Gå til innhold

Er søskenbarnbryllup utbredt i Norge?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet at det er lov å gifte seg med søskenbarn i Norge. Men er det allment akseptert og utbredt? Tenker da blant nordmenn, ikke innvandrere. Jeg ser for meg at det ville blitt sterke reaksjoner om noen av mine søskenbarn hadde giftet seg med hverandre, og tanken virker da også totalt fremmed for meg. Mulig det ville vært annerledes med søskenbarn som ikke kjente hverandre i barndommen eller vokste opp sammen. Men jeg føler på ingen måte at det er sosialt akseptert i Norge blant ikke-innvandrere. Har jeg feil inntrykk?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg vet at det er lov å gifte seg med søskenbarn i Norge. Men er det allment akseptert og utbredt? Tenker da blant nordmenn, ikke innvandrere. Jeg ser for meg at det ville blitt sterke reaksjoner om noen av mine søskenbarn hadde giftet seg med hverandre, og tanken virker da også totalt fremmed for meg. Mulig det ville vært annerledes med søskenbarn som ikke kjente hverandre i barndommen eller vokste opp sammen. Men jeg føler på ingen måte at det er sosialt akseptert i Norge blant ikke-innvandrere. Har jeg feil inntrykk?

Jeg har et " søsken barn kjæreste par " i min familie . De er ca i begynnelsen av 40 årene og begge fraskilte fra sine tidligere mann / kvinne - men fant hverandre etterpå , de to søskenbarna mine .

De er åpenlyst sammen og familien har akseptert det . Har vært litt " snakk " om dem , men ikke mer enn det . Ingen orker bry seg , de er voksne og må få gjøre som de vil , de skader ingen tross allt . Trives de i lag - så er det ok . Er faktisk lovlig i Norge , selv om det er litt uvanlig og tabu .

Men det finnes mange flere eksempler i Norge , men det er det lite snakk om og lite å høre om .

Skrevet

Har ikke noe nært forhold til noen søskenbarn, og har ikke hatt det i oppveksten heller. Likevel er det altfor nær familie til at jeg ville være komfortabel med et kjæresteforhold til søskenbarn.

Synes det kan være for nært med tremenninger også, men det kommer an på hvor nært forholdet i oppveksten har vært. Kjenner flere som har nære forhold til tremenninger pga svært liten familie.

Skrevet

Mine tidligere naboer er søskenbarn, gift og har barn, det er ingen som har reagert noe spesielt på det.

Det bare var slik.

Skrevet

Siden det er få søskenbarn som gifter seg med hverandre har jeg ikke inntrykk av at det er særlig akseptert. Det er jo ikke bra at man får barn sammen når man er i nær slekt. Jeg tenker på misdannelser ol.

Gjest Govinda
Skrevet

Nei, i dag er det nok uvanlig blandt nordmenn. Man skal imidlertid ikke svært langt tilbake i tid før dette var dagligdags. Kong Olav giftet seg jo med sin kusine. Det var også et stykke ut på 1900-tallet vanlig at ekteskap var en mer taktisk affære. (Type holde store gårder innad i familien etc.).

I dag syns jeg vel det er lite ønskelig og ganske unødvendig, spesielt med tanke på det man vet om genetiske misdannelser etc. Dersom paret ikke får egne barn er det vel imidlertid lite å henge seg opp i. (Jeg ville IKKE blitt sammen med en av mine fettere, men så vokste vi opp som del av en storfamilie også).

Skrevet

jeg ville reagert kraftig om det skjedde blant mine søskenbarn, men vi er svært få, spredd i alder og har såpass mye og god kontakt at det bare ville blitt rart. For oss er søskenbarn såpass tett på at de er mer som "ekstrasøsken". Tror det hadde blitt noe annet med søskenbarn som ikke hadde så tette familiebånd i utgangspunktet.

Tror nok det var mer vanlig før, da man gjerne bodde på forskjellige plasser og ikke hadde så god kontakt. I dag har man gjerne tettere kontakt pga. teknologi og reisemuligheter og da blir det som sagt litt "rarere".

Må man ikke søke for å få gifte seg med søskenbarn? Da er det nok en grunn til det. For det er nok stor forskjell fra søskenbarn til søskenbarn

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg vet om to søskenbarnpar som er gift og har barn. I den ene familien er det 6 søsken, og flere av dem har mindre misdannelser.

Jeg tror ikke søskenbarnekteskap er veldig vanlig. Og heller ikke veldig sosialt akseptert, selv om det er lovlig.

Skrevet

Tror ikke det er veldig utbredt eller har særlig stor aksept i de familiene det gjelder.

Jeg syns det burde bli ulovlig for søskenbarn å få barn sammen. Det er alt for mange eksempler på at dårlige, kanskje potensielt livstruende, recessive gener kommer til utrykk hos barn av foreldre med så nært slektsskap.

Skrevet

Jeg tenker at det må føles veldig rart for besteforeldrene, det at to av barnebarna gifter seg med hverandre.

Gjest Gjest_pippi_*
Skrevet

I finnmark er det helt vanlig å gifte seg med søskenbarn. :filer:

Skrevet
Må man ikke søke for å få gifte seg med søskenbarn?

Nei, dette er ikke regulert.

Uansett var dette, som en annen sa, mye mer vanlig før, da man kanskje ikke hadde så mye kontakt med sin fetter/kusine i oppveksten. Når man har vært mye sammen i barndommen blir man som regel ikke seksuelt interesserte i hverandre på grunn av Westermarck-effekten (http://en.wikipedia.org/wiki/Westermarck_effect#Westermarck_effect).

Ellers er dette sjeldent skadelig dersom det skjer en gang i blant. Det er når det skjer flere generasjoner etter hverandre at det kan føre til misdannelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...