Gjest Gjest_smiley_* Skrevet 7. november 2009 #1 Skrevet 7. november 2009 Jeg holder på å pusee opp litt hjemme. Da jeg malte dørene innvendig hvit, gikk det helt fint å ikke bruke kvistlakk først. Derfor brukte jeg ikke kvistlakk når jeg skulle male vinduskarmen heller, men nå oppdager jeg til min store skuffelse av den gulner! Ikke alt, men her og der. Jeg her kjempe fortvilet, jeg har prøvd å bytte maling, da jeg tenkte kanskje den var for gammel, og prøvd å bytte pensler, men hjelper ikke. Så hva gjør jeg? Vil det hjelpe å bytte til oljebasert? Er litt fortvilet nå, vil ikke ha vinduskarm som har gulnet her og der....
Tante Skrevet 7. november 2009 #2 Skrevet 7. november 2009 Du kan først prøve å vaske dem i vann med en dråpe salmiakk i.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2009 #3 Skrevet 7. november 2009 Jeg holder på å pusee opp litt hjemme. Da jeg malte dørene innvendig hvit, gikk det helt fint å ikke bruke kvistlakk først. Derfor brukte jeg ikke kvistlakk når jeg skulle male vinduskarmen heller, men nå oppdager jeg til min store skuffelse av den gulner! Ikke alt, men her og der. Jeg her kjempe fortvilet, jeg har prøvd å bytte maling, da jeg tenkte kanskje den var for gammel, og prøvd å bytte pensler, men hjelper ikke. Så hva gjør jeg? Vil det hjelpe å bytte til oljebasert? Er litt fortvilet nå, vil ikke ha vinduskarm som har gulnet her og der.... maler du på uru? Anbefaler deg å grunne først.
Wildy Skrevet 7. november 2009 #4 Skrevet 7. november 2009 Puss ned, bruk skikkelig grunning og et par strøk med maling oppå? Har etterhvert lært leksa mi om at kvistlakk er nødvendig, og bruker sikkert på langt flere steder enn strengt tatt nødvendig. Men det er surt med gule flekker!
Gjest Gjest_smiley_* Skrevet 7. november 2009 #5 Skrevet 7. november 2009 Puss ned, bruk skikkelig grunning og et par strøk med maling oppå? Har etterhvert lært leksa mi om at kvistlakk er nødvendig, og bruker sikkert på langt flere steder enn strengt tatt nødvendig. Men det er surt med gule flekker! Ja, det er skikkelig surt. Men jeg trodde det var for sent med kvistlakk nå når jeg allerede har malt 2 strøk? Men det er kanskje ikke det?
Wildy Skrevet 7. november 2009 #6 Skrevet 7. november 2009 Om du tar deg jobben med å slipe ned rimelig grundig, har på kvistlakk, gunner og maler på toppen tror jeg nok du har fine karmer i mange år framover. Og neste gang er du raus med kvistlakken helt i starten. ;-) Sur jobb, men se det slik; man lærer så lenge man lever, og når det kommer til oppussing er det alltids en måte å gjøre det på som gir enda bedre resultat. Jeg har holdt på med gammelt hus i snart femten år, og gremmes når jeg tenker på hvordan jeg gjorde ting helt til å begynne med. Og måtte ettehvert gjøre hele jobben omigjen. MEn til slutt blir det bra....
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2009 #7 Skrevet 7. november 2009 så om man har grunnet og glemt kvistlakk , kan man ta det oppå grunningen eller må man pusse ned og grunne på nytt? kan man slippe å pusse ned grunningen?
Wildy Skrevet 7. november 2009 #8 Skrevet 7. november 2009 Jeg har pusset ned , tok ikke sjansen på å måtte gjøre alt enda en gang. For det er møkk kjedelig å male karmer.......
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå