Gå til innhold

SØVN! Noen gode råd?


Midnattsol

Anbefalte innlegg

Vet dere om noe, helst reseptfritt, man kan ta for å få mer ro i kroppen, sovne fortere og sove bedre?

Eller andre forslag?

TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp! Les noe som er sånn halvinteressant...f eks norsk-italiensk ordbok, et el annet filosofisk verk el noe pliktlesestoff. Virker som bedøvelsesmiddel på meg hvertfall. Etter fem min snorker jeg m boka på nesa og lyset på....Sambis må alltid ordne opp etter meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldt rom er viktig.

Moren min tar noe som heter vallerin natt eller noe sånt, som er noe urtegreier fra helsekost. Mange mener jo at kamilletehjelper, men det synes ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke helt troen på te. Dessuten smakte jeg på en helsekost-te en gang som skulle være bra, men den smakte pyton, og jeg gidder ikke presse det i meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, skjønte det, men du nevnte te også. :)

Det er ikke noe problem med å komme seg opp om morgenen om man tar sånne piller på kvelden da? Sovner man boms, eller blir man bare trøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pillene d er snakk om her er naturmedisin, kjøpes i helsekostforretninger og hos Vita bl a. De har ingenting å gjøre m sovepiller på resept som man sovner boms av. De har muligens en lett beroligende effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med varm melk med honning i?

Husk også å ta det med ro og ikke stresse før sengetid. Ikke jobb hardt. Les et eller annet og lag gode rutiner for deg selv.

Suz :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk innsovningstabletter en gang - de sløver deg ikke som vanlige sovetabletter, men hjelper deg å roe deg slik at du får sove. Dette er reseptbelagt, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Kjenner problemet... Våknet 0430 i morges, og etter det har jeg vært våken.

Flere råd:

Ikke noen form for fysisk aktivitet før sengetid

stå opp og legg deg på samme tid hver dag, ukedager som helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare av og til jeg har litt problemer. Som oftest går det greit. Jeg er ikke såå begeistra for piller, SÅ jeg har nettopp kjøpt meg en liten flaske med noe som skal hjelpe.

"Bra for ditt velvære når du er urolig."

Avena Sativa står det på flaska. Skal ta noen dråper i litt vann og drikke 3 ganger før jeg legger meg. 2 ganger på kvelden og 1 gang før jeg legger meg. Den skal også hjelpe om man er nervøs/urolig hvis man skal noe spesielt, som f.eks å fly. Også blir man ikke avhengig av den. Det er jo litt greit. hehe

Får prøve den og se om den funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi oss beskjed om hvordan det går da. Jeg har en datter på 3 år, hun våkner kjempe tidlig og har alltid sovet lite. Blei anbefalt Avena Sativa, men det hjalp ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hypericum Stada kjøpte jeg reseptfritt på apoteket for par dager siden (Johannesurt i tablettform). 30 kapsler koster 130 kr. Synes jeg sover bedre, faller lettere, og raskere til ro.

Står på pakka: ved lett uro, forbigående innsovningsbesvær, og ved lett nedstemthet.

Ellers må jeg lese lenge for å sovne, nå merker jeg at jeg kommer over i den fasen der jeg slapper av mye raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Avena Sativa før, for å få sove om natta når jeg var alene hjemme. (Jeg får veldig lett angstanfall og sover svært urolig om jeg sover i det hele tatt når jeg er alene....)

Det funka ikke på meg, det smakte bare dritt og var bortkasta penger for min del. Men det kan jo hende det hjelper deg, min eldre søster sier iallfall at det funket på henne når hun var urolig. Hun ble roligere og mer avslappet og sovnet derfor lettere.

Lykke til, håper det funker for deg :P

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg meditasjon og avslapningsteknikker - det er en utrolig fint å kunne og noe du drar nytte av i mange situasjoner, ikke bare når du skal sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hender jeg bruker Valerina Forte (litt sterkere enn Valerina natt). Synes det hjelper litt, blir hvert fall litt roligere.

Et annet bra tips er pusteøvelser i senga. Dette funker!!

- Trekk inn masse luft og flyll magen som en ball.

- Hold pusten i 5 sekunder

- Pust rolig ut og trykk siste rest av pust ut ved hjelp av hendene. Ikke bruk muskelkraft for å puste ut, men trykk på magen (få ut all luften).

Gjør dette 5 ganger hver kveld når du har lagt deg. Kjenner helt klart at man blir roligere i kroppen og litt døsig. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...