Gå til innhold

BMI..?


BlackCat

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man skal IKKE regne ut BMI!

BMI forteller ikke hvor mye muskler du har, hvor velformet du er, og hva kroppen din orker å gjøre på trening og på tur i skogen.

Tenk størrelse, styrke, smidighet og kondisjon.

Gjør et søk her, så finner du flere BMI-tråder. Jeg raser mot BMI i alle sammen. I følge BMI så er jeg sykelig overvektig - det er jeg IKKE. Jeg er 172 cm fullpakket med muskler. Og litt mage og rompa, javel - men BMI har ødelagt manges forestillinger om seg selv.

Ser du skal begynne på Libra kurs. Det er bra. Bli fornøyd med seg selv. Ikke salnk deg, men legg om kostholdet, og beveg deg regelmessig. I form av trening i organiserte former, eller daglige turer i skogen.

Et menneske skal bevege seg 30 minutter hver dag. Inkl. 10 minutter til bussen, 15 tur med hunden etc.

Dette for å opprettholde kropen slik den er i dag - og da kombinert med samme kosthold.

Dersom du skal gå ned, må du legge på 45 minutter bevegelse. I form av turer, trening, sykling etc. Samme hva du gjør, men hele kroppen skal være i bevegelse.

Og så må man selvsagt spise riktig.

Men BMI - kast det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HELT enig - vel talt! :Nikke: BMI tar overhode ikke hensyn til forholdet mellom fett og muskler. Spis riktig og mosjoner så vil du umidelbart føle deg mer vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanessa

Slenger meg på her: BMI er svært ofte misvisende og er ikke noe man skal henge seg opp i. Selv var jeg ved forrige utregning på grensen til undervektig. Det er jeg IKKE. Mange jeg kjenner er ifølge BMI overvektige, mens de slett ikke ser sånn ut. Har man litt muskler, er det fort gjort å tippe over grensen til overvektig.

Etter min mening er BMI noe som egner seg best til å definere de ekstreme tilfellene - altså helsefarlig overvekt og meget alvorlig/helsefarlig undervekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med Tusenfryd!

Jo mere jeg trener og blir i bedre form, jo verre klassifisering får jeg på BMI!

Og det henger jo ikke på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kompis med normal størrelse, slank vil jeg kalle ham, som regnet ut sin BMI - og var ifølge den overvektig. Han ble normalvektig hvis han hadde vært 2,15 høy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Tusenfryd og alle dere andre.

Har prøvd å nå "normal BMI'en" i en lengre periode, men tror faktisk jeg må amputere et ben for å få det til! :o

Ser nå at den er elendig som fasit for meg. BMI målingene er herved kastet og slettet fra hukommelsen.

Takk, takk og atter takk!

:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...