Gå til innhold

Hva er meningen med en masteroppgave?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Skal en liksom forske på noe nytt? eller kan en ta noe som det allerede eksisterer empiriske forsøk på? må en ut i felten å forske eller kan en bare skrive om noe tema? hva er liksom greia, går master nå og føler jeg sliter litt, må bestemme meg for emne og opplegg snart, men er vanskelig når jeg ikke vet hva hensikten med oppgaven skal være...

er innenfor pedagogikk/psykologi. kom gjerne med forslag til spennede temaer også, kan jo nesten velge hva som helst :)

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal en liksom forske på noe nytt? eller kan en ta noe som det allerede eksisterer empiriske forsøk på? må en ut i felten å forske eller kan en bare skrive om noe tema? hva er liksom greia, går master nå og føler jeg sliter litt, må bestemme meg for emne og opplegg snart, men er vanskelig når jeg ikke vet hva hensikten med oppgaven skal være...

er innenfor pedagogikk/psykologi. kom gjerne med forslag til spennede temaer også, kan jo nesten velge hva som helst :)

Takk!

Kanskje du bør ta en prat med veilederen din så får du litt oppklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du drar ut i felten eller kun sitter ved skrivebordet kommer an på hva du skal skrive om, metode, om det er noe materiale fra før av o.l.

Jeg ville kontaktet ulike professorer og amuensiser og spurt om de har noen tanker om hva du skal skrive om. Mange ønsker å få studenter interessert i akkurat det de forsker på. Noen forskere er med i større forskningsprosjekter der de kan ha bruk for masterstudenter. Om de ikke har noe opplegg klart til deg, så kan de sikkert gi deg tips som kan hjelpe deg på veg.

For å få tips selv kan du gå inn i databaser med publiserte masteroppgaver og se på hva som er gjort. Vet ikke hvor du studerer, men DUO (Digitale utgivelser ved UiO) er en database for itenskapelige publikasjoner (avhandlinger, artikler, rapporter m.m.) som er forfattet/publisert ved UiO. Jeg vil tro det finnes tilsvarende databaser for de andre universitetene og høgskolene.

Lykke til!

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått en vitenskaplig ansatt som kontaktperson? Kontakt ham/henne og forklar at du er usikker på det rundt masteroppgaven, og at du trenger litt hjelp på veien. Da aller fleste vet at studenter kan være usikre og trenger hjelp og vil være glade for at du tar kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...