Gå til innhold

Svineinfluensaen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Nå er sikkert alle meget lei av denne svineinfluensaen, og det forstår jeg meget godt.Har mest sannsynlig fått den selv og går på tamiflu etter samråd med lege.Men hvorfor i all verden skal man skremme vettet av folk? Skjønner man må ta forhåndsregler med tanke på smitte ovenfor risikogruppene..Jeg var så uheldig at jeg måtte opp på legevakt, da tilstanden min ble verre, og skulle få tamifluen der. i luka ble jeg møtt som spedalsk.Medisinene ble slengt ut luka av en sykepleier som sto et par meter ifra luken hun hadde skjøvet halvt igjen, med munnbind dekket til ansiktet.og ble glad for at jeg betalte med kort. jeg spurte om ikke hun var vaksinert, joda, men ike sikkert det virket enda. Da jeg gikk derfra følte jeg meg som spedalsk og skitten, fikk meg ikke til å føle meg velkommen i det hele tatt.Og dette er helsevesenet? Joda den er jo hard den influensaen, men ikke verre enn et sunt menneske kan takle.Tror egentlig at de får oss sykere, for psyken er innstillt på at dette er forferdelig farlig.Og psyker folk ned i en situasjon vi trenger all indre styrke.Hva med at de som har vært syke av denne influensaen eller er syke kan komme med sine historier, så andre folk kan få et lite innblikk i hvordan den er fra mannen i gata? Jeg regner med å være på bena snart igjen, da jeg føler en liten opptur nå:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen med helseangst jobber i helsevesenet ;)

Men mer sannsynlig er det at hun vet at hvis hun blir syk i normal grad, kan hun være farlig for andre syke som kommer innom for å få hjelp, og smitte dem før hun får så mange symptomer at hun skjønner at hun har fått influensaen. Og det blir tull i vaktplanene om hun er borte i en uke, som belaster kollegene. Kanskje hun er i en risikogruppe selv, og må være ekstra forsiktig. Eller kanskje hun har barn eller foreldre i risikogruppen.

Når man treffer mange med influensasymptomer i løpet av en vakt, er sjansen for å bli smittet større hvis man ikke er veldig forsiktig, enn det er for dem som bare treffer en smittet i butikken.

Jeg har kun truffet 1 med bekreftet svineinfluensa, og hun var vanlig forkjølet, med feber og hodepine. Hun var helt sikker på at det ikke var svineinfluensa hun hadde, for hun følte seg så bra. Ingen komplikasjoner :)

Skrevet

Er HELT enig i at media og helseetaten har "hauset" opp dette altfor mye. Folk er livredde, bekymret og går med frykt konstant for å bli smittet unger som voksne.

Er greit med informasjon, men når den tar overhånd og det legges så stor vekt på at dette er en dødelig sykdom hvor en får inntrykk av at "alle" vil dø av den,,, da synes jeg de går for langt.

Det dør faktisk folk av vanlig influensa og andre sykdommer også...

Mesteparten av familien her har, i følge legen hatt svineinfluensa.

En av oss måtte til legen, men hadde time for noe helt annet. Ringte selvfølgelig i forkant og fikk bare så vidt komme.

Merkelig nok hadde de ikke tatt noen forhåndsregler, ingen munnbinn eller eget rom. Satt på venterommet med en gravid dame, og et lite barn.

Damen i resepsjonen fikk omtrent "fnatt" da jeg kom inn. Slamret igjen luken og døren til kontoret sitt. Men synes det var merkelig at hun ikke tenkte på de to som satt på venterommet.

For sikkerhets skyld gjør jeg som jeg pleier diskre å dekke munn og nese og setter meg litt unna om jeg har misstanke til at jeg har noe som kan være smittsomt om jeg må ut. Men ikke demonstrativt slik at folk blir redde.

Minstesønnen vår ble helt fra seg av frykt da han fikk greie på at det var svineinfluensa. Han startet brått med høy feber (39)og hodepine med en gang. Holdt han selvfølgelig borte fra skolen siden han hadde feber.

Han hadde fått med seg nyhetene og det var pratet mye om på skolen.

For HAN var svineinfluensa den sikkre død. Han var helt overbevist om at nå kom han og vi andre til å dø. Som liten kan en jo fort få det inntrykket av media siden det legges så stor vekt på.

Hadde svare strevet med å roe ned guttungen, men klarte det til slutt.

Ingen av oss ble veldig syke. Feber ja,,, men ikke mer en like over 39 på det meste 1-2 dager. Hoste, tett nese, hodepine og ellers litt tufs. Men engentlig ikke værre en en kraftig forkjølelse. Gikk over på 2-5 dager.

Elstebarnet fikk så lite symtomer i starten at vi misstenkte ikke svineinfluensa engang. Familien får skjeldent høy feber, så han reagerte ikke på at han var litt varm (ca 37,3)litt tett nese og litt hodepine minnet om en veldig mild forkjølelse. Følte seg så bra at han ikke tenkte på å si fra heller og gikk jo på skole og aktiviteter som vanlig. Kunne jo ikke ane at det var noe slikt på gang.

Var først når minstemann og jeg ble syk og legen mente det var svineinfluensa vi holdt alle hjemme en ukes tid.

Nå har han et par venner som ble smittet. Kanskje av han, men det var svært mange småsyke i klassen og på aktivitetene så det er jo ikke helt sikkert. De som får det mildt merker ikke så mye av dette.

Men kompisene ble så sinna og sur på at han kanskje kan ha smittet dem at de ikke engang vil prate med han... Leit.

Begge kompisene er friske nå og fikk også en svært lett sykdoms runde. Og begge to var bare hjemme fra skolen selv i 2-3 dager.

Da yngstemann skulle på skolen igjen etter en uke hjemme, var det bare så vidt han ikke ble sendt hjem igjen selv om han var helt frisk da. Læreren var livredd selv om vi hadde holdt han hjemme 7 dager, var feber og symptom fri 3 dager før det.

Gjest Chiffon
Skrevet

Nei, klart, det hadde jo vært bedre om hun ga deg en god klem og matet deg med medisinen. Greit nok at de fleste takler den, men hva vet du om hvem som kommer til å takle den og ikke?

Skrevet
Nei, klart, det hadde jo vært bedre om hun ga deg en god klem og matet deg med medisinen. Greit nok at de fleste takler den, men hva vet du om hvem som kommer til å takle den og ikke?

Det finnes en middelvei av å oppføre seg som en er spedalsk eller "klem og mates med medisin" vet du :sjenert:

Nei en hvet ikke hvem som "takler den" eller ikke.

Men hysteriet gjør at flere er så nervøse og redde at de takler dette dårligere en de ellers ville ha gjort.

Blant annet barn, mange asosierer dette med den sikkre død.

Og de som har helseangst \ angst kan få det ekstra tøft. Slikt hysteri hjelper ikke akkurat så veldig godt når en fra før er nervøs og redd. Hverken før en får sykdom eller mens en har det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...