Susan Sto Helit Skrevet 12. september 2011 #2801 Del Skrevet 12. september 2011 I følge de som jobber/har jobbet i barneutstyrsbutikk, er det eneste merket de ikke anbefalte Basson... Dette var vogna de hadde aller flest reparasjoner på. (Selv om den en gang kom ut som best i test.) Jeg har aldri vært spesielt vogn-interessert, og denne gangen merker jeg bagen ble en del brukt uten vogn, og vogna ble mest brukt til stillestående soving, eller til å trille pakker og bæreposer i... Elastisk sjal er gull... Kjøp ett tidlig, og tren på å knyte! Det vil gjøre det hele MYE lettere. (Putt en bamse eller noe oppi.) Å skulle lære seg å knyte etter at baby er født kan nok være det som stopper veldig mange fra å bære. Og det er SÅ kos. Og ikke minst praktisk, siden man kan få gjort ting hjemme uten at man må gå fra babyen... (Eller den gråter.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marmot Skrevet 12. september 2011 #2802 Del Skrevet 12. september 2011 Elastisk sjal er genialt, ja. Jeg hadde ikke fått gjort noe som helst husabeid det første halve året hans levde uten sjal. Har gått over til vevd for lenge siden, jeg elsker sjal! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrkHøne Skrevet 12. september 2011 #2803 Del Skrevet 12. september 2011 Her er litt av det jeg har funnet ut etter litt over middels interesse for vogner og barneutstyr Jeg har selv Edge Duo og som bagvogn er den GENIAL! Veldig høy, god og stor bag, kan brukes kjempelenge. Den er litt større og tyngre enn kanskje noen andre vogner, men som bagvogn tok jeg bestandig av bagen uansett (noe som er veldig lett). Jeg har teleskoghandtak og gubben er ganske høy og da er det veldig kjekt, for den trekkes lengre vekk fra vogna og han blir ikke gående å trø i vogna... Eneste er at kalesjen kan fort bli hengslete, men de har laget nytt system på 2012 vognene så det skal være utbedret.. Liker veldig godt Simo vogna også, hadde det ikke vært for det forferdelige understellet.. Altfor hengslete for min del og syns ikke den er noe god om man skal opp noen trappetrinn eller ned fra vegkanter o.l. Samme når den skal snus, må jo nesten ned i bakken med handtaket før vogna rører på seg. Jeg kjøpte elastisk sjal men det ble lite brukt.. Kanskje det blir brukt mer til neste når jeg har snuppa jeg må ta vare på i samme slengen men tror nok Mei Tai'en er lettere og bedre å bruke da. Er ikke lett med alle de forskjellige løsningene på alt når det gjelder disse små og tror nok det fins bra mange forskjellige meninger om samme tingen så man må nok bare prøve og finne ut av det selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 12. september 2011 #2804 Del Skrevet 12. september 2011 Meitai er også fint! Brukte ikke sjal med første, kun meitai. Og det var virkelig uunværlig da. Eneste måten å ha armene fri, og å få han til å sovne på dårlige dager... Men når jeg var komfortabel med bæring og knyting, og fikk nr 2, så oppdaget jeg jo hvor mye enklere og koseligere det var med elastisk sjal til de minste. Så kan man heller gå over til meitai eller formsydd sele når de blir litt større... Er derfor jeg mener det er viktig å bli trygg på sjalet før fødsel. Ellers tror jeg ikke man orker å sette seg inn i knytinger og sånt. (Meitai er mye enklere der.) Det bør sitte i fingrene før man føder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zia Skrevet 12. september 2011 Forfatter #2805 Del Skrevet 12. september 2011 Prøvde så vidt å trille en Simo-vogn i butikken, og måtte trille den ned fra en avsats - synes den virket litt ustødig - spørs om det er pga så mye fjæring da Får test-trille litt i butikken. Synes Edge Duo ser veldig fin ut, men ser det er så mange som er negative til tyngden, særlig når man skal ha den ut og inn av bil, og det kommer vi til å måtte gjøre ofte, sikkert nesten daglig. Derfor jeg tenker litt på City Cross også, men så plager det meg med alt man "mister" på den i forhold til Edge Duo Bæresjal har jeg veldig lyst til å lære meg å bruke - det virker så koslig og praktisk. Lurt å kjøpe i god tid før den lille kommer, og øve seg litt ja. Er det elastisk som er mest å anbefale til en nyfødt? Eller er det bare smak og behag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 12. september 2011 #2806 Del Skrevet 12. september 2011 Elastisk er mest å anbefale til de minste, ja. (Hvertfall for en nybegynner på knyting.) Vanlig vevd sjal fungerer fint for de som kan knyte. Men jeg syntes det var bedre ha elastisk der jeg kunne ta ungen ut og inn av sjalet uten å stramme/knyte på nytt. Kjørte en del bil til senter og sånt. Da var det i sjalet til bilen, ut av sjal og oppi bilsete, ut av bilsete og oppi sjalet, og så tilbake i bilsetet når vi var ferdige, for så å putte tilbake i sjalet for de 100m tilbake til huset fra bilen. Veldig greit om man skal ha mer i armene enn baby til eller fra bil. For det skal man jo ofte. Syntes det ble litt mere styr når han ble større, og jeg måtte styre med formsydd sele eller meitai, fordi den må åpnes og festes for hver gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zia Skrevet 12. september 2011 Forfatter #2807 Del Skrevet 12. september 2011 Det høres jo virkelig lurt ut! Spørs om jeg skal begynne å lete etter elastiske sjal da, og kanskje bestille et først som sist Noen merker som er å anbefale, eller er et elastisk sjal likt et annet liksom? Og hvor kjøper man de? Har de på babybutikkene, eller blir det nettshopping? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 12. september 2011 #2808 Del Skrevet 12. september 2011 Nettshopping er jo det enkleste da... (Finn har ganske mange nesten ubrukte, f.eks...) Det finnes flere typer som er bra. Jeg hadde Moby D på lån.(Samme som Moby Wrap, bare med et uelastisk felt på midten. Kan dermed brukes på litt tyngre barn uten å sige.) Skulle jeg kjøpt noe selv, tror jeg kanskje jeg ville kjøpt i bambus, siden bambusklær er så herlig myke! Finnes mange nettbutikker å titte i da: www.syvsjal.no lotusbarn.no bereglede.no www.kenguruloftet.no Misunnelig på deg som kan få sjalbære liten baby... Håper jeg snart kan bli tante eller noe, så jeg kan låne en å bære på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 12. september 2011 #2809 Del Skrevet 12. september 2011 Steg for steg knyteinnstruksjoner finner du forresten på www.tettinntil.no De er kjempebra, med bilder og alt! http://tettinntil.creocommunico.com/pages/elastiskfrosk.php Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 12. september 2011 #2810 Del Skrevet 12. september 2011 Uff, kjenner jeg angrer litt på at jeg har bestemt meg for å kjøpe ny vogn når jeg ser hvor mye som skal vurderes... Sist tok vi bare imot den vi arva, veldig enkelt og greit FrkHøne: Du sier Edge Duo er genial som bagvogn. Hvordan er den som sportsvogn da? Vi må vel forresten kanskje ha en søskenvogn eller noe slikt i tillegg. Noen som har erfaring med slikt? Sorry for kupping av tråd... Zia: Jeg kjøpte mitt elastiske sjal på en eller annen nettbutikk, en amerikansk en tror jeg. Var hvertfall mye billigere (under halv pris) enn i butikk her i Norge. Men de solgte/(selger?) de samme sjalene, MobyWrap, på f.eks. Barnas Hus. Men ser også at de er relativt billige i norske nettbutikker nå, f.eks. her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pupsilure Skrevet 12. september 2011 #2811 Del Skrevet 12. september 2011 Jeg kjøpte moby wrap til ei venninne på eBay og gav under 200 kr. Prøvde meg på tricot slen, men det ble for mye styr for meg. Det kjøpte jeg brukt på finn for ca 250 kr, og solgte det videre til Becky Ergo bæresele, derimot, likte jeg veldig godt Ang vogn så går det jo an å kjøpe brukt og selge igjen. Jeg tror jeg vil ha forskjellige vogner for liten baby og stor baby neste gang Så slipper man å tenke så mye på at det skal passe for alle bruk. Har solgt to vogner på finn allerede, og kjøpt 4 selv Gått raskt og greit alle gangene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 12. september 2011 #2812 Del Skrevet 12. september 2011 Bæresjal har jeg veldig lyst til å lære meg å bruke - det virker så koslig og praktisk. Lurt å kjøpe i god tid før den lille kommer, og øve seg litt ja. Er det elastisk som er mest å anbefale til en nyfødt? Eller er det bare smak og behag? Jeg har Moby Wrap og det er litt knotete å knytte med det samme, men en kommer raskt inn i det Jeg hadde ikke øvd på forhånd før Vesla kom Superdeilig å bære i, og hun kooooser seg oppi der! Sovner som regel ganske kjapt Gleder meg til hun blir litt større og jeg kan ha henne forover så hun kan følge med på verden Jeg var heldig og traff på en butikk med halv pris Skal også sy meg en Meitai er planen, får se hva jeg får tid til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 13. september 2011 #2813 Del Skrevet 13. september 2011 Jeg har Moby Wrap og det er litt knotete å knytte med det samme, men en kommer raskt inn i det Jeg hadde ikke øvd på forhånd før Vesla kom Superdeilig å bære i, og hun kooooser seg oppi der! Sovner som regel ganske kjapt Gleder meg til hun blir litt større og jeg kan ha henne forover så hun kan følge med på verden Jeg var heldig og traff på en butikk med halv pris Skal også sy meg en Meitai er planen, får se hva jeg får tid til Bare vær forberedt på at fremmover i Moby Wrap kan bli TUNGT for deg. Da er det bedre med meitai og høy ryggsekkknyting, så hun ser over skulderen din. Det er mye lettere for deg, og hun får kjempefin utsikt og kan se alt hun vil. Moby Wrap syntes jeg satt aller best fram til han ville se seg om. For da "market" han seg "ut av" knytingen, så jeg måtte trekke opp her og der hele tiden. Var lettere med formsydd på magen eller meitai høyt på ryggen da. (Og nå husker jeg at jeg har veldig lyst til å sy meg ny meitai...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Punky Brewster Skrevet 14. september 2011 #2814 Del Skrevet 14. september 2011 Her ser det jo ut til å stå bra til. Høres ut som det er en liten luring på gang. Og så er det jo masse bra informasjon her om vogner og bæresjal. Tror jeg skal følge med på dette. Det er litt vanskelig å orientere seg på alt. Så langt har jeg bare kjøpt ei veldig fin sparkebukse, men regner med lillegutt trenger mer etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zia Skrevet 14. september 2011 Forfatter #2815 Del Skrevet 14. september 2011 Det er gull verdt med råd fra dere som har erfaring altså Fått masse ideer til ting som skal kikkes nærmere på, og evt kjøpes inn Og kupping av boki mi er helt i orden Kupp i vei - jeg lærer masse av det og jeg! Det er jo alltids noe man ikke har tenkt på selv. Har omsider fått skrevet en slags liste over hva vi må ha, og den ble lang gitt Viste den til mannen, og han ble litt satt ut han også - han har vel ikke akkurat tenkt på alle de små tingene Har forøvrig vært hos legen i dag, for oppfølging av noe mystisk forkjølelse/influensa/lungebetennelse/kikhoste (velg et alternativ som passer ), og det var det mest komiske jeg har vært med på noen sinne Måtte til en turnuslege, og han var nok ganske fersk. Han startet fornøyd med å slå fast at jeg var gravid. Joda, men det er jo ikke derfor jeg er her - har du lest journalen? Stillhet tilbake, så jeg fortalte om sykdomsforløpet så langt da, med hosting, forkjølelse, brist i ribbein osv. Så fikk jeg tre ganger spørsmål om jeg hadde tatt noen medisiner - Nei, det er jo ikke så mye jeg kan ta, svarte jeg. Joda, Bronkyl kunne jeg ta! Eh, neeeeeei! Så gikk det med 5 minutter til oppslag, før han konstaterte at nei, det kunne man visst ikke ta når man var gravid nei... Og ribbeinet? - å joda, det var jo så vanlig med disse babyene at de sparket litt oppi der og sånn, så det var da ikke rart. Men eh, livmoren er jo ikke i nærheten av ribbeina helt enda da? Nei, pyttsann, vi kunne jo alltids kjenne litt på det da, siden jeg insisterte, men så utgikk det i stedet, for da kom han på noe nytt: Trener du enda? HÆ?? Hva har det med saken å gjøre - jeg kan jo ikke trene når jeg er syk med luftveisproblemer etc? Neeeei, sant nok... Men du kan jo bruke tiden du er sykemeldt nå til å kose deg hjemme da?? Uhm, jeg koser meg ikke så veldig, for jeg er jo syk - jeg får jo ikke sove, eller spise eller noe??! Neeeei, det var jo dumt... Da er det vel ikke så mange råd jeg kan gi deg, sier han - eller jo, du spiser vel sundt og sånn? Eh JA - men for fjortende gang - jeg er jo ikke her fordi jeg er GRAVID-sliten, men for luftveisproblemer (som det står skrevet om på de siste 5 journalnotatene forut for denne timen). Og der ga jeg han opp - makan til håpløs lege - trodde jeg skulle omkomme av latter når jeg gikk ut derifra. Hvordan er det mulig å være så fjern?? Ikke hadde han lest journalen, og ante ikke hvorfor jeg var der, og ikke lyttet han på lunger etc, eller kjente på ribbeinet, eller foretok seg noe som helst, og i tillegg forslo han et medikament man ikke skal ta som gravid, og ba meg trene og spise sunt, når jeg kanskje har lungebetennelse eller kikhoste??!? Og det mest komiske var at det var fastlegen min som ville ha meg inn til kontroll, fordi de vil passe nøye på og følge opp dette svineriet - hun kommer til å begynne å lure når hun leser journalen Sorry altså, skjønner det er en ting som må oppleves for at det skal bli morsomt, men det var bare dødsens hysterisk, så måtte bare få det ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucky? Skrevet 14. september 2011 #2816 Del Skrevet 14. september 2011 Fantastisk lege! Er det mulig? Får håpe du får time hos fastlegen din fort i allefall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pupsilure Skrevet 14. september 2011 #2817 Del Skrevet 14. september 2011 God bedring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lollipop* Skrevet 14. september 2011 #2818 Del Skrevet 14. september 2011 Jeg må bare litt av den legen, makan til kunnskapsløs. Greit nok at man er ny og kan ikke alt, selvfølgelig, men å lese journalen og grunnen til at man er der er noe man absolutt skal kunne kreve uansett erfaring. Men over til deg kjære Zia-mor. Det er ikke noe greit å høre at du har det så vondt Sender god-bedring-tanker over og håper en annen lege kan få fastslått noe diagnose eller hva som helst som kan hjelpe deg så du kan bli frisk igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaV Skrevet 14. september 2011 #2819 Del Skrevet 14. september 2011 Den personen der hørtes jo helt inkompetent ut! For meg som styrer med turnuslegeplass om dagen lurer jeg selvfølgelig på hvor denne fjompen har studert hen Håper plagene dine går over snart. Kjedelig å måtte ha en luftveisinfeksjon oppå graviditeten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neala Skrevet 14. september 2011 #2820 Del Skrevet 14. september 2011 (endret) Endret 14. september 2011 av chico Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå