Gå til innhold

Fjerning av ribben?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer litt på om det er flere som meg som sliter med utstikkende ribben som er veldig "ømme".. ?

Jeg har alltid har utstikkende ribben, men har ikke før det siste året hatt virkelig problemer med det..

Jeg har gått ned i vekt og "polstringen" har gradvis forsvunnet, nå klarer jeg så vidt ligge på magen uten at det gjør ganske vondt..

Problemområdet ligger rett under brystene, bare av at jeg drar fingrene mine over med litt kraft gjør vondt.. Det kjennes ømt på en måte..

Jeg har den siste tiden vurdert å ta dette opp med legen, for å høre om det er mulighet for å fjerne de aktuelle benene som gjør ubehaget, eller iallefall prøve å minske det.. Noen som har noe erfaring på dette punktet? Er litt redd det skal se rart ut etterpå..

Jeg har ikke lyst å legge på meg for dette igjen heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tviler på at det er tilrådelig å fjerne ribbebein der oppe bare fordi du har vont. Dine vitale organer ligger der oppe, en ting er jo hjertet, men en annen ting er at du har muskler mellom ribbene som hjelper til med å puste (puste dypt inn + puste tungt ut) - lungene dine blir sugd ut mot ribbene når brystkassen utvider seg ved dyp pust pga vakum mellom lungen og ribbene. Jeg innbiller meg i hvertfall at dette vakumet kan forstyrres av at du fjerner ribber.

Jeg har selv veldig ømme ribbein og jeg skjønner ikke hvorfor. Av og til er det vondt å sitte fordi det blir press på ribbene. Jeg har vurdert å snakke med en lege om det, men jeg innbiller meg at det bare er jeg som har lav smerteterskel. Kanskje det kan hjelpe å trene muskler i bryst- og mageregionen? Det er jo vel så bra beskyttelse det som fett - du som sier du ikke vil legge på deg.

Skrevet

For meg høres det ut som om musklene imellom ribbena er ømme. Jeg får det selv noen ganger. Det er bare musklene som strammer seg. Jeg tror det er stress hos meg.

Spør legen om du lurer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...