Gå til innhold

Feire jul med eksen?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvis en samling fungerer på julaften for dere, så er min erfaring fra dette som barn BARE possitivt.

Men da satt kanskje ikke den ene forelderen og håpet på gjenforening, slik at dere hadde den samme skjevbalansen i foreldrenes forventninger som i trådstarters tilfelle? Og kanskje dere barna heller ikke opplevde at den ene forelderen var mer opptatt av å spille martyr enn å tilbringe jula med dere barna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært skilt i snart to år. Dvs 1 julaften, 1 nyttårsaften og 2 stk 17 mai. Julaften var det han som hadde ungene, men jeg var med ham og feiret sammen med hans familie. X hadde ny kjæreste, men hun var ikke med. Jeg opplevde at det var godt å feire jul sammen siden det var første jul. Nettopp fordi vi var såpass mange gikk det veldig greit. Det hadde ikke vært så enkelt hvis det var bare oss. Jeg opplevde også at det faktisk hadde gått greit for ungene om jeg ikke var der. Det var litt godt å erfare det selv, slik at jeg ikke satt hjemme å gråt for alt var så fælt liksom. Denne julen kan x være hos min familie, men tror ikke at han skal. Nyttårsaften skal vi ha annethvert år, ikke feire sammen. Det går greit. Jeg er glad for at vi kan feire slike ting sammen, skal tross alt feire konfirmasjon sammen om noen år. Da er det greit at vi omgås av og til. Tenker da på sammen med resten av familiene våre med søsken, foreldre osv. Av den grunn har vi også feiret bursdag sammen. Ser at det kan bli vanskelig etterhvert hvis en av oss får flere barn, det blir reservebesteforeldre inn i bildet osv. Mitt råd til deg er derfor: Ta ham med til dine foreldre på jul hvis du tror dere kan ha en høflig tone. Ikke sitt med ham alene. Det blir bare trist og rart for alle. Lykke til

Skrevet

Han har nesten ikke vært alene med sine egne barn alene etter separasjonen enda. Uten at det står direkte, leser jeg det som at det ikke er ditt valg at han ikke har dem på egenhånd.

Hans motiv for å feire jul sammen, trenger faktisk ikke være at han ellers vil savne barna og de ham.

Jeg tenker at han kanskje vel så mye lengter etter deg, og ikke har forsonet seg selv med at han må jobbe for å finne en ny bane i livet, både for seg selv og sitt liv som pappa. For meg er det en grunn til å si nei til fellesjul. Klart den første julen etter bruddet er vond, men det vil også være vondt om han sitter der hos dere og føler på at du bare er sammen med ham for barnas skyld, eller fortsatt drømmer om gjenforening.

Skrevet

Her gikk vi fra hverandre i januar. Men vi har vært gode venner hele tiden etterpå. Vi feirer bursdagene til ungene sammen og 17 mai sammen. Så vi skal feire jul sammen og, vi skal faktisk på hyttetur sammen, jeg og barna er der en hel uke og han kommer opp noen dager.

Men nå er vi veldig gode venner da, og barna er vant til att vi er gode venner, vi spiser jevnlig middag sammen og kan finne på aktiviteter sammen med barna.

Ser jo att dette er noe som ikke passer for de fleste. Men vi har faktisk klart dette veldig bra.

Gjest Purple Haze
Skrevet
Her gikk vi fra hverandre i januar. Men vi har vært gode venner hele tiden etterpå. Vi feirer bursdagene til ungene sammen og 17 mai sammen. Så vi skal feire jul sammen og, vi skal faktisk på hyttetur sammen, jeg og barna er der en hel uke og han kommer opp noen dager.

Men nå er vi veldig gode venner da, og barna er vant til att vi er gode venner, vi spiser jevnlig middag sammen og kan finne på aktiviteter sammen med barna.

Ser jo att dette er noe som ikke passer for de fleste. Men vi har faktisk klart dette veldig bra.

Dette er jo vel og bra, og fungerer for dere. Jeg lurer bare på hvordan det vil bli hvis en av dere finner en ny partner?

Skrevet

Jeg og min eksmann skal feire jul sammen - vi ble separert i mai. Vi skrev samværsavtale under en måned etter bruddet, og dette var ett av punktene det var full enighet om. Har tidligere startet en tråd om dette temaet, og meningene er så mange.

For min del dreier dette seg om at den første jula blir veldig rar for alle. Til tross for alle uenigheter så langt skal vi denne ene kvelden vise barna våre at vi voksne kan legge alt vanskelig til side og ha det greit sammen de timene det gjelder. Barna skal slippe å velge, julekvelden skal feires med de samme tradisjoner som alltid. Mormor og farmor skal også være med - det tror jeg skaper fin balanse, og det er hyggelig for barna at vi er samlet denne kvelden. Jeg tror overhodet ikke at barna har noen som helst forventning om at vi skal bli sammen igjen ettersom nydamen til min eks allerede har begynt å leke familie med ungene :lur:

Jeg synes du og dine foreldre er rause med de forslagene dere har kommet med, og hvis man klarer å holde maska de timene det gjelder (og det gjør man jo :sukk: ) er det godt for barna å se at mamma og pappa faktisk kan lage en hyggelig kveld sammen.

Lykke til!

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Dette er jo vel og bra, og fungerer for dere. Jeg lurer bare på hvordan det vil bli hvis en av dere finner en ny partner?

Kan man ikke ta den situasjonen når den kommer da?

Må man legge føringer i en krisesituasjon som skal gjelde alltid?

Skrevet

Vi kommer til å fortsette med dette så langt det lar seg gjøre. Blir jo ingen hyttetur hvis en av oss har partner da. Men å feire jul sammen kommer vi å prøve å få til, men lar det seg ikke gjøre med parner, så får vi ha barna annenhver jul.

Men ellers sånn som barnas bursdager og avsluttninger og andre ting som har med de, kommer vi til å feire sammen. Da får partner selv bestemme om den vil være med.

Skrevet

Jeg var i et samlivsbrudd for 11 år siden, og barnefar og jeg hadde vært sammen i 9 år. Vi hatet jo ikke hverandre, så vi klarte å oppføre oss sivilisert etter noen måneder med litt bitterhet fra han etter jeg gjorde det slutt. Vi har hatt en flott dialog de siste 10 årene, og det er takket oss begge to: kamelsvelging er noe vi begge har vært flinke til (selv om jeg "selvsagt" mener jeg er sååå riemlig atte... :fnise: )

Vi har noen ganger feiret jul sammen, andre ganger ikke. Likt julefeiring med øvrig familie. Ingen avtaler er for alltid; livene våres er i stadig endring.

Var jeg TS, ville jeg invitert eksen til feiring med min familie. Takker han ja, tar du det for det det er, takker han nei - er det hans valg. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...