Gå til innhold

Sykemeldt

Gjest Gjest_Ellen_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Hei,

Jeg har vært sykemeldt 6 mnd nå, og vet ikke hva jeg kan forvente ang. når jeg er tilbake på jobb. Legen sier det kan ta sin tid. Begynner nå å bekymre meg for jobben min, etter som jeg vet så kan man være sykemeldt 1 år og da kommer vel NAV inn i bildet. Men hva med arbeidgiver? Kan de si meg opp etter 1 års sykemelding?

Er det noen som har peiling på dette, så setter jeg stor pris på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei,

Jeg har vært sykemeldt 6 mnd nå, og vet ikke hva jeg kan forvente ang. når jeg er tilbake på jobb. Legen sier det kan ta sin tid. Begynner nå å bekymre meg for jobben min, etter som jeg vet så kan man være sykemeldt 1 år og da kommer vel NAV inn i bildet. Men hva med arbeidgiver? Kan de si meg opp etter 1 års sykemelding?

Er det noen som har peiling på dette, så setter jeg stor pris på svar!

De har vel faktisk ikke lov til å si noen opp pga sykdom.

Men hvis det er en ørliten sjangs for at du kommer til å være syk i mer enn et år (sånt er jo ikke alltid så lett å planlegge) så hadde jeg begynt å tenke på hva som skjer etter det året med tanke på å søke videre stønader da dette fort kan ta opptil et halvt år.

Skrevet

Arbeidsmiljøloven sier at de ikke kan si deg opp de første 12 månedene etter at arbeidsuførhet inntrådte. Så da kan du nok bli oppsagt når dette året er gått.

Skrevet

Joda, man er oppsigbar også de første 12 månedene etter at man blir sykemeldt. Men da må arbeidsgiver meget sterkt vise at oppsigelsen ikke er pga. sykdommen.

Etter 12 måneders sykemelding kan faktisk det at man er sykemeldt/syk være en medvirkende årsak til oppsigelse, ved f.eks. at arbeidsgiver begrunner med at det er vanskelig å få kvalifisert vikar i lengre periode i jobben, og derfor er de nødt til å ansette noen andre fast i stillingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...