Violetsky Skrevet 8. november 2009 #1 Skrevet 8. november 2009 Nå sitter jeg og nyter en herlig smoothie, men når jeg lagde den lukte det svidd av blenderen min! Det har i grunn gjort det tidligere også, men tror ikke det har vært så ille som dette før. Er det noen som har opplevd det samme? Må jeg bytte den ut eller skal jeg bare ignorere det? Jeg har en Wilfa blender, og så står det avantgarde på den. Den er ca 2 år gammel, men er SVÆRT lite brukt.
Antoinette Skrevet 9. november 2009 #2 Skrevet 9. november 2009 Man skal aldri ignorere at et elektrisk apparat lukter "svidd" etter bruk. Sannsynligvis er det en kobling som er i ferd med å bli svidd av og at det er dette som forårsaker lukten. Jeg synes du skal ta med blenderen til der du kjøpte den og høre om du kan få en ny en på garantien, hvis ikke ville jeg kjøpt en ny.
Violetsky Skrevet 9. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 9. november 2009 Nå har jeg prøvd den forsiktig igjen, og det virker ikke som at det er selve blenderen som lukter. Den er ikke varm eller noe. Lukta kommer fra kniven, eller der det går i rundt på en måte, hvis dere skjønner. Kanskje den trenger å smøres? Hva smører man en blender med?
Markjordbær Skrevet 9. november 2009 #4 Skrevet 9. november 2009 Min lager også svi-lukt. Tror det kommer fra under selve "muggen" til blenderen. Jeg tenker at det er smeltelukt fra plasten under der. Men så lenge det holder seg på utsiden av muggen og ikke påvirker smaken så gidder jeg ikke å bry meg. Min opplevelse av det er at det ikke har noe med det elektriske å gjøre og derfor ikke er noe farlig. Men kjør ikke blenderen så lenge om gangen. Kjør. Stopp. Kjør. Om den blir varm så lar du den hvile litt før du kjører igjen.
Antoinette Skrevet 10. november 2009 #5 Skrevet 10. november 2009 Kanskje den trenger å smøres? Hva smører man en blender med? Du tuller nå håper jeg? Noe sier meg at du er veldig ung og ikke er vant til å være på kjøkkenet.
Belima Skrevet 10. november 2009 #6 Skrevet 10. november 2009 Svilukt fra elektriske apparater er aldri et godt tegn. Mest sannsynlig har blenderen din for lite watt. En blender bør ha 500 w for å orke frosne bær og isbiter. Når en har for lite watt, vil den arbeide tungt og ofte lukte svidd. Ikke å anbefale å bruke en slik maskin. Legger ved link til en test av blendere. Sjekk wattstyrken på de forskjellige merkene der! http://www.klikk.no/bolig/hus/article425697.ece
Antoinette Skrevet 10. november 2009 #7 Skrevet 10. november 2009 Svilukt fra elektriske apparater er aldri et godt tegn. Mest sannsynlig har blenderen din for lite watt. En blender bør ha 500 w for å orke frosne bær og isbiter. Når en har for lite watt, vil den arbeide tungt og ofte lukte svidd. Ikke å anbefale å bruke en slik maskin. Legger ved link til en test av blendere. Sjekk wattstyrken på de forskjellige merkene der! http://www.klikk.no/bolig/hus/article425697.ece En blender bør ha minst 1400 W skal den brukes til å knuse is og frosne bær. 1
Violetsky Skrevet 11. november 2009 Forfatter #8 Skrevet 11. november 2009 Du tuller nå håper jeg? Noe sier meg at du er veldig ung og ikke er vant til å være på kjøkkenet. Selvfølgelig tuller jeg! Jeg er faktisk ikke spesielt ung, og er godt vant på kjøkkenet (bare ikke på blenderområdet). Det med smøringen var bare en spøk, derav fnisefjeset. Men jeg får prøve å sjekke ut wattstyrken på den, og se om jeg kanskje må kjøpe meg en ny en. Evt. ønske meg til jul. Sure penger for en student når den er brukt såpass lite, men må man så må man
2shy Skrevet 15. oktober 2014 #9 Skrevet 15. oktober 2014 En blender bør ha minst 1400 W skal den brukes til å knuse is og frosne bær. Gammel tråd det her, men antall watt er ikke det som er reellt for at den skal knuse is. Når det er sagt så lukter også min relativt nye blender veldig svidd når jeg lager smoothie. Aldri opplevd det med andre blendere. Lukten kommer i grunn med en gang blenderen begynner å gå, men det påvirker ikke smaken. Blender perfekt, men det er vel ikke akkurat sånn at en blender skal lukte svidd?
Yme Skrevet 15. oktober 2014 #10 Skrevet 15. oktober 2014 Gammel tråd det her, men antall watt er ikke det som er reellt for at den skal knuse is. Når det er sagt så lukter også min relativt nye blender veldig svidd når jeg lager smoothie. Aldri opplevd det med andre blendere. Lukten kommer i grunn med en gang blenderen begynner å gå, men det påvirker ikke smaken. Blender perfekt, men det er vel ikke akkurat sånn at en blender skal lukte svidd? Når den lukter svidd, er det fordi den blir svidd, så da skal du bytte den inn. Helst i en helt annen modell, fra et annet merke, er min erfaring med dette.
2shy Skrevet 15. oktober 2014 #11 Skrevet 15. oktober 2014 Når den lukter svidd, er det fordi den blir svidd, så da skal du bytte den inn. Helst i en helt annen modell, fra et annet merke, er min erfaring med dette. Jeg syns bare det er litt rart at dette er bestselgeren hvis det er noe galt med denne modellen. De fleste vil vel reagere og levere den inn hvis det lukter svidd?
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #12 Skrevet 15. oktober 2014 Det er helt vanlig og udramatisk at blenderen innimellom lukter svidd. Kommer av at den blir overbelastet. Tipper alle som bruker blenderen sin regelmessig har opplevd det. Men dersom blenderen over her "alltid" lukter svidd (fra den skrus på) så taes den tilbake til butikken. Da er det noe galt med den. Dersom den feks bare lukter svidd når du knuser is er den ikke kraftig nok til å knuse is. Ikke noe galt med blenderen - men det ER noe galt med bruken. Enten slutt med det som får den til å lukte svidd, eller kjøp en bedre blender. Mmellom 6-800 w er regnet som kraftig nok (om knivene er av ok kvalitet og riktig plassert) til å lage nøttesmør. Det er mye tøffere bruk enn å knuse is. En blender på 1400 W er derfor spesialistverktøy og ikke noe folk flest trenger. Men en blender på 2-300 w er ikke egnet til mye mer enn å lage smoothie. Og ikke av frosne ting. Ikke noe galt med det, den kan likevel være kjempegod på selve blendingen og lage luftige, finknuste smoothies bedre enn en blender på 600 w, poenget er bare: kjøp blender etter bruk, ikke omtaler.Anonymous poster hash: 9d7c7...424
2shy Skrevet 15. oktober 2014 #13 Skrevet 15. oktober 2014 Det er helt vanlig og udramatisk at blenderen innimellom lukter svidd. Kommer av at den blir overbelastet. Tipper alle som bruker blenderen sin regelmessig har opplevd det. Men dersom blenderen over her "alltid" lukter svidd (fra den skrus på) så taes den tilbake til butikken. Da er det noe galt med den. Dersom den feks bare lukter svidd når du knuser is er den ikke kraftig nok til å knuse is. Ikke noe galt med blenderen - men det ER noe galt med bruken. Enten slutt med det som får den til å lukte svidd, eller kjøp en bedre blender. Mmellom 6-800 w er regnet som kraftig nok (om knivene er av ok kvalitet og riktig plassert) til å lage nøttesmør. Det er mye tøffere bruk enn å knuse is. En blender på 1400 W er derfor spesialistverktøy og ikke noe folk flest trenger. Men en blender på 2-300 w er ikke egnet til mye mer enn å lage smoothie. Og ikke av frosne ting. Ikke noe galt med det, den kan likevel være kjempegod på selve blendingen og lage luftige, finknuste smoothies bedre enn en blender på 600 w, poenget er bare: kjøp blender etter bruk, ikke omtaler.Anonymous poster hash: 9d7c7...424 Den lukter svidd uansett hva den brukes til, men lukter ekstra mye når den må jobbe mer. 800 W
Yme Skrevet 15. oktober 2014 #14 Skrevet 15. oktober 2014 Jeg syns bare det er litt rart at dette er bestselgeren hvis det er noe galt med denne modellen. De fleste vil vel reagere og levere den inn hvis det lukter svidd? Sånt har tydeligvis ikke noe å si. Jeg kjøpte den dyreste de hadde, fra et kjent merke (Philips tror jeg?), og etter å ha eid den i 4 måneder, hvor det innimellom lukta svidd av den, så jeg plutselig små, svarte prikker i smoothien min en dag. Da jeg skulle vaske maskina, etter å ha drukket opp, så jeg at hele den delen som holder fast bladet, på undersiden (ikke oppi glasset, sammen drikken) hadde smelta fullstendig, noe som kom av at plasten ikke tålte varmen fra metalltannhjulet den holdt fast.
Gjest brutal_mann Skrevet 15. oktober 2014 #15 Skrevet 15. oktober 2014 Hvis den lukter svidd er det på tide å lage sin egen utgave av "Will it blend!"
Yme Skrevet 15. oktober 2014 #16 Skrevet 15. oktober 2014 Hvis den lukter svidd er det på tide å lage sin egen utgave av "Will it blend!" Hvor man blender blenderen i seg selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå