Gjest freedom Skrevet 19. august 2003 #1 Del Skrevet 19. august 2003 Det forundrer meg at norske kvinner og deres organisasjoner ikke tar noe skikkelig oppgjør med islam. Muslimers mål er overalt og alltid å oppnå total politisk og økonomisk makt i et samfunn når det er mulig, og dermed vil Vestens frie kvinner miste alle de rettigheter de har tilkjempet seg i de siste hundre år. Jeg tror at grunnen til tausheten er redsel, og den ervel begrunnet. Drap og forfølgelse av annerledes tenkende er godkjent og sanksjonert i Koranen og andre islamske skrifter og regler. Konflikten mellom islam og demokrati og likestilling er absolutt og vil bare bli løst ved at den ene siden beseirer den andre totalt. Islam har tusen ansikter som alle står for det samme selv om de ser forskjellig ut. Terrorisme og vakre ord om fred og kjærlighet er to sider av samme sak. Muslimene er utrolig dyktige til å forstille seg og føre folk bak lyset, og løgn og desinformasjon er også akseptert i selve religionen. Det er svært ubehagelig å måtte innse dette, og derfor velger de fleste å se bort fra det. Men det er nødvendig å ta det inn over seg og forstå hva vi egentlig kan stå overfor, nemlig tap av frihet, likestilling, velstand og verdighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 19. august 2003 #2 Del Skrevet 19. august 2003 Jeg tror at grunnen til tausheten er redsel Eller kan det være at kvinners organisasjoner ikke ser på islams overtakelse av verden som noen trussel? Og at de jobber mot konkrete uetiske handlinger uavhengig religion? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 19. august 2003 #3 Del Skrevet 19. august 2003 Her var det jammen skremselspropaganda! Alle religioner har vel i bunn og grunn et kvinnesyn hvor kvinnen ikke er så mye verdt. I Irland f.eks er ikke abort lov, selv om kvinnen har blitt voldtatt. Og alle religioner har vel et snev av imperialisme i seg? Det har jo vært en populær kristen sport opp gjennom århundrene å dra til jorsalaland for å drepe hedninger og røve skattene deres. Selv idag er det hvite misjonærer i afrika som motarbeider aidsprogrammene, lærer lokalbefolkningen at kondom ikke fungerer.. fordi de vil tvinge dem til deres syn med at sex hører til i ekteskapet. Skylapper er en fin ting. Nei, jeg tror ikke muslimene kommer til å ta over Norge. Ja, jeg synes norske jenter skal kjempe med muslimske kvinner i Norge for deres rettigheter. Demokrati og likestilling gjelder for alle innbyggerne i landet, ikke bare de kristne. Uansett om menn i den religionen synes kvinnefrigjøring belaster familieæren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest freedom Skrevet 19. august 2003 #4 Del Skrevet 19. august 2003 De to innleggene viser at man ikke orker eller ønsker å se virkeligheten i øynene. Det nytter ikke å jobbe for etiske mål når islam først har fått makten. Å vise til overgrep i andre religioner er en vanlig debatteknikk som særlig benyttes av venstreradikale, som nå fungerer som islams nyttige idioter. Hør på hva flyktninger fra Iran har å fortelle hvis man vil forstå hva islamsk styre går ut på. Det må gjøres klart for muslimer i Norge at vi aldri vil godta en muslimsk stat, eller en stat der islam har avgjørende innflytelse. Vi må forlange at det alltid skal være et skille mellom religion og stat. Islamismen er vår tids nazisme eller kommunisme og utgjør en liknende trusel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krølltoppen Skrevet 19. august 2003 #5 Del Skrevet 19. august 2003 Kanskje det hadde vært en ide å skille mellom religion og kvinne-undertrykking? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest freedom Skrevet 20. august 2003 #6 Del Skrevet 20. august 2003 Det går ikke an å skille mellom islam og kvinneundertrykking. Den er lovfestet i religionen, som muslimer betrakter som et sett av absolutte og evige sannheter. Det er ingen mulighet for samarbeid og gjensidig forståelse mellom slike absolutistiske trossystemer og annerledes tenkende. Islam deler verden inn i to deler, den som tilhører de rettroende og rettenkende, og den som (foreløpig) tilhører de vantro og uhellige. Denne delen kalles krigssonen, og muslimer som oppholder seg i den befinner seg i fiendeland og må innrette seg taktisk deretter. Ved hjelp av innvandring, høye fødselsrater, innfiltrering og desinformasjon skal så det nye landet koloniseres og bringes inn under islam. Ikke-muslimer vil (forhåpentlig) få lov til å beholde livet, men vil bli diskriminert og undertrykt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 20. august 2003 #7 Del Skrevet 20. august 2003 Det er ikke riktig det du sier. Du kan ikke se på muslimer som en ensartet GRUPPE - ikke alle som du definerer som muslimer definerer seg selv som religiøse. De har havnet i denne gruppen, på samme måte som jeg har havnet i gruppen "kristen". Du finner muslimer over hele verden. Muslimer i det tidligere Jugoslavia er anderledes enn muslimer i Pakistan. Muslimer fra Pakistan bosatt i Oslo er anderledes enn muslimer som bor i Islamabad. Muslimer i Islamabad er anderledes enn på landsbygda utenfor. Og med anderledes mener jeg at ofte defineres tradisjoner som religiøse handlinger, noe de ikke alltid er. De er spesielle for det folket som bor der (og tilfeldigvis er muslimer) ikke islam. Så har vi disse religiøse lederne som tvinger kvinner i burka og som reduserer friheten totalt sett. Det som er viktig er at det er syke ledere som har skylden her, syke ledere som (mis)bruker religionen for alt det er verd i sin favør. Karismatiske og utdannede syke ledere som hjernevasker folk med sine syke tolkninger. Kristendommen har også mange slike å se tilbake på. Det står i koranen at kvinnen skal dekke seg til. Spør en moderne kvinne i Islamabad om hvordan hun ser på det. De fleste mener at de dekker seg til når de kler på seg bukse og skjorte - det er den moderne generasjons tolkning av dette tema i koranen. En pakistansk kvinne i 60 årene, bosatt i Oslo er derimot preget av tradisjon og syn på menn, livet, hva som sømmer seg - akkurat på samme måte som våre mødre i 60 årene - og hun synes at det å dekke seg til også innebærer hår. Poenget mitt er at verden går fremover, verden er i forandring. Vi kan ikke generalisere en hel gruppe mennesker som er så utrolig sammensatt og så utrolig forskjellig, bare fordi media forteller deg om de fundamentalistiske muslimene i afganistan. Islam praktiseres ulikt ettersom hvor du befinner deg i verden, og hvis du har noe å si om folkene som praktiserer denne religionen, så må du si hvem du mener. Du må ikke bruke et utsagn fra en mann bosatt på landbygda i Pakistan og la den gjelde for en ung mann i Jugoslavia. Du ser vel at dette blir helt feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 21. august 2003 #8 Del Skrevet 21. august 2003 kristendommen hadde det samme kvinnesynet for noen hundre år siden.. men ting har utviklet seg... det vil det også gjøre innenfor islam tror jeg.. de ligger bare noen hundreår etter oss... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheba Skrevet 22. august 2003 #9 Del Skrevet 22. august 2003 kristendommen hadde det samme kvinnesynet for noen hundre år siden.. men ting har utviklet seg... det vil det også gjøre innenfor islam tror jeg.. de ligger bare noen hundreår etter oss... Vi får håpe det. De har rett og slett ikke gått igjennom "opplysningstidens vaskemaskin" enda. Vi får håpe islam gjør det etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Felicity Skrevet 22. august 2003 #10 Del Skrevet 22. august 2003 Det går ikke an å skille mellom islam og kvinneundertrykking. Den er lovfestet i religionen' date=' som muslimer betrakter som et sett av absolutte og evige sannheter. [/quote'] ...... si meg, har du LEST og STUDERT Koranen lille venn? Eller er utsagnene dine ene og alene basert på mediepropaganda som har versert siden 11.september? Koranen oppfordrer til selvstendighet - selvstendighet også for kvinner. Kvinneundertrykking er IKKE lovfestet i Islam - hvor har du det fra? Ihvertfall ikke fra Koranen. Jeg har lest og studert Koranen (nei, jeg er ikke muslim) - med øye for å se hva dette faktisk dreier seg om. I alle religioner finnes det ekstremiteter, også i Islam - og det er disse særtolkningene av Koranen sammen med ekstremiteter som resulterer i kvinneundertrykking i ENKELTE muslimske grupper - i ENKELTE! Alle religioner har sin bok, kristendommen har Bibelen - og vi vet alle at det i den er rom for flere tolkninger, det samme gjelder Koranen. Om vi alle hadde vist respekt for andres trosretning, så tror jeg at vi hadde kommet et godt stykke på vei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. august 2003 #11 Del Skrevet 22. august 2003 Felicity, dette var kloke ord. Det finnes tre store "bok-religioner."Kristendommen, jødedommen og islam. Vi kjenner jo best til kristendommen, og vet at det finnes teologistudenter som bruker år av sitt liv på universitretet. I følge denne freedom" så skulle chilenere, italienere, amerikanere og nordmenn ha det samme syn på likestilling og ekteskap! Vi er jo alle kristne! Vi vet jo alle hvor stor forskjell det er på en vanlig norsk sofakristen og en jehovas vitne. Likevel så aksepterer vi uten problemer en "populærvitenskapelig" tolkning av koranen om vi henter den fra siste utgave av VG eller Dagbladet. Slik er altså muslimer. Jeg studerer i disse dager islamsk etikk og muslimsk moral. Dette er to forskjellige ting. Både blant jøder, kristne og muslimer er det mange med selektiv moralsk dysleksi. I disse skrevne ord så har de forskjellige religiøse til alle tider vært mest opptatt av hva boken sier om kjønn og seksualitet. Det faktum at boken (bibelen/koranen) handler mest om et kappløp i gode gjerninger blir det veldig lett å overse. Desverrre råder dobbeltmoralen blant de fleste av oss, troende eller ikke troende :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest freedom Skrevet 29. august 2003 #12 Del Skrevet 29. august 2003 Innleggene er ikke egnet til å berolige. Det finnes forskjeller mellom de muslimske landene, men likhetene er mye større. Islam har misjonsbefaling og muslimer anser seg sjøl som et herrefolk når det gjelder religion. Målet er og blir stadig ekspansjon og erobring. Når kvinner i Pakistan må gå i minimum bukse og skjorte, så er dette undertrykking. De som skriver her er enten naive eller islamsympatisører, eller muslimer? Kvinneundertrykkinga er lovfestet i muslimske lover og tradisjoner som bygger på Koranen. Kvinner har mindre arverett, mindre verdi som vitner osv. Ytringsfrihet og religionsfrihet er også direkte forbudt i Islam. I Koranen står det tilogmed at tvil er forbudt. Det finnes ingen tegn til reell reformasjon eller vilje til endring innen Islam. De muslimer som ønsker noe slikt tier klokelig stille utfra et ønske om å beholde livet. Vi får håpe at Åsne Seierstad beholder det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 29. august 2003 #13 Del Skrevet 29. august 2003 Er det undertrykking at kvinner i USA må bruke bikinioverdel? Og hva med at det noen steder er forbudt å skifte på stranda? Og at nakenbading er forbudt i Hellas? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 1. september 2003 #14 Del Skrevet 1. september 2003 hva med fullt ut muslimske kvinner som bader i BH og underbukse mens det både er menn og kvinner tilstede da? og som jobber og tjener penger, og som bruker pengene sine som de vil, til seg selv og hva de ønsker. Og som går med skjørt i den lengden de selv ønsker og singletter til daglig og sminke uten slør? I de muslimske landene hvor mennene ikke gifter bort døtrene sine, men lar de gifte seg med de de selv ønsker, der muslimer skiller seg og moren tar noen av barna og faren noen av barna? Hvordan er de undertrykte? Du som kjenner til all verdens muslimske land og deres likheter, kan helt sikkert forklare meg hvor undertrykte disse kvinnene er! Du prøver og prøver å trykke alle innen en trosretning inn i en boks som hovedsaklig hører til for fanatikere, og klarer ikke helt å innrømme at du KAN ta feil gjør du? Som andre har spurt deg om før, og du tydeligvis ikke er interessert i å svare på: Har du personlig lest og studert religionen og koranen? Kjenner du mange muslimer personlig? Har du vært i mange av disse landene du snakker om? Og bodd i deres hjem? Jeg påstår så absolutt ikke at det IKKE finnes undertrykte kvinner innen muslimske grupper, jeg påstår heller ikke at ikke det finnes muslimske grupper som er slik du påstår alle er. Men du BØR på ett tidspunkt forsøke å forstå at du aldri kan plassere "alle" innen en boks som er altfor snever for så mange forskjellige mennesker. Ellers kommer du til å bli ødelagt av hat og redsel for noe du overhode ikke har kjennskap til, og som du stort sett ikke trenger være redd for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kafira Skrevet 15. september 2003 #15 Del Skrevet 15. september 2003 kristendommen hadde det samme kvinnesynet for noen hundre år siden.. men ting har utviklet seg... det vil det også gjøre innenfor islam tror jeg.. de ligger bare noen hundreår etter oss... Gjør de? Jeg trodde de var i samme århundre som oss. Iranske, afghanske og irakiske kvinner nøt tidligere åpne sekulære samfunn hvor deres stilling var fri og vestlige kvinners. De tok vel feil av hvilken tid de var i da, men jammen ble de nappet tilbake til den rette tiden muslimer er i. Til de av dere som mener islam og kristendom er det samme og som har studert islam så grundig. Hva er kristendommens svar på shariah og khilafah? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kafira Skrevet 15. september 2003 #16 Del Skrevet 15. september 2003 kristendommen hadde det samme kvinnesynet for noen hundre år siden.. men ting har utviklet seg... det vil det også gjøre innenfor islam tror jeg.. de ligger bare noen hundreår etter oss... Gjør de? Jeg trodde de var i samme århundre som oss. Iranske, afghanske og irakiske kvinner nøt tidligere åpne sekulære samfunn hvor deres stilling var fri og lik vestlige kvinners. De tok vel feil av hvilken tid de var i da, men jammen ble de nappet tilbake til den rette tiden muslimer er i. Dessuten, hadde kristendommen forskjellig regler for skilsmisse for menn og kvinner? Kunne kristne menn gifte seg med flere kvinner enn 1? Har kristendommen bakt inn et rettsystem som vurderer kvinners vitnemål til halvparten av menns? Hadde kristendommen innbakt et system hvor mannen får barna etter skilsmisse? Har kristendommen restriksjoner for hvem kvinner kan gifte seg med som er forskjellige fra menns restriksjoner? Til de av dere som mener islam og kristendom er det samme og som har studert islam så grundig. Hva er kristendommens svar på shariah og khilafah? Og aline, hvor finner du disse progressive muslimske land? Gi meg eksempler på muslimske land som tillater kvinner å bade i badedrakt og miniskjørt med kjæresten sin er du snill... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kafira Skrevet 15. september 2003 #17 Del Skrevet 15. september 2003 kristendommen hadde det samme kvinnesynet for noen hundre år siden.. men ting har utviklet seg... det vil det også gjøre innenfor islam tror jeg.. de ligger bare noen hundreår etter oss... Gjør de? Jeg trodde de var i samme århundre som oss. Iranske, afghanske og irakiske kvinner nøt tidligere åpne sekulære samfunn hvor deres stilling var fri og lik vestlige kvinners. De tok vel feil av hvilken tid de var i da, men jammen ble de nappet tilbake til den rette tiden muslimer er i. Dessuten, hadde kristendommen forskjellig regler for skilsmisse for menn og kvinner? Kunne kristne menn gifte seg med flere kvinner enn 1? Har kristendommen bakt inn et rettsystem som vurderer kvinners vitnemål til halvparten av menns? Hadde kristendommen innbakt et system hvor mannen får barna etter skilsmisse? Har kristendommen restriksjoner for hvem kvinner kan gifte seg med som er forskjellige fra menns restriksjoner? Til de av dere som mener islam og kristendom er det samme og som har studert islam så grundig. Hva er kristendommens svar på shariah og khilafah? Og aline, hvor finner du disse progressive muslimske land? Gi meg eksempler på muslimske land som tillater kvinner å bade i badedrakt og løpe rundt i miniskjørt med kjæresten sin er du snill... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kafira Skrevet 15. september 2003 #18 Del Skrevet 15. september 2003 kristendommen hadde det samme kvinnesynet for noen hundre år siden.. men ting har utviklet seg... det vil det også gjøre innenfor islam tror jeg.. de ligger bare noen hundreår etter oss... Gjør de? Jeg trodde de var i samme århundre som oss. Iranske, afghanske og irakiske kvinner nøt tidligere åpne sekulære samfunn hvor deres stilling var fri og lik vestlige kvinners. De tok vel feil av hvilken tid de var i da, men jammen ble de nappet tilbake til den rette tiden muslimer er i. Dessuten, hadde kristendommen forskjellig regler for skilsmisse for menn og kvinner? Kunne kristne menn gifte seg med flere kvinner enn 1? Har kristendommen bakt inn et rettsystem som vurderer kvinners vitnemål til halvparten av menns? Hadde kristendommen innbakt et system hvor mannen får barna etter skilsmisse? Har kristendommen restriksjoner for hvem kvinner kan gifte seg med som er forskjellige fra menns restriksjoner? Til de av dere som mener islam og kristendom er det samme og som har studert islam så grundig. Hva er kristendommens svar på shariah og khilafah? Og aline, hvor finner du disse progressive muslimske land? Gi meg eksempler på muslimske land som tillater kvinner å bade i badedrakt og løpe rundt i miniskjørt med kjæresten sin er du snill... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 15. september 2003 #19 Del Skrevet 15. september 2003 1481 er året i den muslimske kalenderen.. når har iranske og irakiske og arabiske kvinner vært frie da må være lenge siden det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 15. september 2003 #20 Del Skrevet 15. september 2003 1481 er året i den muslimske kalenderen.. når har iranske og irakiske og arabiske kvinner vært frie da må være lenge siden det.. På 60 og 70 -tallet gikk damer i miniskjørt, og nektet å gå med slør både i Iran, Irak og Afghanistan. Det var faktisk forbudt med slør i perioder. Nå hadde denne perioden andre baksider (a la Cuba), med at de rike hadde all makt i en diktaturstat-hvilket igjen førte til preste-statskupp. Og der er vi i dag. Nå er slør påbudt, selv om det er litt bedre nå enn da. I Egypt var det kun rike kvinner som dekket seg til (de var så fiine at ingen andre skulle se dem)-dermed ble slør etterhvert mote blant vanlige folk også. Saudi-Arabia er litt annerledes pga mye olje, der har ikke kvinnene trengt å gå på universitet og lære mye; det har vært lettere å undertrykke dem. Irans historie; http://historie.cappelen.no/fagforum/iran.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå