Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva må en gjøre for at ansvarlig etat skal se på forholdene når noen mottar 585 kr pr. dag,og påstår at det er all inntekt. Men det kan det jo ikke være når svaret på et enkelt spørsmål blir: "når i helvete skal jeg få tid til det når jeg jobber så mye?" Og igjen: "faen, du visste jeg jobbet fram til kl 15, og det er vanskelig og få gå før!" "Jammen, du jobber jo ikke???"

Pause i telefonen, og så klikk! "Personen du ringer til, har slått av telefonen eller er utenfor et område med dekning. Vær vennlig og prøv igjen senere."

Ja, det dreier seg om en mann som betaler i overkant av 25% brutto inntekt i bidrag for to barn. Og beløpet er i en slik størrelsesorden at hun kan betjene gjeld på et par millioner bare med barnebidraget.

Han derimot, har 5000 kr til disposisjon når alt er betalt.

Dette føles veldig feil, og jeg lurer nå på hvem som har ansvaret for å se på hvilke andre inntekter hun har. Og kan man gjemme slike opplysninger?

Kom igjen, lær meg litt om dette den som kan! :lur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

nå skjønte jeg ikke helt hva du mener her men..

kan du forklare bedre?

takk!

Skrevet

Om det er behov for ny vurdering av bidraget er det kanskje greit å sende inn krav om det?

Skrevet

Hva i alle dager... Kjære TS: Du må forklare bedre, det er komplett umulig å forstå hva du mener.

Skrevet
Hva må en gjøre for at ansvarlig etat skal se på forholdene når noen mottar 585 kr pr. dag,og påstår at det er all inntekt. Men det kan det jo ikke være når svaret på et enkelt spørsmål blir: "når i helvete skal jeg få tid til det når jeg jobber så mye?" Og igjen: "faen, du visste jeg jobbet fram til kl 15, og det er vanskelig og få gå før!" "Jammen, du jobber jo ikke???"

Pause i telefonen, og så klikk! "Personen du ringer til, har slått av telefonen eller er utenfor et område med dekning. Vær vennlig og prøv igjen senere."

Ja, det dreier seg om en mann som betaler i overkant av 25% brutto inntekt i bidrag for to barn. Og beløpet er i en slik størrelsesorden at hun kan betjene gjeld på et par millioner bare med barnebidraget.

Han derimot, har 5000 kr til disposisjon når alt er betalt.

Dette føles veldig feil, og jeg lurer nå på hvem som har ansvaret for å se på hvilke andre inntekter hun har. Og kan man gjemme slike opplysninger?

Kom igjen, lær meg litt om dette den som kan! :lur:

ca 7000 utbetalt etter skatt. jeg forstår ikke alt,men skatteetaten vil jo stille spørsmål når du betaler gjeld åp to mill med den summen. Det dekker jo ikke faste utgifter på hus og mat.

Skrevet

Ja, rotete skrevet når man ikke kjenner historien.

Saken er at bidragsmottaker påstår seg å ha dagpenger som eneste inntekt. Da blir hennes inntektsgrunnlag veldig lavt. Mens hun i virkeligheten jobber. (Tydeligvis mye også siden hun ikke har tid til ditt og datt fordi hun er opptatt med jobb).Dette sier hun selv, og når det stilles spørsmål og jobbinga hennes, legger hun på telefonen.

Og til tross for at hun er arbeidsledig, bor hun i huset de kjøpte sammen, pusser opp bad og har kjøpt ny bil.

Bidragspliktige betaler i dg 12700 kr pr. måned for 2 barn. Beløpet er utregnet fra ligningens brutto inntekt fra 2007. I dette beløpet var det mange variable tillegg som han ikke lenger har. Resultatet av det er at han har igjen 5000 kr, og det før regninger er betalt.

Han klaget på vedtaket i januar 2008, purret i mars, og i høst påstår NAV at de ikke har fått klagen, de har ikke fått purringen og de har heller ikke loggført et 10-talls telefonhenveldelser. Rådet blir derfor å droppe klage fordi det er snakk om mye penger hun allerede har fått, og som kan bli vanskelig og få tilbake, og heller sette fram krav om ny utregning. Hun svarer ikke på skriflige henvendelser fra NAV, og mye tyder på at de må finne ut av dette selv. Dette tar ca. 6 måneder.

Men frusterasjonen min dreier seg om at NAV som er den som faktisk utbetaler dagpengene ikke gidder ta seg bryet med å finne ut av dette om hun eventuelt jobber svart. Og det plager meg så inn i det brennheite at ingen bryr seg om at noen utnytter systemet til tross for at man kjenner reglene.

Er bidragsmottaker selv, og kunne aldri drømme om å tyne min eks for mest mulig. Man forsørger felles barn etter evne, og da er det BARNA man sørger for, og ikke foreldrene.

Så, hva gjør man? NAV bryr seg ikke....

Skrevet

Har dere anmeldt henne, da?

Skrevet

Nei. Men jeg lurer på hvem som kan gjøre det. Bør ikke NAV gjøre det? Eller kan hvem som helst annen gjøre det?

Gjest Blondie65
Skrevet

Skattemyndighetene er vel interessert i å høre om de som arbeider svart. Du kan tipse dem.

NAV er interessert i de som feilaktig mottar ledighetstrygd - du kan tipse dem.

Forøvrig er det vel ikke sikkert at du kjenner alle opplysninger i saken?

Dersom NAV har rotet bort haugevis av papirer så klager man og FORLANGER at de behandler den saken som er sendt inn.

Skrevet

Jo, jeg kjenner nok alle opplysninger i saken. Jeg er gift med mannen som er bidragspliktig.

Og når det gjelder NAV, så var det nettopp dem som sa at de ikke hadde noe med det. Det er jo selvsagt sludder, men det ser ut til at man må brekke armen på dem før de gidder, ja gidder, for det er det det går på. Dette er et lite trygdekontor, bestående av stort sett middelaldrende kjærringer (tolk det siste som et frusterasjonsutbrudd)og der hvor alle kjenner alle.

Men å tipse ligningsmyndighetene er kanskje ikke så dumt, hvertfall så hadde de en link på nettsidene sine hvor man kunne sende slike meldinger.

Men siden jeg er i den situasjonen jeg er i, den nye kona, så hadde jeg helst sett at disse tingene ble bragt i orden på en renhårig måte, og ikke gjennom bakholdsangrep. Til tross for at hun selv tok iniativet til separasjon og deretter skilsmisse, må ingen være i tvil om at motivene mine er ondsinnede, og jeg er en forbannet hore osv. til tross for at jeg ikke traff hennes eks før etter at de hadde vært skilt et par år...

Skrevet

He he... apropos KREVE, man kan ikke kreve noen ting. Nettopp dette har vi diskutert med dem. Det var bare hvis vi kunne BEVISE at det var DE som hadde gjort en feil, kunne de ta det til ettertning. Dvs. legge saken øverst i bunken...

Gjest Gjest_Heidi_*
Skrevet
Bidragspliktige betaler i dg 12700 kr pr. måned for 2 barn. Beløpet er utregnet fra ligningens brutto inntekt fra 2007. I dette beløpet var det mange variable tillegg som han ikke lenger har. Resultatet av det er at han har igjen 5000 kr, og det før regninger er betalt.

Forstår ikke helt det regnestykket der jeg.

Hva slags inntekt har mannen din da? Å betale 12700 for 2 barn??? Det høres fryktelig mye ut.

Hvor mye samvær har dere? Har eksen nye samboer?

Gjest Gjest_Lise_*
Skrevet

Har gjort en rask beregning på bidragskalkulatoren til NAV.

Bidragsmottaker:

Årsinnktekt: 150.000,-

Mottar småbarnstillegg, stønad til barnetilsyn, ekstra barnetrygd og har skatteklasse 2

Bor alene (ikke ny samboer, mann)

Bidragsbetaler:

Årsinnktet: 600.000,-

Bor sammen med annen voksen, samvær 4-8 netter i måneden med barna, skatteklasse 1

Ut fra dette får jeg at han skal betale 2783,- per barn.

Hvordan har man kommet frem til at han skal betale 12.700 for 2 barn?

Når det gjelder at hun jobber så kan dere da melde det til ligningsmyndighetene. Også til NAV. Dette er jo trygdemisbruk, noe NAV politianmelder hvis det er alvorlig. I tillegg blir man dømt til å tilbakebetale arbeidsledighetstrygden man har mottatt.

Gjest Gjest_Heia_*
Skrevet

Mannen din hadde en inntekt hvor det også inngikk variable tillegg.

Dette var i 2007. Alt som er av inntekt om det er variable tillegg eller ei inngår i beregning av lønn. Men om lønnen endrer seg så skal man jo beregne nytt barnebidrag. Altså om din mann gikk ned i lønn i 2008 så skal dere jo få beregnet nytt bidrag.

Og 12500 synes jeg uansett høres forferdelig høyt ut i månedsbidrag for to barn. Hun tjener 585 per dag (=ca 150.000) i året. Og han tjener 600.000 (ut ifra at du sier at bidraget utgjør 25% av lønna hans). Han skal da ikke betale så mye i bidrag da!

Jeg vet ikke hvor gamle barna er og hvor mye samvær far har med barna. Men det blir jo tatt hensyn til også når bidrag skal bestemmes.

Hvis det er "kjærringer" på det lokale NAV kontoret så meld fra til NAV sentralt da!

Skrevet

Jeg kan ikke hjelpe for å tenke at fyren må være så dum at han fortjener å bli rebba, når han betaler 12tusen (!) kroner for to barn. Og ikke SELV evnet å fikse det i den grad at ny kone må ordne opp!

Skrevet

Har mannen din og eksen hans en privat avtale om bidrag så lenge han betaler så mye?

Hvis beløpene til en gjest over (inntekt på 150.000,- og 600.000,-) stemmer så høres det veldig mye ut med 12500 i måneden. Det kan umulig være i tråd med bidrag som blir beregnet av NAV.

Når det gjelder eksen sin inntekt og svart arbeid.

Hvis det blir avslørt at hun jobber svart så vil ikke det bli regnet som tilleggsinntekt som gjør at mannen din skal betale mindre. Hun vil bli dømt til å tilbakebetale arbeidsledighetstrygden hun har mottatt mens hun jobbet også må hun skatte av den svarte inntekten og ny inntekt kan så beregnes for henne. Hvordan dette slår ut er jo umulig å si.

Uansett så kan man rapportere dette inn til myndighetene. Men man skal vel ha litt fakta om hvor hun eventuelt jobber også videre.

Skrevet

Den høyeste summen jeg får på bidragaveilederen når jeg taster inn forskjellige varianter (aner jo ikke hvor gamle barna er, hvor mye de er hos dere eller hvor mye din han tjente da bidraget ble satt) er NOK 5 870 per barn, så jeg regner med at det er en privat avtale der din mann har blitt enig med mor at han skal betale 12500 i måneden. Stemmer det?

Skrevet

Ånei, det har de ikke blitt enige om.

Barna er 11 og og 13 år. Hun har oppgitt at de er hos far 4 netter i måneden. (Men det er de ikke, for det får de ikke lov til. Han har ikke sett dem siden april. Det var meningen at de skulle være brudepiker når vi giftet oss i sommer, kjoler og stasj var ordnet, flybilleter var kjøpt, men uka før vi skulle reise var det stopp. I følge mor så ville de ikke, men fikk ikke lov til å si det selv, dermed ble alle telefoner inndratt).

I 2007 ble det en del reiser til krigssoner og døgnbaserte oppdrag, dette gjorde at han sto med inntekt på 700 000 det året. Grunnlønna er på 500 000.

Nå er situasjonen slik at hun er bedt om å dokumentere inntektene sine, men har ikke foretatt seg noen ting i forhold til det. Og da kan ikke NAV annet enn å vente, mens trekkene går sin vante gang. Og i den grad de kunne tenke seg og foreta seg noe som helst, så er det vel begrenset til å ta en telefon til NAV Arbeid og høre om hun fortsatt mottar dagpenger. Og gjør hun det, er vel saken løst for dem.

Men sånn kan vi altså ikke ha det, og det blir opp til oss og påvise at hun i tillegg jobber. Hennes forrige arbeidssted er kjent, men har ikke funnet ut hva det heter der hun jobber nå. Men det er som sagt et lite sted, så det burte være mulig. Men blir så oppgitt over at en må holde på sånn...

Gjest Gjest_Kaja_*
Skrevet

For alt dere vet så kan hun jo ha 30% stilling og få resten fra NAV/trygd? Det kan vel hende at hun jobber litt og at det er helt lovlig og hvite penger!

Skrevet

Man kan jobbe opptil 50% uten å miste dagpengene helt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...