Gå til innhold

plante som ikke trenger lys

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

hei.

har noen tips om en litt stor plante som ikke trenger noe særlig med lys? har en litt tomplass i gangen som skulle hver fult opp med en potteplante, litt stor/høy, men de jeg har hatt har død av mangel på lys da det ikke er noe vinduer der og lampene er ikke på hele tiden.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle planter trenger lys, men noen kan klare seg veldig lenge i dårlige forhold. Et par tips er sjømannstrøst (aspedistra?) eller svigermors tunge/ungkarstrøst. Hvis du vil at planten skal klare seg over flere år bør du la den få stå et sted hvor den får litt sollys i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha to planter, og bytte på hvilken som står der det ikke er så mye lys. De kan stå annenhver uke i gangen og annenhver på kjøkkenet f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://no.wikipedia.org/wiki/Zamioculcas_zamiifolia

Denne er perfekt. Den tåler lys, mørke, vanning, tørke, varme, kulde... Jeg har hatt to sånne i mer enn et år og jeg tror jaggu meg at de ikke har felt et eneste blad! De får litt vann sånn nå og da, det går gjerne 1-4 uker mellom hver gang. De har stått i skygge og rett under vinduer i trekk - de tåler alt! Gjødsel har de aldri fått. Stakkars...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...