Gå til innhold

vanskelig på jobb


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Lurer på hva jeg skal gjøre..

jobber som spl , og er gravid 1 trimester. I det siste halvåret har det brutt ut smitte/diare på avdelingen, av type clostridium. det er lite info på dette på nettet, men behandlingen betår av flagyl, noe gravide spesielt 1 trimester ikke skal ta pga risiko for abort og fosterskader.

tidligere har jeg tatt forbehold og fulgt smitteregime og tatt min del av skift når jeg ikke var gravid, men har spurt kollegaene mine om hjelp hos smittepasienter,nå som det er uvisst hva slags risiko denne type bakerie gjør under graviditet og at jeg ikke kan få behandling for den uten risiko dersom jeg blir smittet.

Jobber fast med en kollega som sier hun ikke vil hjelpe meg i frykt for smitte selv. hun tar skift av slike pasienter i sin egen avdelingen, men vil ikke hjelpe meg pga "høyere risiko" for hennes egen del. jeg ville hjulpet til hadde situajonen vært slik for henne og jeg ba kun om hjelp til en pasient.

Føler meg nå som en belasting, siden jeg må be om hjelp, og at dette er en kjipt situasjon.jeg har stilt opp for denne kollegaen før og ble faktisk veldig skuffet.

Må jeg sykmelde meg selv om jeg er frisk for å unngå smitte? synes det er for ille også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får neppe en sykemelding for dette, men du har krav på tilrettelegging. Ta det opp med sjefen din, og dere vil sammen kunne kommer frem til en løsning. F.eks at du ikke skal ha ansvar for pasientene som har denne sykdommen. Ellers vil legen din kunne hjelpe deg med litt informasjon rundt hvor smittsomt dette er, hvor farlig det er for fosteret osv. og evt. skrive brev til arbeidsgiveren din om hvilke hensyn som bør tas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som ønsker å utsette seg for høyere smitterisiko enn høyst nødvendig, så dette må du nok ta med din lege og få klarhet i smitterisiko og eventuell tilrettelegging.

Man kan nok ikke forvente at andre skal avlaste en når man er frisk, men foreligger det en klar avtale med legen/arbeidsgiver så må de jo holde seg til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke andre arbeidstakeres plikt å gjøre din jobb. Dersom du trenger tilrettelegging må du først kontakte legen, som så (i fall han vurderer det slik) rapporterer til din arbeidsplass hvilken tilrettelegging du må ha. Du kan ikke "sykemelde deg", det er det bare legen som kan gjøre, og da etter sin egen vurdering, ikke din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva jeg skal gjøre..

jobber som spl , og er gravid 1 trimester. I det siste halvåret har det brutt ut smitte/diare på avdelingen, av type clostridium. det er lite info på dette på nettet, men behandlingen betår av flagyl, noe gravide spesielt 1 trimester ikke skal ta pga risiko for abort og fosterskader.

tidligere har jeg tatt forbehold og fulgt smitteregime og tatt min del av skift når jeg ikke var gravid, men har spurt kollegaene mine om hjelp hos smittepasienter,nå som det er uvisst hva slags risiko denne type bakerie gjør under graviditet og at jeg ikke kan få behandling for den uten risiko dersom jeg blir smittet.

Jobber fast med en kollega som sier hun ikke vil hjelpe meg i frykt for smitte selv. hun tar skift av slike pasienter i sin egen avdelingen, men vil ikke hjelpe meg pga "høyere risiko" for hennes egen del. jeg ville hjulpet til hadde situajonen vært slik for henne og jeg ba kun om hjelp til en pasient.

Føler meg nå som en belasting, siden jeg må be om hjelp, og at dette er en kjipt situasjon.jeg har stilt opp for denne kollegaen før og ble faktisk veldig skuffet.

Må jeg sykmelde meg selv om jeg er frisk for å unngå smitte? synes det er for ille også

Jeg er også sykepleier. Og jeg skjønner ikke problemet. Du er gravid, ikke syk. Selv om det er clostridium på avd, så betyr det ikke at du får det. Du bruker vel munnbind, hansker, frakk? Flagyl tbl er det pas som tar, ikke du;-) Husk bare nøye håndvask etterpå. Sprit hjelper ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også sykepleier. Og jeg skjønner ikke problemet. Du er gravid, ikke syk. Selv om det er clostridium på avd, så betyr det ikke at du får det. Du bruker vel munnbind, hansker, frakk? Flagyl tbl er det pas som tar, ikke du;-) Husk bare nøye håndvask etterpå. Sprit hjelper ikke.

jeg er ikke redd for å administrer flagyl til pasienter. poenget mitt var at flagyl er behandlingen for clostridium tilfelle smitte. og denne behandlingen er ikke bra for gravide. jeg tar bare ikke sjansen på denne type smitte og er blitt frarådet av lege å stelle pasieenten med smitte.

ville du utsatt deg selv og barnet ditt når det finnes så lite dokumentasjon rundt dette? Jeg vet jeg ikke er syk. jeg går på jobben selv om jeg er kvalm og kaster opp og jobber ekstra. men enkelte ting tar jeg rett og slett ikke sjansen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang kollegaen min. hun ba meg ikke ta kontakt med avdleder ang dette heller. hun ville at jeg skulle sladre.så derfor synes jeg sitauasjonen ble vanskelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...