Gå til innhold

Lage en p-pilleoversikt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er blant de som må bytte p-piller hele tiden, finner aldri den perfekte. Nå har jeg sittet og søkt gjennom diverse tråder om diverse p-piller, men det er så mye å lese, og så mye forskjellig. Noen som er med på å lage en kortfattet oversikt? Altså at vi skriver om de pillene vi har gått på/går på, og positive/negative erfaringer? Det varierer jo fra person til person, så kan være spennende å se. Jeg prøver hvertfall, så her kommer mine:

Loette: Tilsynelatende ingen bivirkninger. Etter 3år på disse fant jeg ut at det var disse som hadde gitt meg ganske store psykiske problemer.

Diane:Større pupper, økte 2-3 kg, mellomblødninger, renere hud.

Cerazette:ingen menstruasjon (litt spotting, men ubetydelig), ingen vektforandring, store kviser på haka etter ca 3 mnd.

Yasminelle:Fått resept nå, så vi får se ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Husker ikke alle merkene jeg har prøvd, men

Trionettaog Trinordiol: Ingen bivirknigner

Yasmin: ga meg intens migrene noen dager i måneden og gjorde meg deprimert.

Microgynon: litt smerter ved mensen, litt emosjonell ved EL

Mercilon: veldige humørsvingninger, tendens til migrene ved EL og mensen

Endret av Tante
Skrevet

Har prøvd bare en type, men får liste den opp ;)

Cerazette: blør tilnærmet hele tiden (gjort det i 2 mnd, siden jeg begynte). Ellers ingenting å merke til andre bivirkninger.

Skrevet

Loette: Småblødninger de første 3 mnd. (Dette er jo vanlig.) MEN apotekene gikk alltid tom for merket, og jeg ende med p-pillefri måned og på'an igjen. Ga opp merket av den grunn.

Microgynon: Etter ca. en uke fikk jeg utslett over hele kroppen... Det kan i teorien ha vært noe jeg har spist, men jeg har aldri hatt allergier mot noe som helst, verken før eller etter dette.

Yasmin: Ingen bivirkninger. (Som jeg er klar over i alle fall ;))

Skrevet (endret)

Må først nevne at jeg er svært plaget med menstrusjonssmerter og det har vært avgjørende for meg at p-pillene har hjulpet mot det.

Trionetta: var kanskje 15 år da jeg begynte på disse grunnet menssmerter = ikke revolusjon akkurat. Ellers ingen bivirkninger.

Yasmin: = samme som over

Loette: = veldig uren hud / hormonene mine gikk i spinn. Fordelen var at disse hjalp meg mot menssmerter. Mye småblødninger.

Mercilon: Begynte direkte på disse etter Loette. Fikk menssmertene tilbake for fullt, men ble kvitt de store byll-kvisene.

(Det endte opp med at jeg valgte menssmerter foran "pizza-face" = vanskelig valg)

Ellers har jeg hatt andre typer menssmerter ved p-pillebruk enn når jeg ikke har gått på p-piller. (lengre ned mot underlivet på en måte. Merkelig!)

Humørsvingninger har jeg hatt de siste to årene (Loette og Mercilon, men usikker på om p-piller i det store og hele har "skylden")

Ps; Husk at vi er forskjellige og at bivirkninger er svært individuelle!

Endret av Anaconda
Skrevet

Trionetta: Ble hormonmonster, sinna som en tyrk og særdeles kort lunte.Meget ubehagelig å miste kontrollen til de grader jeg gjorde med Trionetta.

Loette: Gått på den i seks år, ikke merket noe spesielle bivirkninger. Kansje litt mer emosjonell rett før mens.

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Jeg har også bare prøvd ett merke, så lista er kort:

Diane: redusert (= totalt fraværende) sexlyst, ekstremt nærtagende og emosjonell hele tiden.

På den annen side ble kviseproblemene borte.

Endret av Spinell
Skrevet

Trinordiol: Migrene minst en gang i uken, ellers ingen bivirkninger.

Cerazette: Migrene, daglige småblødninger, ingen mens.

Skrevet

Yasmin(elle?): Gått på dem i nesten 4 år. Fikk mindre mens, menssmertene ble helt borte. Jeg har nå begynt å få ganske hyppige mellomblødninger (i form av brun utflod), men utover det har jeg ikke lagt merke til noen bivirkninger

Skrevet

Microgynon: Mindre mens og menssmerter, noe mer emosjonell ved pms. Litt vann i kroppen, større pupper :P

Brukt i snart to år, stoppet et par mnd ved avstandsforhold, men begynte igjen for ca 1 mnd siden. Merket det da litt på humøret, men det spilte også andre faktorer inn. Egentlig fornøyd.

Gjest gabriela
Skrevet

Trionetta: humørsyk, ingen menssmerter.

Loette: mindre sexlyst, litt menssmerter enkelte måneder.

Skrevet

Trionetta: Ingen bivirkninger (ble temmelig irritert da de tok den av markedet)

Mercilon:Ok, men fikk etter noen måneder konstante mellomblødninger at jeg byttet.

Yasminelle:Bruker disse nå. Veldig fornøyd, men føler at jeg er litt mer irritabel. Vurderer å bytte fra p-piller til annen prevensjon, men klarer ikke å bestemme meg.

Skrevet

Trionetta: Ingen bivirkninger.

Yasmin: Bedre hud. Psykisk ustabil. Etter noen år fikk jeg også store smerter under samleie.

P-ring: Økt utflod. Fortsatt smerter under samleie.

Cerazette: Store kviser i ansiktet og på ryggen. Blødninger som aldri tok slutt.

Yasminelle: Ingen bivirkninger, så langt.

Skrevet (endret)

Diane: ingen kviser, en viss periode med urinveisinfeksjoner, vedvarende nedstemthet og irritabilitet.

P-ring: ned i vekt, nedstemthet, vedvarende urinveisinfeksjoner og soppinfeksjoner.

Yasminelle: bakteriell vaginose, soppinfeksjoner, urinveisinfeksjoner, hjertebank, nedstemthet.

Kondom: bruker det nå som nødløsning. Skal til legen for å diskutere piller som ikke gir meg så mange bivirkninger, særlig i underlivet.

(Jeg har hypothyreose, hvis noen synes det er relevant) ;)

Endret av Nøtteskall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...