Gå til innhold

Mail-fenomen som jeg undrer meg over..


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

I mail jeg mottar, både i jobbsammenheng og privat, ser jeg ofte denne typen oppsett:

Hei,

Viser til...bla bla

Altså "Hei" med komma bak, så avsnitt og ny setning som begynner med stor bokstav. Kan også stå "Hei igjen, " eller "Hei Kari," osv.

Det kan da umulig være rett? Det skal da vel ikke være stor bokstav etter komma uansett?

Håper noen kan oppklare fenomenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Chiffon

Jeg har også stusset på dett. Jeg prøver å ikke gjøre det selv, men når man ser det mange nok ganger så blir det nesten en vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på kurs( av alle ting) som tok opp bl.a dette med å skrive mailer, og kort fortalt, så er det for at det er ikke noe oppsett på å skrive mail. Ergo alle kan skrive hva og hvordan de måtte ville for at det er ingen som har laget retningslinjer for hvordan en mail burde skrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært på kurs( av alle ting) som tok opp bl.a dette med å skrive mailer, og kort fortalt, så er det for at det er ikke noe oppsett på å skrive mail. Ergo alle kan skrive hva og hvordan de måtte ville for at det er ingen som har laget retningslinjer for hvordan en mail burde skrives.

Jo, men vanlige grammatiske regler gjelder jo uansett så lenge man skriver?

Jeg merker forresten også at jo flere som gjør det, jo lettere er det for å gjøre det selv også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Jeg gjør det enten slik:

"Hei,

jeg viser til..."

Eller:

"Hei!

Jeg viser til..."

Enten skriver jeg:

"Hei!

Som nevnt på telefon ..."

Eller så dropper jeg innledende hilsen:

"Vedlagt følger fakturakopi du har bedt om ..."

Jeg skriver aldri:

"Hei,

..."

Det er rett og slett fordi det er gramatikalsk helt på jordet. Som regel er mine e-poster like formelle som en gul lapp man legger ved hovedbudskapet, og dersom det er noe formelt som skal viderebringes er dette i et korrekt oppsatt vedlagt brev eller rapport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men vanlige grammatiske regler gjelder jo uansett så lenge man skriver?

Jeg merker forresten også at jo flere som gjør det, jo lettere er det for å gjøre det selv også..

Man skulle tro det, ja. At vanlige grammatiske regler gjelder, men det er mer at man følger det de andre gjør først. Jeg skriver alltid

Hei

Takk for en hyggelig samtale. Sender som avtalt bla bla bla

Og når jeg da svarer på en mail som jeg har fått svar på, så hender det ofte at jeg utelukker den "obligatoriske" Hei, i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sannsynligvis en engelsk skikk som har sneket seg inn i det norske språket i disse moderne, teknologiske tidene. I brev på engelsk skriver man nemlig navnet eller hei/hallo øverst etterfulgt av komma, for så å starte brevet på linja under...

Dear Susan,

I'm writing to you to tell you...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sannsynligvis en engelsk skikk som har sneket seg inn i det norske språket i disse moderne, teknologiske tidene. I brev på engelsk skriver man nemlig navnet eller hei/hallo øverst etterfulgt av komma, for så å starte brevet på linja under...

Dear Susan,

I'm writing to you to tell you...

Ja, men hvis ikke linjen under startet med I'm, skulle det da allikevel være stor bokstav på engelsk? Som

Dear Susan,

Thank you for your last letter.

Det skal vel være med liten bokstav, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hvis ikke linjen under startet med I'm, skulle det da allikevel være stor bokstav på engelsk? Som

Dear Susan,

Thank you for your last letter.

Det skal vel være med liten bokstav, eller?

Andre linje skal begynne med stor bokstav på tross av det du påpeker. Det er rett og slett et unntak. Det lærte i hvert fall jeg i engelsktimene på skulen.

Denne snikengelskfiseringa er jeg skikkelig lei, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...