? Takker for svar

Er en ikke klar så er en ikke klar, men en kan faktisk gifte seg når en er 16, men da trenger en lov fra fylkesmannen. Noen sier kongen, men jeg tror det er fylkesmannen. Selv mener jeg at å gifte seg når en er 16 er tull. 20 år Ja det kan jeg være enig i, men ikke 16. Kjenner en jente fra USA og moren hennes giftet seg da hun var 14. Der borte er det normalt å gifte seg om en blir gravid. Stakkars barn sier nå jeg.

:klem: Men ta det med ro jenta. Din kjære er 23 sier du? Nå er det virkelig ingen alder en bør gifte seg i lenger. Du kan vente til du er 40 viss du vil. Men om du skal la være å ha sex kan det bli vanskelig :fnise:

Skrevet
Du må iallefall ikke gifte deg uten å ha hatt sex med ham! Og ikke bare èn gang, men mange ganger. Det er den største tabben en kan gjøre, og må på det sterkeste frarådes. Når en er ung, tror en i forelskelsens rus at slikt ikke betyr så mye, og mindre etter hvert. Men det er helt feil! Sex betyr mer for en kvinne etterhvert som hun blir eldre og blir bedre kjent med sine seksuelle lyster. Og stemmer ikke sex'en på hjemembane da, da vil det bli en veldig vanskelig situasjon. De som sier at dette ikke stemmer, lyver enten for seg selv eller andre.

Lykke til med gifting, men når du er gammel nok og klar for det. Det er du tydeligivs ikke, når du legger ut denne tråden.

Det blir helt feil å råde noen til å ha sex før bryllupet, når de av prinsipp har bestemt seg for å IKKE ha det, mener nå jeg.

Folk er forskjellige og vektlegger ting forskjellig i et forhold.

Du gifter deg når du er klar for det, TS :)

Selv syns jeg det er veldig viktig å ha bodd sammen før man gifter seg. Da møter man hverdagen sammen og lærer hverandre å kjenne på en helt annen måte.

Hva med å bo sammen, men ha hvert sitt soverom før bryllupet?

Lykke til! :)

Skrevet

Gutter på 23 år er ikke i gifteklar alder, det er iallefall min erfaring. I kristne miljøer er det mange som gifter seg tidlig, men spør du meg er det fordi de ikke klarer å vente lenger med å hoppe til køys med hverandre.

Jeg ville ventet noen år, man forandrer seg mye i 20-årene. Men du sier jo også selv at du ikke er klar for å bli "kone".

Skrevet

TS: det virker som om du ikke er klar til å gifte deg ut ifra det du sa inledningsvis. etter min mening er det ikke nødvendivis alderen som har noe å si. Det finnes unge par som gifter seg når de er 18 (også uten å ha sex før ekteskapet) og lever lykkelig sammen resten av sitt liv. Noen blir derimot aldri modne til å bli gift. det er fint at du er først og fremst ærlig mot deg selv og innrømer at du ikke er klar. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å ikke opfylle hans ønske om giftemål, man vil jo gjerne gjøre alt for sin kjære :klemmer: men snakk med han åpent og ærlig om det og se hva han egentlig legger i det å være gift. Noen ganger går mennesker inn i et ekteskap med to helt forskjellige forventninger og tanker og dette uavhengig av hvor lenge de har vært sammen eller hvor gamle de er. ekteskap burde ingåes med felles mål og grunnverdier og ikke minst av kjærlighet og respekt til hverandre.

det er også bra å høre at du ikke vil bli presset av vennekretsen og gjøre noe som " forventes" men velger å tenke selv.

håper at dere finner ut av dette sammen og kommer til en løsning som er best for dere :jepp:

Skrevet

Jeg giftet meg når jeg var 20, da hadde vi vært kjærester i 2 år. (og bodd sammen i to år, flyttet sammen etter 1 mnd..)

Vi kjente hverandre før vi ble kjærester også..

Er nå 24 og har foreløpig ikke angret på at vi giftet oss.. Men om det varer livet ut kan jeg ikke svare på før om 60 år :fnise:

Du er ung, og dere har ikke vært sammen så lenge.. Kjente dere hverandre før dere ble kjærester også? Hvis ikke synes jeg dere bør bruke litt mer tid før dere gifter dere...

Men det går jo an å flytte sammen, men sove i hver deres seng f.eks. for å bli enda tryggere på hverandre?

Lykke til med valget :)

• 4 uker senere...
Skrevet

Satt sterkt på spissen så synes jeg de som gifter seg ungt havner i 2 kategorier.

1) De som skiller seg

2) Kjedelige ektepar hvor den enkelte sin identitet er vasker ut.

Skrevet

TS: For meg virker kanskje som om du ikker er helt klar ja. Viktig at dere er innstilt på det begge to, og at grunnene er de rette. Jeg synes dette er en god måte å se det på når forelskens rus har lagt seg: "Spørsmålet er ikke hvem jeg kan leve med, men hvem jeg ikke kan leve uten". Og ikke minst hvorfor:-) Og da er ikke sex det viktigste!

For et håpløst råd!! Hvem er du til å si at TS skal bryte sine prinsipper??! For all del, det er jo en viktig del av et forhold at det er god seksuell kjemi, men det klarer man da helt fint å finne ut av uten å ha samleie! Hvis ikke synes jeg det er latterlig. Man kan da kommunisere sammen og kanskje gjøre andre ting enn samleie? Som jeg sa, seksuell kjemi er viktig, men det er ikke størstdelen av et forhold/ekteskap. Da har DU misforstått. Jeg tror at hvis man har bestemt seg for å gifte seg, så har man tenkt igjennom flere aspekter enn sexen. Og når man er kommet så langt så er det verdt å jobbe med sexen! Det handler om kommunikasjon:-)

Sex er en treningssak, og jeg ser ingen grunn til at man ikke kan trene sammen når man er gift.

Eller synes du det blir for flaut?! Har man i såfall da valgt rett mann?

Jaja, TS, jeg synes det fortjener respekt at dere ønsker å gjøre det slik, og jeg er helt sikker på at dere kjenner at det finnes seksuell kjemi der. Når det gjelder giftemål, så er det strålende om det blir det når dere er klare for det BEGGE TO:-) Gift dere med hverandre fordi dere er bestevenner, fordi dere kan snakke om alt, fordi dere ønsker de samme ting i livet, fordi dere har noen av de samme interessene, fordi dere elsker hverandre, liker hverandres gode egenskaper, og er klar over og aksepterer den andres mindre gode egenskaper, fordi dere har de samme verdiene, holdningene, og gjerne også livssyn, og fordi dere har lært hverandre å kjenne på en måte ingen andre har. Fordi dere vil leve livet sammen, både de gode og de mindre gode dagene. Fordi dere har lyst til å være intime med hverandre, ha rå og dyrisk sex:-P, fordi dere vil stifte familie, oppdra barn sånn dere har snakket om at dere vil, bo sammen, våkne opp sammen, spise kvelds sammen, bli gamle sammen. Fordi dere er bedre pga. hverandre og fordi dere er sterkere sammen:-)

Når du er der, da mener jeg du er klar:-)

Lykke til!:-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...