Gå til innhold

Hoster til jeg mister pusten

Fremhevede innlegg

Skrevet

De siste dagene har jeg fått en helt grusom hoste. Jeg hoster til jeg nærmest brekker meg eller mister pusten. Ikke alltid det er like ille, men alt for ofte, og i sted ble jeg skikkelig slapp pga dette og satt og hev etter pusten som om jeg hyperventilerte. Jeg har sikkert blitt forkjøla eller fått influensa, for jeg har hatt vondt i bihulene (panna og bak øynene) og er snørrete, nyser og er tett i nesen også.

Jeg har hatt slik hoste som det her før, og jeg tror ikke jeg var syk da. Det er mulig det var da jeg hadde kyssesyken jeg hadde den hosten, ikke vet jeg. Burde jeg kontakte lege? Jeg har ikke tenkt på det pga jeg har vært hos legen før i tiden og de aldri har funnet ut av noe, så det føles så unødvendig ...

Har en slags tørrhoste, men jeg får opp noe slim i ny og ned, høres nesten ut som røykhoste (bjeffing?) når det står på som verst.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres nesten litt ut som kikhoste? Uansett, når hosten er så ille at du får pusteproblemer, tror jeg det er lurt å kontakte legen. :troest:

Skrevet

Syns det høres ut som en kraftig bronkitt eller luftveisinfeksjon. Dra til lege og få deg en resept på Cosylan slik at du ikke hoster slik.

Gjest Chiffon
Skrevet

Ville og dratt til legen, det kan hende du trenger penicillin og skikkelig hostesaft.

Skrevet

Du er ikke alene! Jeg har hatt slik hoste nå i snart 4 uker. Har "full pakke" ellers og med symptomer. Etter alt å dømme har jeg svineinfluensa.

Hvis du ikke har feber, har du mest sannsynlig "bare" et forkjølelsesvirus. Antibiotika hjelper ikke mot noe virus.

Siden du har noe slim, kommer ikke legen til å gi deg noe hostedempende, fordi det er viktig at du får hostet opp slimet.

Jeg anbefaler deg å kjøpe Bisolvon hostesaft (fåes også som tabletter) reseptfritt på apoteket. Det er slimløsende, sånn at du lettere får hostet opp slimet. Det er ingen grunn til å gå til legen med mindre du har feber, blir veeldig tungpustet eller får vondt rundt bryst/rygg (lungebetennelse). Det er helt normalt å få bronkitt i forbindelse med en forkjølelse.

Skrevet

Med tanke på at kikhoste kan være livsfarlig for spedbarn som ikke har avsluttet vaksineprogrammet, synes jeg man absolutt bør vurdere en tur til legen (når man hoster kraftig og lenge) så man ikke smitter enhver rundtomkring - hvis det skulle være kikhoste. Sykdommen er på oppblomstring flere steder i landet, og mange voksne er ikke revaksinert, og mange unge er ikke vaskinert i det hele tatt.

Har man kikhoste bør man begynne på medisin før det er gått 3 uker, ellers har den liten effekt.

Skrevet

Jeg hadde sånn hoste som du beskriver i 3-4 uker før jeg gikk til legen (dette er noen år siden). Legen mente det var kikhoste og jeg startet med Ery-Max. Å ha sånn hoste var helt forferdelig, hostet til jeg ikke fikk puste og noen ganger så jeg kastet opp. Anbefaler deg å gå til legen.

Skrevet

Jeg hadde det tidligere i år, gikk til legen men han kunne ikke si hva det var. Han mente ikke det var kikhoste (jeg spurte om det kunne være det) siden jeg ble vaksinert for det som spedbarn, men slike vaksiner mister jo egentlig effekten etter 10 år har jeg lest. Og uansett om det var det så hadde jeg hatt det for lenge (6-7 uker) til at han kunne gi meg noen medisin mot det, så jeg fikk bare hoste til det gikk over og selvfølgelig passe på når og hvor jeg hostet. Det hørtes ut som en slags røykehoste, helt lik hoste som min far som har vært storrøyker i 50 år.

Jeg holdt på i 4-5 mnd med den hosten.

I etterkant har jeg hørt fra flere hold at kikhoste er kommet tilbake, og mange mener at det er et resultat av at den flokkimmuniteten vi har bygget opp igjennom mange år med vaksinering har sprukket pga innvandrere som ikke er vaksinerte. (Dette er ikke MOT innvandrere, men en mulig forklaring på hvorfor kikhosten har kommet tilbake). Jeg tror det var det jeg hadde og jeg tror det er det du har ut i fra det du sier og det jeg hører om at kikhosten har begynt å komme igjen.

Skrevet

Akkurat slik hadde jeg det når jeg hadde kikhoste for en del år siden. Gikk med det et halvt år fra det ble oppdaget hos lege til jeg var helt frisk igjen.

Skrevet

Snakket med en lege på jobb i dag. Hun mente at kikhoste er på vei tilbake i Norge. Det har vært veldig mange tilfeller i år i forhold til tidligere år, og hun trodde at vi kan forvente at utviklingen fortsetter.

Skrevet
Snakket med en lege på jobb i dag. Hun mente at kikhoste er på vei tilbake i Norge. Det har vært veldig mange tilfeller i år i forhold til tidligere år, og hun trodde at vi kan forvente at utviklingen fortsetter.

Ja, det stemmer, det. Jeg leste også nylig at det er anbefalt å revaksinere seg mot kikhoste for å beskytte de minste. For dem kan kikhoste være dødelig. Men denne anbefalingen har nok druknet litt i en annen vaksinedebatt...

Skrevet

Man kan revaksinere samtidig som man tar polio og stivkrampe. 3 i 1.

Skrevet

Takk for mange svar. :)

Hosten er mye løsere nå, hoster ikke så mye og kveles ikke like mye når jeg hoster lengre. Men jeg får kvelningsanfall fortsatt, både i forbindelse med hosten og uten. :forvirret:

Blir ikke småbarn vaksinert for kikhoste? Innbiller meg at sønnen vår ble det i løpet av det første leveåret sitt ... :vetikke:

Skrevet

Barna nå blir deet, pga oppblomstring. For 10-15 år siden ble de det ikke, eller så er det det at effekten utgår etter 10 år så virkningen er borte. Husker ikke. Selv boostet jeg nylig min vaksine, siden vi hadde planer om flere barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...