Megana Skrevet 5. november 2009 #1 Del Skrevet 5. november 2009 Jeg sikter da til oppdelingen i 4 trinn, dvs dere som har tatt lappen siden 2005 (før 2005 var det vel krav om minimum 30 kjøretimer etc?) Selv er jeg godt igang med opplæringen, nærmer meg slutten av trinn 2 som skal avsluttes med en obligatorisk veiledningstime. Kan du fortelle meg den videre fremdriften, gjerne så detaljert som mulig Hvor lang tid brukte du på trinn 3? Hva gjorde du og hvilke type områder kjørte du i? Det er vel på trinn 3 mengdetrening er viktig? Trinn 3 avsluttes med glattkjøring før den obligatoriske veiledningstidmen før trinn 4? Så til trinn 4, hva gjorde du her? Vet landeveiskjøring inngår her, men utover det er det kanskje ikke stort annet enn å finpusse ferdighetene før oppkjøringen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Incana_* Skrevet 5. november 2009 #2 Del Skrevet 5. november 2009 På trinn 3, var det bykjøring i fokus. Vi begynte med lyskryss, deretter e6, og steder med litt mer trafikk. Vi kjørte også endel der jeg skulle ha oppkjøring, før vi kjørte i byen. Også hadde vi til slutt glattkjøring. Tror ikke vi gjorde så mye mer enn det på trinn 3..? Mulig det står mer på trinnet, og vi har sikkert hatt det uten at jeg tenkte over det. På trinn 4, hadde vi først en halvtime teori, før vi hadde ut og inn av forkjørsvei. Jeg kjørte altså i 4? timer ut og inn av forkjørsvei, på en forhåndsbestemt rute. Vi hadde også lang/kartkjøring samtidig, som vi kjørte etter kart, og kjørte vel i 3 timer hver. Når jeg var ferdig med alt det obligatoriske, hadde vi testoppkjøring, før vi hadde èn siste kjøretime før oppkjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Megana Skrevet 9. november 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 9. november 2009 Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #4 Del Skrevet 9. november 2009 Jeg er akkurat ferdig med lappen. Etter veiledningstimen var det en del bykjøring. Spesielt i byen der oppkjøringen er. (vi har ikke trafikkstasjon i min hjemby, så vi kjørte altså en del i nabobyen hvor Statens vegvesen er lokalisert.) Etter dette anbefalte kjøreskolen meg til å ta teorien. Jeg tok teorien nokså raskt. Klarte det på første forsøk heldigvis. Så kom glattkjøringen. Den var helt grei. Brukte en dag på glattkjøringsbanen som ligger nokså langt unna mitt hjemsted. Jeg trodde det kom til å bli mer lærerikt enn det det var. Litt teori, men mye sånn "se hvor farlig det er å kjøre"-videoer som man så tusen av da man gikk på barne- og ungdomsskolen. Langkjøring del 1 var også OK. Vi var to i bilen som byttet på å kjøre. Halve dagen var forbikjøring, da var vi tre kjøreskolebiler som kjørte forbihverandre i nokså lav hastighet. Resten av dagen var langkjøring på motorvei. Litt teori også her, men ikke så veldig mye. Langkjøring del 2 var totalt bortkastet etter mitt syn. Kom til kjøreskolen, møtte en annen elev og vi fikk tildelt en liste med steder (f eks bensinstasjoner, restauranter o.l) lokalisert i fylket. Vi fikk også et kart og beskjed om at vi skulle kjøre innom alle stedene på lista. Måtte sette opp kjørerute og alt selv. Fikk ingen hjelp. Synes det burde vært litt mer lærdom rundt hvordan man leser kart når dette er på lærerplanen. Nå er jeg riktig nok litt eldre enn 18 år, så har jo erfart en del med kart, men ungdom på 17-18 er vimsete... Så var det oppkjøring med en nyttig veiledningstime før oppkjøring. Det jeg har erfart er at ikke alle kjøreskoler er like seriøse med å lære bort alt som står på læreplanen. Det er mye slurv bl a med teoribiten. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå